قرص برنج قاتل ۶ هزار ایرانی

قرص برنج یا همان فسفید آلومینیوم، از خود گاز فسفید تولید می‌کند و از آن برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج در انبار استفاده می‌شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و کما خواهد شد.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال ۱۳۹۳ مرگ بر اثر مسمومیت با قرص برنج ۶۳۶ مورد ثبت شده است. استان های تهران با ۲۶۷ مورد، ‌مازندران با ۱۰۰ و فارس با ۷۷ فوتی بیشترین و استان‌های بوشهر با سه، خراسان شمالی، کهگیلیویه و بویراحمد، مرکزی و یزد هر کدام با چهار و استان‌های سمنان و سیستان و بلوچستان هر کدام با پنج فوتی کمترین آمار تلفات را داشته‌اند ضمن آنکه استان خراسان جنوبی هیچ مرگی بر اثر مسمومیت با سم نداشته است.

این گزارش می‌افزاید: طی سال گذشته، در بین سموم، قرص برنج بیشترین سهم را در مرگ افراد داشته است. به‌ترتیبی که در این مدت ۶۱.۷ درصد از کل تلفات مسمومیت با سم را به خود اختصاص می‌دهد، پس از آن به ترتیب سموم دفع‌آفات نباتی، الکل، سیانور و جونده‌کش‌ها در رتبه‌های بعدی مرگ بر اثر مسمومیت قرار می‌گیرند.

مرگ روزانه ۲ نفر

براساس آمار پزشکی قانونی، طی پنج سال (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳) بر اساس آمارهای موجود پنج هزار و ۲۳۰ نفر بر اثر مسمومیت با سم جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین آن مربوط به سال ۱۳۹۲ با یکهزار و ۱۰۱ فوتی و کمترین آن با ۹۹۱ فوتی مربوط به سال ۱۳۹۰ است. همچنین در سال ۸۷ تعداد ۲۱۴ نفر و در سال ۸۸ تعداد مرگ بر اثر مصرف قرص برنج ۲۲۸ نفر بوده است.

در جدیدترین آمارهای سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۳۹۵ شهروند بر اثر مصرف قرص برنج در 9 ماهه امسال گزارش شده است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۴۸۳ نفر بود، ۱۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت استان‌های تهران با ۹۷، گیلان با ۵۵، مازندران با ۳۹ و لرستان با ۳۴ فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج را در این مدت داشته‌اند. آمار تلفات قرص برنج در سایر استان‌ها کمتر از ۲۶ فوتی بوده و تعداد قابل توجهی از آنها زیر ۱۰ نفر بوده است.

رئیس پزشکی قانونی کشور: متاسفانه شایع شده قرص برنج شادی آور است

احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید: خوردن قرص برنج در بزرگسالان یکی از علل خودکشی است. برای مثال شایع‌ترین عامل خودکشی در هند خوردن یا استنشاق اتفاقی این ماده سمی است.

وی می‌افزاید: هرگونه واردات، توزیع و فروش قرص برنج ممنوع اعلام شده و کاربرد آن به صورت محدود و تحت نظارت جهاد کشاورزی در سیلوها و کشتی و... است که متاسفانه به دلیل تمایل کشاورزان به مصرف آن برای نگهداری محصولات، ورود آن به شکل قاچاق از کشورهای همسایه صورت می‌گیرد و مسمومیت ناشی از آن در بین جوانان دیده می‌شود. متأسفانه به اشتباه در بین افراد شایع شده که قرص برنج شادی‌آور است این در حالی‌ست که مصرف تنها نصف قرص برنج مرگ فرد را به‌دنبال دارد.

قرص برنج از سال ۱۳۹۰ از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای ممنوعه به شمار رفته و خرید، فروش و استفاده آن مشمول مجازات است.

دکتر غلامعلی جعفری، متخصص سم‌شناسی می‌گوید: سم قرص برنج، سمی است که بر روی سلول‌ها تأثیر بدی می‌گذارد؛ تنفس سلولی را از بین برده و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های بدن مانند کلیه‌ها و قلب می‌شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد، عطش زیاد به آب جان می‌سپارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می‌کند. بر اساس علامت‌های بالینی، فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می‌شود. به طوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این، روندی غیرقابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است. معمولا فرد مصذف‌کننده در کمتر از ۲۴ ساعت فوت می‌کند که زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.

این کارشناس با حتمی دانستن مرگ بر اثر مصرف این قرص، می‌افزاید: یکی از بیمارانم دختر جوانی بود که قبل از مرگ وقتی با او صحبت می‌کردم گفت یک قرص خوردم تا فقط خانواده‌ام را بترسانم و قصد خودکشی نداشتم اما همین یک قرص باعث مرگ او شد. ۶ ماه بعد هم برادرش با خوردن قرص برنج خودکشی کرد.

نکته قابل تامل این است که بر خلاف ادعای پلیس مبنی بر نظارت و جمع آوری قرص‌ها در عطاری ها، اما همچنان فروش این قرص مشاهده می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

کدخبر: 21502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟