نتانیاهو: آژانس در برابر ایران تسلیم شد/ علیه ایران اقدام می کنیم

به گزارش سایت خبری اسرائیلی "آی 24 نیوز"، نخست وزیر اسرائیل این انتقاد را در نشست کابینه (دولت) مطرح کرد.

وی با حمله به نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) بر فعالیت های هسته ای ایران آن را به چالش کشیدو گفت : آژانس در برابر فشارهای ایران تسلیم شده است .

آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد، نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران را برعهده دارد. آژانس به صورت دوره ای، درباره این فعالیت ها و نظارت بر آن، گزارش منتشر می کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

این انتقادات کم سابقه نتانیاهو به دنبال گزارش اخیر آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران منتشر شد. آژانس در گزارش جدید خود گفته است ایران پاسخ های رضایت بخش درباره کشف ذرات مشکوک اورانیوم ارائه کرد و دوباره برخی تجهیزات و دوربین های نظارتی را در تاسیسات هسته ای خود نصب کرده است.

اشاره گزارش به کشف ذرات اورانیوم غنی شده 90 درصدی در تاسیسات هسته ای ایران است.

اسرائیل ایران را به برنامه ریزی و تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می کند اتهامی که تهران آن را رد می کند و نادرست می دارند. اسرائیل بارها به حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران تهدید کرده است. ایران هم گفته است به هر حمله نظامی، واکنش جدی خواهد داشت.

به نوشته رویترز، نتانیاهو در جلسه هیات دولت که از تلویزیون اسرائیل پخش می شد ادعا کرد :"ایران به ادامه دروغ گویی به آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد".

او ادامه داد:" تسلیم شدن آژانس در برابر فشار ایران لکه ننگ در کارنامه این سازمان است".

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت: "اگر آژانس به سازمان سیاسی تبدیل شود فعالیت های نظارتی اش بر ایران و گزارش هایش درباره فعالیت هسته ای این کشور نیز بی اهمیت خواهد شد".

رویترز  گفته است در این باره از آژانس، واکنش خواسته  اما آژانس واکنشی نداشته است.

دلیل ایران برای اورانیوم 90 درصدی: مربوط به دوره شوروی است

 یک دیپلمات ارشد در وین به رویترز گفت این ذرات مشکوک اورانیوم در یکی از تاسیسات هسته ای ایران را می توان به وجود آزمایشگاه و معدن از زمان شوروی تفسیر کرد. وی ادامه داد آژانس سوالات دیگری ندارد.

نتانیاهو درباره گزارش مثبت آژانس درباره ایران گفت: "نمی توان به دلایل اعلامی ایران درباره کشف مواد هسته ای در سایت های ممنوعه اعتماد کرد همچنین به لحاظ فنی نیز این موضوع، غیرممکن است".

این در حالی است که دیپلمات ارشد مستقر در وین گفت برآورد آژانس همچنان بر این پایه است که ایران دهه ها قبل در این مکان، آزمایش های انفجاری مرتبط با سلاح هسته ای  انجام داده بود.

ایران بعد از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته ای برجام در 19 اردیبهشت 1397 (سال 2018 میلادی)، در چند مرحله از محدودیت های هسته ای این توافق فاصله گرفت و سطح غنی سازی اورانیوم خود را به 60 درصد افزایش داد.

مقامات اسرائیلی و غربی گفته اند تهران می تواند در مدت چند هفته  از غنی سازی 60 درصد فعلی به 90 درصد لازم برای ساخت سلاح هسته ای برسد.

نتانیاهو در سخنرانی سال 2012 در سازمان ملل متحد گفته بود غنی سازی اورانیوم ایران در سطح  90 درصدی "خط قرمز"ی است که می تواند منجر به حملات پیشدستانه شود.

رویترز اضافه کرد: با این حال درباره اینکه آیا اسرائیل دارای ارتش پیشرفته ای است که می تواند آسیب های دائمی به تاسیسات هسته ای ایران وارد کند درمیان کارشناسان، چند دستگی وجود دارد. تاسیسات هسته ای ایران در مناطق مختلف این کشور توزیع شده اند؛ از اسرائیل فاصله زیادی دارند و به شدت مورد حفاظت هستند.

نتانیاهو درباره ایران: خودمان می توانیم

نتانیاهو درباره واکنش اسرائیل به برنامه اتمی ایران گفت: ما اطمینان داریم که خودمان می توانیم به هر تهدیدی علیه خودمان رسیدگی کنیم.

به گزارش سایت خبری اسرائیلی "آی 24 نیوز"، نتانیاهو این سخنان را در چارچوب مشارکت کابینه در تمرین نظامی ارتش اسرائیل مطرح کرد.

کابینه کوچک امنیتی اسرائیل در مانور ارتش مشارکت کرده بود. بنیامین نتانیاهو و وزیران عضو "کابینه کوچک امنیتی" در داخل اتاق امن (پناهگاه) در وزارت امنیت اسرائیل در شهر تل آویو در مرکز اسرائیل تشکیل جلسه دادند و در این مانور شرکت کردند.

"کابینه کوچک امنیتی" شامل تعدادی از وزیران مهم سیاسی امنیتی اسرائیل است که درباره موضوعات مهم سیاسی امنیتی تشکیل جلسه می دهد و تصمیم گیری می کند. جلسات کابینه کوچک امنیتی به ریاست نخست وزیر برگزار می شود.

نتانیاهو خطاب به آمریکا گفت که اگر این کشور نخواهد به اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران همراهی کند اسرائیل خود توانایی رفع هر تهدیدی را دارد.

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: واقعیت منطقه مان به سرعت در حال تغییر است. ما با عقیده جنگ و گزینه هایمان را براساس این تغییرات، تغییر می دهیم به شکلی که با اهداف مان متناسب باشد؛ اهدافی که تغییر نمی کنند. به اقدام علیه برنامه هسته ای ایران، حملات موشکی علیه کشور اسرائیل و یکپارچه سازی میدان های درگیری، متعهد هستیم. این نیازمند بحث و بررسی ماست.

این تمرین ارتش اسرائیل درباره امکان جنگ همزمان در همه جبهه ها به ویژه در جبهه شمالی (هم مرز با جنوب لبنان) است.

وزیر انرژی اسرائیل: علیه ایران اقدام می کنیم

 وزیرانژری اسرائیل (یسرائیل کاتس) هم گفت: در صورت رسیدن به نقطه تصمیم، یعنی وقتی که گزینه های ما دست یابی ایران به بمب اتمی یا انجام  اقدام از سوی ما باشد تصمیم ما انجام اقدام است.

وی افزود: همه آمادگی ها را در این لحظه کسب می کنیم.

اسرائیل تنها دارنده بمب اتمی در منطقه خاورمیانه است اما مقامات اسرائیلی هیچ گاه برای داشتن یا نداشتن بمب اتمی، به صراحت سخن نمی گویند. برنامه هسته ای اسرائیل تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست.  

منبع : عصر ایران

کدخبر: 898345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟