امضای ۲۰ سند همکاری میان مقامات ایران و چین

به گزارش رکنا به نقل از ریاست جمهوری ، مراسم امضای ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان جمهوری اسلامی ایران و چین از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور و در حضور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ برگزار شد.

تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.

جزئیات 20 تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌ ایران و چین در 3 حوزه‌‌ عمرانی، انرژی و پولی

یکی از اصلی‌ترین‌ ابعاد سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کشور چین، به عنوان یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان، اجرایی شدن سند 25 ساله دو کشور است.

‌این سفر به‌دعوت رئیس‌جمهور چین انجام شده است و با توجه به ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای سطح روابط به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری، این سفر دستاورهای بسیار مناسبی خواهد داشت.

در سفر رئیس‌جمهور به چین قرار است توافقاتی در زمینه حمل و نقل به‌خصوص حمل و نقل ریلی با ارزش حدود 12 میلیارد دلار منعقد شود که شامل پروژه‌هایی نظیر برقی‌کردن قطار سریع‌السیر تهران- مشهد و سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

سرمایه‌گذاری در بخش خودروسازی کشورمان و همچنین سرمایه‌گذاری و انجام توافقات در حوزه کشاورزی از دیگر محو‌رهای تفاهم‌نامه‌های ایران و چین است.

همچنین مقرر است در ‌حوزه ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و چین امضا شود.

سرمایه‌گذاری در سواحل مکران و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و خرید نفت ایران، از دیگر محورهای تفاهم‌نامه‌های ایران و چین خواهد بود.

گفتنی است ، در این سفر وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر امور خارجه، وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

 

 

کدخبر: 869625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟