مهربانی دنیای خشونت را از بین می‎برد / هنر این است که مددجوی خشن را رئوف سازیم

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، مراسم تکریم و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات سازمان زندان‌ها در روز سه شنبه مورخ ۲۵/ ۵/ ۱۴۰۱ با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات، محمدی رئیس سازمان زندان ها و جمعی از مدیران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه نیز با اشاره به دوره مدیریت علمی در زندان‎ ها گفت: امروز به درستی سازمان زندان‎ها با حضور محمدی حائز برگ برنده‎ای است که خود دارای علم نگاهبانی و نگاهداری از زندان‎هاست. البته رئیس سازمان زندان‎ها با این علم مدیریتی باز هم نیازمند مدیرانی است که این مدیر عالم را با تدبیر و عقلانیت همراهی و حمایت کنند.

وی با بیان لزوم اداره زندان‎‌ها به روش علمی تاکید کرد: امروز می‎توان با تدبیر و درایت، مسیر علمیّت نگاهبانی و نگهداری از زندان و زندانی را به سمتی ارتقاء داد که مجموعه سازمان زندان‎ها مبدّل به یک حکومت سالم سازی برای جامعه شود.

وی در ادامه افزود: اگر روزانه ده‎ها مطلب و نشریه در زندان و جامعه منتشر شود شاید بجای خود درست و اثرگذار هم باشد اما برای سالم‎سازی این جامعه، باید الفبا را درست کرد؛ الفبای ما باید قرآن باشد که در مواجه با زندان و زندانی نیز عطوفت و مهربانی را دخیل کرد.

وی اظهارکرد: هنر این نیست که مددجوی دارای رفتار خشن را با رفتار تند و تحکمی کنترل کرد؛ بلکه هنر این است که همین فرد خشن را در عین خشونت، رئوف سازیم. این مهربانی است که دنیای خشونت را از بین می‎برد. برای سالم سازی محیط، باید بر روان افراد کار کرد و دقت نمائیم که این جامعه را باید با مهربانی و عاطفه مدیریت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی با بیان اینکه زندان باید در مسیر تعالی قرار گیرد، گفت: باید کاری کرد که مسیر تعالی توسط خود زندانی محقق شود. بهترین روش طبقه بندی نیز توجه به شئون مددجویان است تا باعث خلط در شخصیت زندانیان نشویم. بنابراین در مورد معرفت شناسی افراد باید به طبقه‎ بندی و تفریق آنان اهمیت داد.

وی اطلاع رسانی درست در حوزه زندان ‎ها را متوجه سازمان دانست و افزود: خوشبختانه در طول سال ۱۴۰۰ در زندان‎های کشور، شاهد هیچگونه آسیب جدی در حوزه زندانبانی نبوده‎ایم که این رویکرد از مدیریت مناسب زندان‎ها حکایت دارد.

 در ابتدای این مر اسم که همزمان معارفه معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان‎ها نیز صورت گرفت، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‎‌ها گفت: نظارت ما در حوزه نظارت فنی و کمیت زندانیان مشمول پابند الکترونیک، باید دقیق باشد تا اعتماد عموم مردم و همچنین همکاری قضات را جلب کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: یکی از وظایف مهم سازمان زندان‎ ها، اجرای احکام قضایی و البته نظارت بر حسن اجرای این امور است که همگی متوجه حوزه معاونت قضایی است. ما به دنبال دانایی محوری و اداره علمی زندان‎ها هستیم. انتظار دارم از تکنولوژی روز برای اجرای منویات ریاست قوه قضائیه حداکثر استفاده را ببریم. هم اکنون نظارت ما بر وضعیت قضایی زندانیان از شکل سنتی به شکل بر خط رسیده و کاملاً می‎توان وضعیت جاری مددجویان را برای تصمیم گیری لازم مشاهده کرد.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه بطور مداوم بر کاهش جمعیت کیفری و بهره مندی از پابند الکترونیک تأکید دارند. در حال حاضر نزدیک به یازده هزار پابند را ارائه کرده‎ایم و بزودی نیز این آمار افزایش می‎یابد. بنابراین لازم است قضات هم پای کار بیایند تا افراد تحت شمول را پوشش دهیم. حتی ریاست محترم قوه قضائیه تأکید دارند که در بکارگیری پابند الکترونیک باید گام بلندتری برداشت تا مسیر تحول و تعالی در حوزه قضایی بیشتر محقق شود.

رئیس سازمان زندان‎‌ها بیان کرد: افرادی که امنیت جامعه را به خطر می‎اندازد باید در زندان باشند اما هستند زندانیانی که می‎توانند به شکل دیگری تحمل مجازات کنند،  به عبارتی می‎توان بجای زندان که لزوماً موضوعیت ندارند، حبس آنان را به شکل مجازی و در محدوده تعریف شده بوسیله همین پابندها اعمال کرد. ضمن اینکه نظارت ما در حوزه نظارت فنی و کمیت زندانیان مشمول پابند الکترونیک، باید دقیق باشد تا اعتماد عموم مردم و همچنین همکاری قضات را جلب کنیم.

وی در بخش دیگر مراسم و در معارفه مدیرکل جدید حفاظت و اطلاعات سازمان زندان‎ها، مدار اقدامات در این حوزه را بر اخلاق و دایره آموزه‎های اسلامی دانست و گفت: رفتار ما در قبال زندانیان مبتنی بر آموزه ‎های دینی و الگوی ما فرمایشات حضرت امام (ره) است که با زندانیان هر که باشد رفتار انسانی و اسلامی داشته باشیم. وقتی در آموزه ‎های دینی و فرمایشات بزرگان ما چنین احکامی وجود دارد، لازم است در این چارچوب اقدام کنیم.

در پایان این مراسم از زحمات حمید اسدی مدیر کل حفاظت و اطلاعات سازمان زندان‌ها تقدیر و طی حکمی از سوی رئیس سازمان بعنوان معاون «قضایی، اجرای احکام و امور مجلس» این سازمان منصوب و از خدمات فرید ضرغامی معاون سابق قضایی نیز تقدیر شد، همچنین طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی، علی آقاجری به عنوان مدیر کل «حفاظت و اطلاعات» سازمان زندان‎ها معرفی شد.

کدخبر: 815650 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟