تحریم ها علیه ایران برداشته نخواهد شد

به گزارش رکنا، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که کشورش همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برداشته نشود.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: «شما درباره اینکه ایران از روز 23 اکتبر امسال می‌تواند سلاح‌های متعارف خریداری کند، سؤال پرسیدید، ما اجازه نمی‌دهیم که این اتفاق رخ دهد.»

وی افزود: «نواقص جدی توافق هسته‌ای دیگر آشکار شده است و یکی از آنها اکنون پیشِ‌روی ماست. چین، روسیه و دیگر کشورها می‌توانند از ماه اکتبر همین امسال حجم عظیمی از سلاح‌های متعارف به ایران بفروشند، این زمان زیادی نیست.»

وی در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که جهان متوجه شده باشد که اشتباهی رخ داده است. شرکای اروپایی ما تلاش خود را در این زمینه انجام خواهند داد. البته ما نمی‌توانیم منتظر باشیم که دیگران وارد عمل شوند. آمریکا هر تلاشی که ممکن باشد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران انجام خواهد داد.»

نیویورک‌تایمز روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد که «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته‌ای «برجام»، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم‌هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر تلاش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی‌رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق چندجانبه است، استوار است.

مقامات ایران از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تأکید کرده‌اند که تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

محمدجواد ظریف هفته گذشته در پیامی توئیتری تأکید کرد: «ایالات متحده برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت، از سال 2017 مشغول زورگویی به همه بوده است. اروپا به‌جای تبعیت از قطعنامه 2231، از ایالات متحده اطاعت کرده است. هیچ کدام آن‌ها نمی‌توانند بر پایه تفسیر اشتباه و بی‌مبنا از قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایران را موعظه کنند. ایران نه سلاح هسته‌ای دارد و نه موشکی که برای حمل چنین سلاح‌های دهشتناکی، طراحی شده باشد، حدس بزنید چه‌کسی دارد؟»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 563618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟