نابسامانی بازار ارز با تمهیدات دولت رفع می‌شود/ دولت معتقد است تزلزل در بازار ارز توسط عناصر خارج از کشورایجاد شده است

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی امروز( شنبه ) مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات نشست غیرعلنی امروز که با حضور معاون اول ریس جمهور، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، به خبرنگاران گفت: در این نشست ابتدا محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی درباره چرایی اختلال ارزی توضیحاتی ارائه و تاکید کرد که بخشی از مشکلات این بخش حل شده و سایر موانع نیز حل خواهد شد.

انتقاد مجلس از سیاست‌های ارزی دولت

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان دولت هم در این جلسه اذعان کردند که تلاطمات ارزی می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب بزند. نمایندگان مجلس هم انتقادات و پیشنهاداتی را درباره عملکرد دولت در حوزه ارز ارائه کردند.

یکی از مباحث مورد نظر نمایندگان آن بود که در دولت سیاست واحدی درباره ارز وجود ندارد و از زبان مسئولان دولتی سیاست‌های متناقضی پیرامون ارز مطرح می‌شود و این موضوع ناهماهنگی بین دولتمردان را القا می‌کند.

موسوی ادامه داد: همچنین مجلس در بودجه سال گذشته تصویب کرده بود که باید به ازای حذف ارز ترجیحی به مردم کالا برگ داده شود که نمایندگان از دولت به جهت عدم اجرای این موضوع انتقاد کردند. مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب درباره ارز و عدم ثبات سیاست‌های دولت در حوزه ارز از جمله مباحث دیگری بود که از سوی نمایندگان مجلس در این جلسه مطرح شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان نقشه راه در حوزه ارز یکی از مشکلات جدی ماست و نمایندگان مجلس در این جلسه تاکید کردند که باید نقشه راه مشخصی در حوزه ارز داشته باشیم، چرا که اگر این اتفاق به سرعت شکل نگیرد ممکن است وضعیت بدتر شود.

کمبود ارز و مشکلات ارزی نداریم

وی بیان کرد: دولتمردان هم گزارش‌هایی درباره سیر مسائل مربوط به ارز مطرح کردند و تأکیدشان بر این بود که آنچه امروز در عرصه تحولات ارزی شاهد هستیم، ناشی از کمبود ارز در کشور و یا مشکلات ارزی در حوزه صادرات و واردات نیست. حرف آنان این بود که ما مشکل مالی و اقتصادی در این زمینه نداریم و مسائل دیگری باعث تلاطمات بازار ارز شده است.

موسوی گفت: دولتمردان می‌گویند که ما از نظر مالی و اقتصادی مشکلی نداریم که البته آمارها هم این موضوع را نشان می‌دهد و حتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به آن اذعان کرد. موید این مسئله آن است که میزان فروش نفت ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ورود ارز ناشی از صادرات نفت به کشور هم تسهیل شده است و ذخایر ارزی بانک مرکزی هم به اندازه کافی است.

تراز تجاری کشورمان وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد

وی گفت: تراز تجاری کشورمان هم وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد، چرا که سال گذشته حدود سه میلیارد تراز تجاری ما منفی بود اما الان مشکل تراز تجاری در حوزه صادرات و واردات نداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عمده نگاه دولت آن است که بخش عمده مشکلات ما در حوزه ارز مربوط به مسائل انتظاری و جنگ ترکیبی دشمن است و آنان از طریق تعیین نرخ‌های ساختگی و غیر واقعی در بازار ارز به دنبال ایجاد تلاطم اقتصادی در کشورمان هستند.

وی ادامه داد: تأکید دولتمردان بر این بود که این مسائل انتظاری باعث می‌شود وضعیت بازار ارز متلاطم شود چرا که برخی از عناصر که عمدتاً در خارج از کشور هستند، یک سری نرخ‌های غیرواقعی را در بازارهای غیررسمی ارز مطرح می‌کنند و باعث این تلاطم‌ها می‌شوند. در واقع افراد متعددی در داخل و خارج از کشور از طریق مداخلات مخرب باعث تلاطم بازار ارز می‌شوند که دستگاه‌های امنیتی با برخی از آنان برخورد کرده و حساب‌های آنان را بسته اند.

موسوی تأکید کرد: همچنین رئیس بانک مرکزی هم یکسری مسائل را مطرح کرد و گفت سیاست‌های گذشته و مباحث مربوط به تحریم و عدم اشراف بانک مرکزی بر تراستی ها وجود داشته و الان مشکل در حال رفع شدن است. همچنین رئیس بانک مرکزی گفت ما به دنبال آن هستیم که اشراف کاملی بر کل مسائل ارزی کشور در سطح مطمئنی داشته باشیم و بازار را کنترل کنیم.

با جنگ ترکیبی دشمن مقابله می‌کنیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به موضوع فشارهای بیرونی و تأثیر دشمنان و عناصر سوءاستفاده کننده بر بازار ارز قائل هستند و ما قبول داریم با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه هستیم و دشمنان جنگ اقتصادی را علیه ما دنبال می‌کنند و بر هم زدن بازار از اهداف آنان است. مجلس کنار دولت است تا با جنگ ترکیبی دشمن مقابله کنیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارز دو نوع نگاه متفاوت دارد که یک نگاه قائل بر این است که تلاطمات ارز ناشی از کسری بودجه، تورم و ناترازی بانک هاست و نگاه دیگر آن است که شوک ارزی، تورم را به دنبال دارد. این دو نگاه یا ترکیبی از این دو باید به عنوان نقشه راه دولت باشد و حتماً باید نگاه کارشناسی غالب در حوزه ارز در دولت وجود داشته باشد و لازم است از نظر صاحب نظران برای کنترل بحران ارز استفاده شود و مجلس هم قوانین بسیار خوبی در بودجه دارد که دولت باید به آن عمل کند. سال گذشته ما بحث اعطای کالابرگ الکترونیکی را تصویب کردیم که دولت به آن عمل نکرده و تا الان هم عملیاتی نشده است و بسیار کند پیش می‌رود. در دولت نگاه مثبتی نسبت به این موضوع وجود ندارد اما مجلس معتقد است که این کار باعث می‌شود بخشی از اختلالات بازار ارز حل و فصل شود.

وی گفت: قرار بر این شد که جهت اشراف بیشتر بر مسائل ارزی، کمیته مشترکی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه‌ها تشکیل شود که این کمیته سریعاً هماهنگی‌های لازم را در زمینه ارز داشته باشند و در اسرع وقت وضعیت ارز از این تلاطم نجات پیدا کند.

دولت چند بحران را پشت سر گذاشته است

موسوی گفت: معاون اول رئیس جمهور هم تأکید کرد که دولت تاکنون چندین بحران از جمله کرونا را پشت سر گذاشته است. همچنین دولت در آغاز به کار خود کشور را با وضعیت اقتصادی نامطلوبی تحویل گرفت که فروش نفت مطلوب نبود اما این بحران را رد کردیم، بحران بعدی هم جنگ ترکیبی دشمن در ماه‌های گذشته بود که آن را پشت سر گذاشتیم. طبق گفته دولتی‌ها تمهیداتی اندیشیده شده که بحران‌های ارزی را هم پشت سر بگذاریم و دولت اجازه نمی‌دهد معیشت مردم دچار مشکل شود و اقدامات کلانی برای ایجاد منابع درآمدی جدید در دستور کار دولت است که تأثیر زیادی بر کنترل بازار ارز خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبق مباحث مطرح شده در این جلسه، وضعیت وارد شدن ارز به کشور هم شرایط خوبی دارد. جلسات متعددی با بخش‌های صادراتی کشور مخصوصاً فولادی‌ها و بخش پتروشیمی برگزار شده است تا ورود ارز آنان به سامانه مبادله ارزی تسهیل شود و به نوعی فعالیت شود که این سامانه به عنوان تعیین کننده نرخ اصلی ارز تثبیت شود. بازارهای غیر رسمی ارز که مبادلات چندانی هم در آن صورت نمی‌گیرد، جعلی و غیر رسمی است و اهمیت چندانی در اقتصاد کشور ندارد. همه مسئولان و دستگاه‌ها باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که نرخ ارز واقعی آن چیزی است که در سامانه مبادلات ارزی می‌آید و نباید به سامانه‌های غیر رسمی و جعلی توجه شود.

 خاندوزی در جمع نمایندگان: اخلال‌گران زیادی دستگیر شده‌اند

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی ، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این جلسه که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، موضوع نوسانات بازار ارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بسته ویژه دولت برای کنترل ارز عنوان کرد که آثار مثبت اجرایی شدن این بسته به زودی در جامعه احساس خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در این جلسه همچنین سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت که اخلال‌گران زیادی در بازار ارز دستگیر شده‌اند که تعدادی از آنها به صراحتا به هدف و برنامه‌شان برای ایجاد اخلال در بازار ارز اشاره کرده‌اند.

سلیمی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز مطالبی را مطرح و عنوان کرد که اختیارات کافی باید برای رئیس کل بانک مرکزی وجود داشته باشد تا بتواند مدیریت مناسب را انجام دهد.

وی افزود: در این جلسه تعدادی از نمایندگان هم در سخنرانی‌های خود ضمن انتقاد از وضعیت موجود در بازار ارز خواستار اقدامات جدی دولت برای کنترل این نوسانات شدند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: نمایندگان در صحبت‌های خود عنوان کردند که آقای فرزین از اختیارات لازم برای انجام امور برخوردار است و اختیارات آقای فرزین نسبت به رؤسای قبلی بانک مرکزی هم بیشتر شده است و اگر دولت با محدودیت مانع و یا خلأ قانونی هم مواجه است، مجلس آمادگی دارد تا با تصویب قانون این موانع را رفع کند و به طورکل آمادگی هرگونه همکاری با دولت برای بهبود اوضاع بازار ارز دارد.

کدخبر: 872504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟