رئیس پارلمان ترکیه: یونان یک تهدید ملی است

به گزارش رکنا، رئیس پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه در دیدار با همتای مالتی خود یونان را یک « تهدید ملی » خواند.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی»، «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با همتای مالتی خود یونان را یک تهدید ملی خواند و گفت: «غیرقابل قبول است که یونان بخواهد "دریای اژه" را به یک دریاچه یونانی تبدیل کند.»

وی با اشاره به آخرین تحولات منطقه اظهار داشت: «لفاظی‌ها و اقدامات تحریک آمیز یونان اینک به تهدید علیه ملت ترکیه تبدیل شده است.»

رئیس پارلمان ترکیه تاکید کرد که ترکیه به هیچ عنوان به یونان اجازه نمی‌دهد تا جزایر نزدیک به سواحل خود را با تسلیحات و نیروی نظامی تجهیز کند.

شنتوپ با اشاره به قفل راداری سامانه موشکی «اس-۳۰۰» یونان علیه جنگنده‌های ترکیه حین انجام ماموریت ناتو بر فراز دریای اژه  افزود: «با توجه به اینکه ما عضو ناتو و همسایه هستیم، اراده و قاطعیت خود را در حل مسائل از طریق مذاکره نشان داده‌ایم، اما اگر این اتفاق نیفتد، ترکیه این قدرت را دارد که مشکلات خود و اقدامات تحریک آمیز را با هر وسیله‌ای که لازم باشد، حل کند.»

در دور تازه تنش بین این دو کشور همسایه سخنگوی دولت یونان روز دوشنبه به واکنش به اظهارات مقام‌های ترکیه پرداخت. «یانیس اویکونومو» سخنگوی دولت یونان  گفت که سخنان «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه «مصرف داخلی» دارد.

اویکونومو گفت: «ما به لفاظی‌های آنکارا  آن‌طور که شایسته است، پاسخ می‌دهیم.»

سخنگوی دولت یونان با تاکید بر اینکه یونان تاکنون مسئولانه برخورد کرده و عامل ثبات بوده است، گفت: «دولت یونان هرجا که لازم باشد به شیوه مناسب پاسخ می‌دهد.»

این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش شده‌اند و  دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.

ترکیه  در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، نزدیک سواحل ترکیه و در بسیاری از موارد از ساحل قابل مشاهده است، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس»  باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر اکیدا ممنوع است.

این در حالی است که یونان در راستای تقویت بنیه نظامی خود ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم، وهمچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد.

کدخبر: 825274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟