متکی: در دوره جدید خانه احزاب به دنبال این هستیم که بگوییم کارکرد احزاب منافاتی با اسلام ندارد

به گزارش خبرنگار رکنا، منوچهر متکی، رئیس خانه احزاب در نشست خبری امروز دوشنبه 7 آبان ماه 1401 ، گفت: در ساختار خانه احزاب سه گرایش اصلاح‌طلبی ، اصولگرایی و مستقلین وجود دارد و در حالت گردشی ریاست خانه احزاب و کمیسیون‌ های تخصصی انتخاب می‌ شوند. در حال حاضر ۳۶ حزب در ساختار خانه احزاب وجود دارند. این نهاد با هدف همراهی مردم در تحقق آرمان‌های اسلامی شکل گرفته از طرف دیگر عملکرد آن رصد ناکارآمدی ها است، که این ناکارآمدی ها را در قالب قوانین مطرح می‌کند.

او افزود: در حقیقت خانه احزاب علی رغم تلاش روسای سابق، جایگاه اصلی خود در جامعه پیدا نکرده که عمده دلیل این قضیه به فضای سیاسی کشور برمی‌گردد که سابقه پادشاهی دارد، البته بعد از انقلاب احزاب و گروه‌ها شکل گرفتند تا جایی که تعداد احزاب و گروه‌ها به ۲۵۰ می‌رسید اما این تعداد به مرور زمان به ۱۳۰ تقلیل پیدا کرد.

از طرف دیگر دولت‌ها توجه لازم را به احزاب نداشتند. همچنین ساختار سیاسی کشور هم پارلمانی نیست. علاوه بر این مردم هم تصوری از نظام حزبی ندارند. در این میان سنخیت احزاب با اسلام مغفول مانده لذا در دوره جدید خانه احزاب به دنبال این هستیم که بگوییم کارکرد احزاب منافاتی با اسلام ندارد.

متکی در ادامه تصریح کرد: خانه احزاب به عنوان نهاد صنفی باید تعاملی با دولت و حاکمیت داشته باشد، لذا این مورد را در دستور کار قرار دادیم. همچنین قرار است درباره ناآرامی‌های اخیر با مسئولین جلسه داشته باشیم.

وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به محور گفتگوی جلسه امیرعبداللهیان با وزرای اسبق امور خارجه اظهار کرد: جلسه مذکور اولین دعوت امیرعبدالهیان از وزرای امور خارجه بود. تعدادی از وزرای سابق به مشکلی برخوردند و نتوانستند در جلسه حضور داشته باشند. در این جلسه در حوزه سیاست خارجی از جمله تحولات هسته‌ای، اوکراین، مسئله پهپادها و برخی موارد دیگر نظیر رابطه با کشورها گفتگو کردیم.

او ادامه داد: از سال ۹۷ پرداخت یارانه‌ها به احزاب به خانه احزاب واگذار شد. خانه احزاب معمولاً پیرامون موضوعات خارجی و داخلی نشست‌هایی را برگزار می‌کند و در این نشست‌ها هر حزبی مواضع خود را اعلام می‌کند. نشست‌هایی که در این دوره طراحی می‌کنیم نشست‌هایی با نهادهای دولتی و غیر دولتی است. اخیراً نشستی با رئیس شورای عالی تبلیغات داشتیم. در این جلسه او می‌گفت به فراخور مناسبت‌ها نسبت به مسائل واکنش نشان می‌دهیم.

متکی همچنین اظهار کرد: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز رسمی فعالیت احزاب را صادر می‌کند. در این میان اگر حزبی نتواند برای مجمع عمومی حزب خود ۳۰۰ نفر را جمع کند، این حزب به خانه احزاب معرفی نمی‌شود.

او درباره رابطه خانه احزاب با احزاب سایر کشورها ابراز کرد: اخیرا غفوری فرد به نمایندگی از ایران در اجلاس بین‌المللی آیگپ شرکت کرد و از این نظر می‌توان گفت که روابط بین‌المللی را حفظ کردیم.

متکی درباره رابطه دولت سیزدهم با احزاب متذکر شد: تعامل مثبت مبتنی بر اعتماد رو به جلو است.برای اولین بار بعد از سال‌ها معاون سیاسی وزیر کشور در جلسه شورای مرکزی خانه احزاب حضور یافت. همچنین درخواست کردیم با وزیر کشور جلسه داشته باشیم. علاوه براین به دنبال برگزاری جلسه با حضور رئیس جمهور هستیم. همچنین علاقمند به برگزاری جلسه با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی هستیم که درباره قانون تجمعات و قانون انتخابات گفتگو کنیم. در حال حاضر از برخی نهادهای کشور با ما تماس می‌گیرند که خانه احزاب با آنها جلسه داشته باشد. امیدوارم بتوانیم با رئیس مجلس و حجت‌الاسلام اژه‌ای جلسه داشته باشیم که اگر این اتفاق صورت بگیرد می‌گوییم دولت درباره احزاب گام بلندی برداشته است.

کدخبر: 847667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟