شاهد صنعتی‌سازی فناوری هسته‌ای در حوزه‌ بهداشت و درمان هستیم

به گزارش رکنا ، جلسه شورای هماهنگی روابط ‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی کشور به ریاست علی بهادری جهرمی ، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به میزبانی سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد.

سخنگو، دبیر و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حاشیه این جلسه اظهار کرد: نشست شورای هماهنگی روابط ‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی کشور این ماه میهمان سازمان انرژی اتمی ایران بود و هماهنگی‌های حوزه اطلاع‌رسانی و دستگاه‌های اجرایی از سوی اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انجام شد.  

بهادری‌جهرمی گفت:‌ امروز نیز به سبب حضور در سازمان انرژی اتمی ایران در جریان گزارش برخی اقدامات و اهم دستاوردهای خوب، امیدآفرین، افتخارآمیز و غرورآفرین از سوی رییس سازمان، سخنگوی و همچنین رییس اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان قرار گرفتیم.

وی توضیح داد: در دولت سیزدهم، برنامه جامع و افق روشنی در صنعت و فناوری هسته‌ای کشور ایجاد شده است و خوشبختانه در این مدت سند جامع  و راهبردی برای صنعت هسته‌ای تدوین و ابتدای سال رونمایی شد؛ بر اساس این سند مقرر شد تا جهت‌دهی و اولویت فعالیت‌ها به سمت صنعتی‌سازی و بهره‌برداری‌های اقتصادی، درمانی، بهداشتی، کشاورزی و ... حرکت کند که با یاری خداوند  بسیاری از این موارد به سمت ، صنعتی‌سازی پیش‌رفته و در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد صنعتی‌سازی فناوری هسته‌ای در حوزه‌ بهداشت و درمان و به ویژه رادیوداروها هستیم و خوشبختانه شرایطی فراهم شده که بیش از ۲۰۰ مرکز درمانی در حال استفاده از ۵۰ محصول رادیوداروی تولید شده در سازمان انرژی اتمی در حوزه تشخیص و درمان بیماری سرطان هستند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز استفاده از فناوری هسته‌ای توسعه یافته به‌طوری‌که در زمینه دفع آفات از دانش هسته‌ای و پرتودهی و فناوری پلاسما  استفاده می‌شود.

وی بااشاره به ضرورت توسعه برق هسته‌ای به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در کشور توضیح داد: در صنعت برق باید شاهد افزایش جدی و چشمگیر برق هسته‌ای باشیم و با توجه به دستور رییس جمهور در جریان سفر استانی به بوشهر نسبت به تولید ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای تاکیدات فراوانی شد و به منظور افزایش ظرفیت تولید برق هسته‌ای توسعه‌ی فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در دستور کار قرار گرفته و همچنین برنامه‌ریزی‌های جدی برای نیل به این هدف صورت گرفته است.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سازمان انرژی اتمی ایران امیدوارم  با این اقدامات موثر و سریع در حوزه‌های رادیوداروها، کشاورزی، صنعت و ... شاهد بهره‌برداری هرچه ‌بیشتر در زمینه‌های درمانی، بهداشتی و صنعتی کشور از دستاوردهای علمی حوزه صنعت هسته‌ای باشیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد:‌ این صنعت، پیشرو است و باید سرریز این دانش بتواند در حوزه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گیرد که دولت در این مسیر بسیار مصمم و جدی است و این مسیر را با سرعت شتابانی طی خواهد کرد.

وی با اشاره به بازدید از راکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده در تهران گفت: در حاشیه این نشست امروز توفیق یافتیم که از آزمایشگاه های تولید رادیو دارو و راکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده در سازمان انرژی اتمی بازدید کنیم، الحمدالله کشور به سمت بومی‌سازی راکتورها در حال حرکت است و به تدریج به سمت عضویت در باشگاه تولیدکنندگان راکتورهای تحقیقاتی در سطح جهان می‌رویم و انشالله این مسیر هدف‌گذاری شده موجب آینده روشنی برای صنعت هسته‌ای کشور خواهد شد و امید است با توجه به پیشرو بودن این صنعت، سایر صنایع و همچنین حوزه‌های کشاورزی و بهداشت و درمان و صنعت داروسازی بتوانند از فناوری هسته‌ای بهره‌برداری کنند.

در این جلسه علاوه بر روسای مراکز اطلاع‌رسانی و مدیران کل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به شرح موفقیت‌های و برنامه‌های این سازمان پرداخت و همچنین اعضای این شورا به طرح و بررسی مسایل روز کشور و اتفاقات اخیر پرداختند.

منبع : ایسنا

کدخبر: 832740 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟