۳۵۰۰واحد صنعتی با کمک دستگاه قضا از تعطیلی و ورشکستگی نجات یافتند

دکتر ذبیح الله خدائیان  امروز ( چهارشنبه )  شهریورماه در شورای قضایی استان مرکزی با اشاره به جایگاه ویژه دستگاه قضایی، اظهار کرد: وظیفه این دستگاه اجرای عدالت است و این امر شان و جایگاه دستگاه قضا را ارتقا بخشیده است، هرچند که اجرای عدالت کار آسانی نیست و اگر اهتمام لازم برای آن صورت نگیرد، ممکن است انسان از مسیر حق منحرف شود.

وی با بیان اینکه هوای نفس در مسیر اجرای حق و عدالت قرار دارد، گفت: در مسیر اجرای قانون و عدالت ممکن است که عوامل عاطفی دخالت داشته باشند که توجه به آنها در واقع مصداق تبعیت از هوای نفس است و مسلما عذابی شدید در انتظار فرد تبعیت کننده از هوای نفس است.

خدائیان با تاکید بر اینکه اجرای عدالت نیازمند خودسازی و جهاد با نفس است، گفت: در دستگاه قضایی در راستای اجرای عدالت، سند تحول قوه قضاییه به عنوان یکی از جامع ترین و دقیق ترین اسناد تحولی در کشور تهیه شد. این سند مبتنی بر آسیب شناسی است و با توجه به آسیب های شناسایی شده، راهکارهای اجرایی و عملیاتی در آن پیش بینی شده و زمان بندی برای تحقق و اجرای راهکارها نیز انجام شده است. برنامه های مربوطه در دوره کوتاه مدت اجرا شده و امروز در زمان ارزیابی اهداف هستیم.

وی تصریح کرد: سند برای تسریع در رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی، ارتقای امنیت، حمایت از تولید و ... راهکارهای مشخصی پیش بینی کرده است که اگر اهتمام لازم برای اجرای آن وجود داشته باشد، قطعا اهداف مدنظر قوه قضاییه عملیاتی می شود.

خدائیان تاکید کرد: اگر موضوع کاهش اطاله دادرسی مدنظر است در کنار آن افزایش دقت در رسیدگی به پرونده ها نیز پیش بینی شده است. اگر کاهش جمعیت کیفری در سند درج شده، ترتیبی داده شده است که این امر منجر به کاهش امنیت در جامعه نشود، البته این کاهش به معنی زندانی نشدن مجرمان نیست.

وی با بیان اینکه تاکید رییس قوه قضاییه بر رونق تولید است، گفت: اگر دستگاه قضا از بنگاه های اقتصادی حمایت نکند احتمال تعطیلی بنگاه ها و ورشکستگی صنایع وجود دارد، پس باید حمایت لازم از این مجموعه ها صورت گیرد و خوشبختانه با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی قدم های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

۳۵۰۰ واحد صنعتی با کمک دستگاه قضا از تعطیلی و ورشکستگی نجات یافتند

خدائیان بیان کرد: سال گذشته در کشور، ۳۵۰۰ واحد صنعتی با کمک دستگاه قضا از تعطیلی و ورشکستگی نجات یافتند و به کار و فعالیت بازگشتند، در حالی که این مهم شاید در دوره های قبل کمتر مورد توجه قرار داشت.

وی گفت: قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنند و در سازمان دفتر حمایت از سرمایه گذاری راه اندازی شده است که مستمرا مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی را رصد می کند و برای تحقق شعار سال نیز اهتمام ویژه ای وجود دارد.

رییس بازرسی کل کشور افزود: در حمایت از شعار سال، ۳۵ برنامه پیگیری شده و بیش از ۳۰ نامه هشداری به بانک هایی که با شرکت های دانش بنیان همکاری ندارد ارسال شد و بیش از ۱۸۷ نشست در کشور با بنگاه های اقتصادی و فعالان اقتصادی برگزار شده است و تاکنون با عدم همکاری ها در این زمینه ها، برخورد مناسبی صورت گرفته است. قطعا پیگیری می کنیم که روند تحقق شعار سال، قانون حمایت از کالای ایرانی و حمایت از شرکت های دانش بنیان در استان پیگیری می شود.

وی گفت: سازمان بازرسی کل کشور معمولا در بازرسی ها با سوءجریانات و تخلفات از قانون مواجه می شود و پرونده های متشکله در این موارد به دستگاه قضا ارجاع می شود. لازم است که رسیدگی به پرونده ها با اطاله مواجه نشود و در واقع باید رسیدگی به این پرونده ها خارج از نوبت انجام شود، اما در برخی از استان ها با افزایش اطاله دادرسی در این حوزه روبرو هستیم در حالی که باید شعب ویژه برای رسیدگی به این پرونده ها تشکیل شود تا ضمن تسلط بر پرونده ها و قوانین، در رسیدگی ها تسریع شود، همچنین، پرونده های متشکله از سوی بازرسی باید همراه با دلایل و مستندات کافی باشد تا روند رسیدگی و بررسی آن در مراجع قضایی تسریع شود.

کدخبر: 823246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟