کاخ سفید: با اتحادیه اروپا در ارتباط هستیم/درباره پاسخ به نظرات ایران علنی گفتگو نمی‌کنیم

به گزارش رکنا ، این مقام کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی با خودداری از پاسخگویی به پرسشها درباره محتوای پاسخ آمریکا به پیشنهاد ایران گفت: نمی خواهیم به طور علنی درباره آن گفتگو کنیم.

کربی تصریح کرد: این موضوع را جدی می گیریم و به وظایف خود عمل می کنیم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال اضافه کرد که واشنگتن با اتحادیه ارویا در این زمینه در ارتباط است.

به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد: بررسی ما از نظرات ایران اکنون به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.

پیش از این، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر امروز چهارشنبه (به وقت محلی) خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد : بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ارسال پاسخ به نظرات ایران پس از بیش از یک هفته از آن صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را در پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع وین اعلام کرده بود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در توجیه تعلل کشورش برای پاسخ به نظرات ایران مدعی شد: ایران با چندین نظر پاسخ داده است. به این دلیل است که بررسی این نظرات و تعیین یک پاسخ از سوی ما،  مدتی زمان برده است. ما با جدیت درحال بررسی این نظرات هستیم.

این مقام آمریکایی در عین حال مدعی شد می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم.

وی ادامه داد تا جایی که امکان دارد به سرعت، اصولی و با دقت درحال آماده سازی یک پاسخ کامل هستیم. این پاسخ، بازخورد ایران را در خود جای می دهد و ما به سرعت آن را ارائه خواهیم کرد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای ) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 818579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟