کنگره ملی ۱۵ خرداد با پیام رئیس جمهور فعالیت خود را آغاز کرد

به گزارش رکنا،  در متن این پیام که توسط حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی قرائت شد آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سالروز قیام تاریخی و جریان ساز ۱۵ خرداد سال ۴۲ را گرامی می داریم و به بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و همه مجاهدین که در این حرکت اصیل مردمی جانفشانی و نقش آفرینی کردند درود می فرستیم.

قیام ۱۵ خرداد طلوع نهضت اسلامی و حلقه پیوند روحانیت و مردم و همچنین گشاینده افقی نو برای ملت انقلابی و مبارز ایران بود که با نشان دادن چهره خشن، دیکتاتور و بی رحم رژیم طاغوت، خط مبارزه را روشن کرد و در بهمن سال ۱۳۵۷ روشنایی و امید را برای این ملت آزاده به ارمغان آورد و الگویی برای بیداری ملت‌های تحت ستم در منطقه و بسیاری از کشورهای جهان شد.

این نهضت ویژگی‌های منحصر به فردی در تاریخ مبارزات انقلابی ملت این سرزمین داشت که حضور مسئولانه و خودجوش مردم و شهادت طلبی همراه با عدالتخواهی و خداباوری، از جمله ویژگی‌های آن بود که به نمادی روشن و چراغ هدایت برای حرکت در مسیر استقلال ، آزادی و نفی سیطره نظام های سلطه بدل شد و امروز در پروتو هدایت‌های رهبر معظم انقلاب پرفروع تر از همیشه به مسیر خود ادامه می دهد.

این خیزش مردمی آثار و برکات مهمی در پی داشت که تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف مردم از جمله دانشجویان نواندیش و تحول خواه و وارتقاء جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان ، رشد آگاهانه و انقلابی تفکر جهادی، بخشی از آثار این برکات بود که هر چه از این واقعه فاصله می‌گیریم، عظمت و ابعاد مختلف آن بیشتر نمایان می‌شود.
در حقیقت بعد از ۱۵ خرداد نهضت امام خمینی(ره) با اتکا به مرجعیت دینی، اسلام سیاسی و مردم ارزش‌های بزرگی آفرید که امروز در قالب فرهنگ تحول ساز و بیدارگر انقلابی، پایه‌های ایران قوی را رقم زده است.

امروز تکلیف ملی و دینی ماست که در قالب جهاد تبیین، ضمن بازخوانی و بازنمایی ابعاد شخصیت امام راحل و شهدای مظلوم ۱۵ خرداد فراموش نشدنی، در ترویج و تعمیق هر چه بیشتر پیام تاریخی این رویداد مهم بکوشیم و اجازه ندهیم این نهضت عظیم مردمی با روایت‌های مخدوش وارونه جلوه داده شود.

دولت مردمی که گفتمان خود را بازتابی از این حرکت اصلی می‌داند، با اتکا به اهداف و آرمان‌های آن رخداد بزرگ، تمام توان خود را برای خدمتگذاری به مردم عظیم ایران و ارتقاء جایگاه کشور به کار گرفته و بی وقفه تلاش های خود را ادامه خواهد داد.

در پایان به روح پرفتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهدای مظلوم قیام مردمی و ماندگار ۱۵ خرداد درود می فرستم و از دست اندرکاران این کنگره قدردانی می‌کنم، امیدوارم در پرتو عنایات الهی و اهتمام آحاد ملت ایران شاهد نهادینه شدن ارزش‌های فرهنگی و دستاوردهای این میراث گرانبهای ملی در کشور باشیم.

سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهوری ایران اسلامی چهارشنبه دهم خرداد سال ۱۳۴۲

در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم ورامین، هفت جوان به نام های سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

نمایشگاه اسناد ۱۵ خرداد تا روز ۱۳ خرداد در حسینیه بنی‌فاطمه ورامین واقع در خیابان شهدا پذیرای عموم مردم است.

کدخبر: 897299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟