نشست محرمانه نمایندگان دولت آمریکا با کنگره درباره احیای برجام/ مخالفت حزب جمهوری‌خواه آمریکا

به گزارش نشریه پولتیکو، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در یک جلسه محرمانه با اعضای کنگره پیرامون مذاکرات احیای برجام که به نظر می‌رسد وارد آخرین مراحل خود شده است، توضیح خواهد داد.

بنابر اطلاعات به دست آمده توسط پولتیکو، این نشست قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شود. علاوه بر رابرت مالی، برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید به عنوان نمایندگان دولت در این جلسه شرکت خواهند کرد.

آخرین باری که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره روند مذاکرات با ایران به کنگره توضیحاتی ارائه داد، ۱۵ ژوئن بوده است.

وزارت امورخارجه ایران بامداد روز جمعه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این مطلب تصریح کرد: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و پنج‌شنبه شب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.

نشریه پولتیکو در ادامه گزارش داد که یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در حال بررسی پاسخ تهران است، مدعی شده که نتیجه دل‌گرم کننده نیست.

 حزب جمهوری‌خواه آمریکا به شدت با هر گونه توافق با ایران مخالف هستند

به نوشته این نشریه آمریکایی، کنگره می‌تواند نقش مهمی در بازنگری هر نقشه راهی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایفا کند، توافقی که تحریم‌های آمریکا و سایر تحریم‌ها علیه ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور لغو کرد. قانونگذاران آمریکا ممکن است از طریق "قطعنامه عدم تایید" برای توقف احیای توافق هسته‌ای تلاش کنند اما این اقدام نیز ممکن است با یک فیلیباستر یا وتوی ریاست جمهوری مواجه شود.

پولتیکو افزود: بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا به شدت با هر گونه توافق با ایران مخالف هستند و باتوجه به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در پاییز سال جاری ممکن است دموکرات‌ها بخواهند از بحث طولانی درباره ایران اجتناب کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به این بهانه که توافق هسته‌ای بسیار ضعیف است، به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. جمهوری اسلامی نیز در پاسخ بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از سر گرفت و ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داد.

منبع : ایسنا

کدخبر: 821635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟