مرگ 66 مسافر در سقوط هواپیمای مصری + عکس

سرنشینان این هواپیما 10خدمه پرواز و 56 مسافر بوده‌اند که 15 نفرشان فرانسوی، یک نفر بریتانیایی، یک نفر کانادایی و 39 نفرشان هم مصری شناسایی شده‌اند.
به گزارش مسئولان برج مراقبت قاهره ده دقیقه پیش از آنکه هواپیما از صحنه رادار محو شود خلبان با برج مراقبت تماس گرفته بود و روند پرواز را عادی گزارش می‌داد. دیروز وزیر حمل و نقل هوایی مصر به خبرنگاران گفت: هیچ یک از مسافران هواپیما مشکل امنیتی نداشته‌اند اما بررسی‌های بیشتر در جریان است.وزارت حمل و نقل هوایی مصر اعلام کرد واحد نظامی این کشور ساعت 4:26 به وقت محلی از خلبان این هواپیما درخواست کمک دریافت کرده‌اند و برخی رسانه‌های عربی تأیید کرده‌اند که در نزدیکی جزیره‌ای در یونان چند نفر هواپیمای شعله‌وری را در آسمان دیده‌اند که در حال سقوط به دریا بوده است.
ساعاتی پس از سقوط هواپیما برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که لاشه هواپیما در آب‌های یونان پیدا شده و کشف قطعاتی پراکنده از هواپیما در حاشیه ساحلی این نظر را تأیید می‌کند که هواپیما در ارتفاع 37 هزار پایی آسمان در جریان یک حمله تروریستی منفجر شده و قبل از سقوط بدنه هواپیما در دریا، تکه‌های متلاشی شده از آن به زمین فرو ریخته است.
پیش از ظهر دیروز برخی از شبکه‌های خبری اعلام کردند: «تاکنون تیم‌های جست‌وجوگر در آب‌های یونان 2 شیء شناور را یافته‌اند که به نظر می‌رسد جزو قطعات هواپیما است.» هر چند برخی مقام های مصری این موضوع را تکذیب و مدعی شدند لاشه های کشف شده متعلق به هواپیمای مصری نیست.
با وجود حدس و گمان‌های مختلفی که تا ظهر دیروز عنوان می‌شد، وزیر حمل و نقل هوایی مصر هم اعلام کرد احتمال سقوط هواپیمای ناپدید شده بر اثر حمله تروریستی گمانه زنی جدی کارشناسان است و برخی رسانه ها از جمله خبرگزاری روسی « اسپوتنیک » روسیه اعلام کردند «داعش» مسئولیت حمله تروریستی به هواپیما ی مصری را پذیرفته است. این گروه اعلام کرده اند بمب دست ساز را در قوطی آب معدنی جاسازی کرده بودند. سی ان ان نیز به نقل از یک مقام امنیتی امریکایی ، انفجار یک بمب را علت سقوط هواپیما معرفی کرد.
ادامه عملیات جست و جوی قربانیان
یک منبع برج مراقبت مصر اعلام کرد: براساس هماهنگی میان برج‌های مراقبت مصر و کشور یونان برای شناسایی آخرین موقعیت هواپیمای ناپدید شده مصری که در صفحه رادارهای یونان ظاهر شده بود، این هواپیما در منطقه کومبی «نقطه صفر مرزی یونان» و ابتدای منطقه حریم هوایی مصر ناپدید شده است.
مرکز عملیات برج مراقبت مصر هم تأیید کرده که هیچ گونه پیام درخواست کمک از خلبان هواپیمای مصری در مسیر پاریس به قاهره دریافت نکرده است.عصر دیروز مقام‌های مصری تأیید کردند که هواپیمای ایرباس 320 مصری با 66 سرنشین از جمله 7 کادر پرواز و 3 نیروی امنیتی در دریای مدیترانه سقوط کرده است که مصر هواپیماهای شناسایی و تیم‌های امدادرسانی نیروی مسلح خود را برای کشف علت حادثه به منطقه ناپدید شدن هواپیما فرستاده است و دیروز شرکت هواپیمایی مصر هم اعلام کرد که هواپیماهای شناسایی مصر به محل ناپدید شدن هواپیمای ناپدیده شده رسیده‌اند و سقوط آن را تأیید کرده‌‌اند.
مسئول شرکت هواپیمایی مصر به خبرنگاران گفت: این هواپیما در ساعت 02:45 به وقت قاهره در ارتفاع 37 هزار پایی در پرواز بوده که پس از ورود به آسمان مصر در فاصله 10 مایلی از صفحه رادار محو شده است.تیم‌های ویژه جست وجو و نجات مصری با حضور در محل ناپدید شدن هواپیما؛ همچنان به عملیات جست‌وجوی خود ادامه می دهند و شرکت هواپیمایی مصر با فراهم کردن سالن مخصوص برای خانواده‌های مسافران؛ آنها را از اخبار هواپیـــــمای ناپدید شده مطلع می‌کند.
آماده باش در فرودگاه قاهره
یک مقام مصری گفت: اتاق عملیات برای پیگیری ماجرای سقوط هواپیمای مصری با شرکت مقام‌های هواپیمایی مصر و مقام‌های یونان برای روشن شدن ابهامات موجود تشکیل شده و هواپیماهای مصری و یونانی برای یافتن هواپیمای ناپدید شده در حال جست‌وجو هستند و در فرودگاه قاهره حالت آماده‌باش اعلام شده است.وزارت دفاع یونان از استقرار یک کشتی و یک هواپیمای نظامی برای یافتن هواپیمای ناپدید شده مصری در جنوب دریای مدیترانه خبر داد و مصر نیز هواپیمای شناسایی خود را به محل ناپدید شدن هواپیما فرستاده است.
برج مراقبت فرودگاه گزارش داد که خلبان هواپیمای سانحه‌دیده هیچ پیام درخواست کمکی را قبل از ناپدید شدن مخابره نکرده و به نظر می‌رسد سانحه سقوط ناگهانی اتفاق افتاده و خلبان فرصت دادن پیام اضطراری به برج مراقبت را نداشته است.
فرضیه قوی حمله تروریستی
نخست‌وزیر مصر با بیان اینکه هنوز زود است درباره این حادثه صحبت کنیم، گفت: اما در عین حال فرضیه هرگونه حمله تروریستی در این باره را رد نمی‌کنیم و یا بعید نمی‌دانیم.شریف فتحی، وزیر هواپیمایی مصر نیز فرضیه تروریستی بودن حادثه را بعید ندانست. وی افزود: تحقیقات درباره هواپیمای ناپدید شده از سوی مصر و یونان ادامه دارد.از سوی دیگر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر ریاست نشست شورای امنیت ملی مصر درباره حادثه ناپدید شدن هواپیمای مسافربری را برعهده گرفت.
لاشه هواپیما در جزیره کرت
همچنین نبیل صادق، دادستان کل مصر دستور تحقیقات فوری درباره سقوط هواپیمای مصری را صادر و نیروهای امنیتی را به انجام تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه مکلف کرد.
در این راستا ارتش یونان اعلام کرد که لاشه هواپیمای مصری را در سواحل جزیره کرت در دریای مدیترانه یافته است.پیشتر وزیر دفاع یونان اعلام کرده بود که هواپیمای مصری قبل از این اتفاق در ارتفاع 37هزار پایی در داخل حریم هوایی مصر سقوط کرده بود.به گزارش خبرگزاری آلمان به گفته گروه‌های تجسس سرانجام امدادگران قطعات یک هواپیما و تعدادی از جلیقه‌های نجات را در آب‌های مصر پیدا کردند.
سخنگوی ارتش یونان تأیید کرد که قطعات و اشیای پیدا شده متعلق به هواپیمای سقوط کرده مصری است.
پانوس کامنوس، وزیر دفاع یونان گفت که هواپیمای مصری پیش از سقوط دو چرخش ناگهانی داشته و پس از آن دچار تکان‌های شدیدی شده است. شریف فتحی، وزیر هوانوردی مصر نیز حمله تروریستی را دلیل احتمالی سقوط این هواپیما دانست و رئیس سازمان فدرال امنیت روسیه نیز حمله تروریستی را بیش از دیگر دلایل عامل احتمالی سقوط هواپیما عنوان کرد.
به گفته کارشناسان در صورت صحت این دو مشاهده می‌توان گفت که کنترل و هدایت هواپیما در یک لحظه کوتاه دچار مشکل شده و نقض فنی موتورها نمی‌تواند باعث سقوط آن باشد.

کدخبر: 74990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟