آیت الله مکارم شیرازی از فتوای 'اجازه ترک حجاب در صورت ضرورت' دفاع کرد

آقای مکارم شیرازی در فتوای اخیر خود گفته بود "با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لامذهب پست های مهم را اشغال می‌کنند، به افراد متدین اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند ولی در غیر موارد، حتما مراعات نمایند."

وب سایت آقای مکارم شیرازی امروز ۱۶ تیرماه (۶ ژوئیه) توضیحات این مرجع تقلید درباره فتوای اخیرش را منتشر کرده و از قول او نوشته "شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است" اما توضیح داده که "هر حکمی می تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد".

آقای مکارم شیرازی در این باره گفته "مثلا اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسر نشود در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می شود."

از دیدگاه فقهای اسلامی حجاب یکی از احکام اسلام است. مدت کوتاهی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، حجاب در ایران اجباری شد و حکومت شروع به مبارزه با بی‌حجابی زنان کرد و آن را عملی مجرمانه و خلاف شرع خواند.

منتقدان و حتی برخی دولتمردان ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران می‌گویند که سختگیری های درباره حجاب نتیجه مطلوبی نداشته است.

_____________________________________________________________

متن استفتا از آیت الله مکارم شیرازی و پاسخ او

به نقل از وب‌سایت آیت الله مکارم شیرازی

"وظیفه خواهران دانشجوى مسلمان ترکیه و دیگر کشورها نسبت به رعایت حجاب در دو فرض زیر چیست؟

۱- شرط گذراندن تمام ترم هاى دانشجویى در دانشگاه هاى تحت مدیریت آنها، رعایت نکردن حجاب شرعى است.

۲- شرط اتمام چند ترم باقیمانده از رشته خاصى در دانشگاه ترک حجاب است.

پاسخ :با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدیّن دروس عالى را نخوانند تنها افراد بى بند و بار و لامذهب پست هاى مهم را اشغال مى کنند، به افراد متدین اجازه داده مى شود که حجاب را در خصوص مواردى که ضرورت دارد رعایت نکنند، ولى در غیر آن موارد حتما مراعات نمایند."


کدخبر: 87920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟