توافق برای ارتقاء همکاری ها در راستای ورود کالای ایرانی از طریق بالکان به اروپا

به گزارش رکنا ، حسین امیرعبداللهیان در پایان سفر منطقه ای به حوزه بالکان و پیش از ترک سارایوو به مقصد تهران، در خصوص دیدارهای اخیرش در این کشور گفت: در جریان سفر تقریبا یک و نیم روزه  به سارایوو با همتای خودم توافق کردیم که حجم تبادل تجاری را با سرعت افزایش دهیم؛ هر چند در ۹ ماه گذشته ۵۳ درصد رشد را شاهد هستیم، اما این کافی نیست.

وی افزود: برای توسعه گردشگری بین منطقه بالکان و جمهوری اسلامی ایران توافق کردیم نسبت به برقراری پرواز مستقیم اقدام شود.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: به دلیل  این که بوسنی و هرزگوین اخیرا از انتخابات خارج شدند و در آستانه تشکیل دولت هستند در مورد اوضاع داخلی در  این کشور و همچنین در  حوزه بالکان با مقامات دیگر بوسنی و هرزگوین از جمله آقای باقر علی بگوویچ که از رهبران مهم در این منطقه هستند و همچنین با رئیس هیات علمای مسلمین در بوسنی و هرزگوین دیدار و رایزنی داشتیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در تمامی زمینه های مورد علاقه طرفین شاهد رشد، پویایی و تحرک هر چه بیشتر باشیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال  مبنی بر این که آیا حوزه بالکان می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به اروپا باشد؟ گفت: در همین چارچوب همکاری هایمان جریان دارد و توافق کردیم که این مسیر را ارتقاء دهیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به این که سفر ما به حوزه بالکان از اولویت های برنامه های من در قاره اروپا بود، گفت: ما توانستیم به دو کشور صربستان و بوسنی و هرزگوین در فرصت محدودی که داشتیم سفر کنیم.

وی افزود: گفتگوهای بسیار مهمی با توجه به مشترکات هویتی و فرهنگی که بین ایران و حوزه بالکان وجود دارد در صربستان داشتیم. در زمینه همکاری های صنعتی، فنی، دانشگاهی، علمی و تجاری اتفاقات بسیار خوبی با مقامات صربستان داشتیم.

وزیر خارجه یادآور شد: از جمله ویژگی های بالکان وجود جامعه قوی ایرانیان در کشورهای این حوزه است که مسائل ایرانیان عزیز مقیم در این کشورها از جمله موضوعات بود و رسیدگی به برخی از مشکلات آنها و سرعت دادن به حل مسائل کنسولی آنها در دستور کار ما قرار داشت.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک روسای جمهور دو کشور با یکدیگر ملاقات خواهند داشت و ما امیدوار هستیم که بر اساس دعوتی که در این سفر از رئیس جمهور صربستان به عمل آوردم‌ بتوانیم‌ در آینده مورد توافق شاهد سفر ایشان به ایران باشیم.

منبع : ایسنا

کدخبر: 850808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟