اعضای بریکس علاقه مند به روابط اقتصادی نیرومندتر با ایران هستند

به گزارش  رکنا به نقل از وزارت امور خارجه ، حسین امیرعبداللهیان که به آفریقای جنوبی سفر کرده، درباره نشست وزرای خارجه گروه بریکس گفت: نشست امروز بریکس پلاس که در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد، اولین نشستی بود که بعد از حضور وبیناری آقای رئیسی که سال گذشته انجام شد، برای اولین بار از وزیر امور خارجه ایران و چند کشور دیگر دعوت به عمل آمد.

وی افزود: در این نشست که شروع گام‌های مقدماتی برای بررسی درخواست عضویت ایران و اضافه شدن به پنج کشور اصلی عضو بریکس است، جمهوری اسلامی ایران توانست مواضع خود را بیان کند. ما با وزرای خارجه برزیل، روسیه، هند و آفریقا که در جلسه حضور داشتند راجع به چگونگی عضویت ایران و مکانیزمی که در حال تنظیم است گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: وزیر امور خارجه چین در جلسه حضور نداشت و یکی از معاونین در جلسه حضور پیدا کرد. با چینی‌ها هم از گذشته در این‌باره گفتگو کردیم. این پنج کشور در مجموع حمایت خودشان را از عضویت ایران اعلام کردند اما همچنان منتظریم که سازوکاری که مورد توافق است برای پذیرش عضویت جدید را در آینده نزدیک به ما اعلام کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت ایران گفت: طبعا با وجود موقعیت ژئوپولیتیک و ظرفیت‌هایی که ایران دارد در چارچوب وضعیت و شرایط اعضای اصلی بریکس مورد توجه جدی قرار دارد.

وی ادامه داد: با استفاده از فرصت با تعدادی از وزرای کشورها در موضوعات دوجانبه و همکاری های چندجانبه گفتگو کردیم. از جمله دیدارهای من در حوزه سیاست همسایگی دولت آقای رئیسی دیدار و گفتگوهایی نزدیک، صمیمانه و رو به جلو با وزرای خارجه امارات و عربستان سعودی بود. در عین حال اعضای اصلی بریکس علاقه مندند که علاوه بر همکاری‌های دوجانبه در چارچوب ائتلاف جدید تحت عنوان بریکس بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی نیرومندتری داشته باشیم.

کدخبر: 897723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟