بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب درباره همکاری ایران و چین

سفر رئیس جمهور ایران به سرزمین اژدهای زرد، در قالب دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین و نخستین سفر دولتی (State visit) در دو دهه گذشته است که با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

البته رئیس جمهور چین در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ یعنی هفت سال پیش سفری به تهران داشت؛ او در این سفر در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی ، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حوزه توسعه روابط با شرق شنید و از آن استقبال کرد.

همزمان با سفر آیت الله رئیسی، مرور این بیانات خالی از لطف نیست زیرا نشان می دهد دولت سیزدهم با رویکرد توسعه مناسبات خود در ابعاد منطقه ای و جهانی و چندجانبه گرایی، به دنبال تامین منافع بلندمدت و میان مدت کشور در قالب گسترش همکاری با قدرت‌های اقتصادی جهان است.

گزیده این بیانات به شرح زیر است:

* دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است

* احیای «جاده‌ ابریشم» و گسترش همکاری‌های کشورهای واقع در این مسیر ایده‌ای کاملاً منطقی و قابل قبول است

* جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد

* ایران تنها کشور مستقل در منطقه است که در زمینه‌ی انرژی می‌تواند مورد اطمینان قرار گیرد زیرا برخلاف برخی کشورهای منطقه، سیاست انرژی ایران تحت تأثیر هیچ عامل غیرایرانی قرار نمی‌گیرد.

* کشورهای مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر هستند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ عملیاتی برسند.

* «چین واحد» از سیاست‌های اصولی و قطعی جمهوری اسلامی ایران است

* امیدواریم نتایج گفتگوها و توافق‌ها به معنی واقعی کلمه برای هر دو طرف سودمند باشد

منبع:ایرنا

کدخبر: 869547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟