سید حسن خمینی: یک مدیر نه از حرفی بترسد و نه از عزلی وحشت کند

به گزارش رکنا به نقل از جماران ، حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (ره) صبح امروز (سه شنبه) در مراسم تجدید میثاق حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام (ره) ضمن تسلیت ایام شهادت امام سجاد ( ع ) گفت: جا دارد که هفته دولت را خدمت ریاست محترم جمهور و یکایک اعضای محترم کابینه تبریک بگویم و از خداوند متعال مسئلت کنم که در دومین سال روی کار آمدن دولت ما را مشمول لطف و بزرگواری خود قرار دهد.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور امر کردند نکاتی را عرض کنم. در عهدنامه معروف امیرالمومنین خدمت مالک که به «عهد» معروف است یک فرازی وجود دارد که مناسب است به آن اشاره کنم و دوستان را به مضامین این نامه مهم اشاره دهم.

تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) با اشاره به نامه ذکر شده، گفت: در این نامه تاکید شده است سه نفر را در حلقه مشاوران خود راه ندهید. یکی از آنها بخیل است. هر کسی که ریشه در بُخل دارد و مانع رفاه می‌شود به تو وعده فقر می‌دهند و بخیل به معنای کسی که مقابل سخاوت است.

حسن خمینی خاطرنشان کرد: دومین صفت ترسو بودن است زیرا فرد ترسو، تو را از امور باز می‌دارد. امام بزرگوار در کتاب‌های اخلاق خود بسیار به اخلاق سه بعدی و دو بعدی اشاره می‌کنند. اخلاق گاهی حد وسط دو طرف، افراط و تفریط دانسته شده است. اخلاق اگر در حالت میانه و تعادل قرار گیرد، شجاعت است.

وی تصریح کرد: یک مدیر و یک مشاور تنها به شرطی مدیر اسلامی است که شجاع باشد و نه از حرفی بترسد و نه از عزلی وحشت کند و نه در مقابل دشمن خارجی متزلزل باشد.

تولیت حرم امام خمینی (ره) گفت: یکی از مستمرترین صفات در وجود امام، شجاعت است. شجاعت در آن گاه که باید بجنگد، صلح کند یا بر عقیده خود بایستد و مبارزه کند یا زمانی که باید حرف حق بزند.

حسن خمینی با بیان اینکه سومین صفت حریص بودن است، تاکید کرد: اگر امر آقای رئیسی نبود این حریص بودن را نمی‌گفتم. ما خیلی باید مراقب باشیم که اطرافیان کار بد ما را تزئین نکنند. آدمی وقتی به قدرت می‌رسد و دستش باز می‌شود باید توجه کند دیگران کار بد او را تزئین نکنند. همواره ممکن است افرادی باشند که برای خوش آمد فرد کار او را زینت دهند و این تعبیر همان «بادمجان دور قاب چین‌ها» است.

وی با بیان اینکه یقین داشتن به خدا طبق فرمایش امام خمینی (ره) انسان را به مقام رضا می‌رساند، اظهار کرد: تمام وجود امام بزرگوار ما اعتماد به خدا و حسن ظن به خدا و عشق به مردم بود. نه بخیل بود که رفاه مردم را در نیابد، نه ترسو بود که در برابر غیر خدا ولو در جان، مال و آبرو کوتاه بیاید و نه حریص بود که بدی‌ها را مقابل او زینت ببخشند.

تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) در پایان گفت: دوستان امروز، در مسندی هستند که می‌تواند سکوی پرشی باشد که نام نیک از آنها به یاد بگذارد یا خدای ناکرده باعث لغزش شود که همه ما باید از آن بر حذر باشیم.

کدخبر: 817880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟