اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به توافق می‌ رسیم/ تا 12 امشب نظرات خودمان را ارائه می دهیم

به گزارش رکنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در مراسمی به مناسبت روز خبرنگاران ضمن تبریک این روز به خبرنگاران از تلاش‌های آنها قدردانی کرد.

وی به سیاست همسایگی دولت سیزدهم پرداخت و افزود: در نگاه به آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی و هیچ وقت کسی بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به  روسیه، چین، فرانسه و انگلیس، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم. منفعت ملی در هر جای جهان باشد دنبال می‌کنیم ولی به نگاه‌های متعارضی که در داخل کشور در خصوص نوع تعامل و رویکرد کشور در حوزه دیپلماسی وجود دارد احترام می‌گذاریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: به صراحت تعامل را در چارچوب سیاست خارجی متوازن می‌دانیم.

وزیر خارجه ادامه داد: همه اروپا را سه کشور عضوبرجام ندیدیم. در حوزه‌های دیگر توانستیم همکاری با اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های اروپایی در ایران اقدام به فعالیت کردند.

اگر تحریم‌های ثانویه برداشته شود اما تحریم‌های اولیه پابرجاست

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی ۴۰ درصدی در برنامه‌های وزارت خارجه را تیم همکاران من  به صورت جدی دنبال کردند. شورای عالی را هر ۱۵ روز یک بار در وزارت خارجه داریم و همه وزارتخانه‌ها در این زمینه فعال هستند.

وی همچنین گفت: از ۳۷ درصد تا ۵۷۰ درصد حجم تبادل تجاری ما افزایش یافته است. دولت کشور را به برجام گره نخواهد زد، حتی اگر فردا برجام به نتیجه رسید و حتی اگر خوب و به درستی کار کرد تحریم‌های ثانویه برداشته شود اما تحریم‌های اولیه پابرجاست. بی اثر کردن تحریم‌های اولیه را باید دنبال کنیم.

ایرانیان خارج از کشور اعتراض دارند چرا یارانه آنها قطع شده است

وزیر خارجه بیان کرد: دیپلماسی آب برای ما خیلی مهم بود. گشایشی در این حوزه ایجاد شده است.

امیرعبداللهیان همچنین از خبرنگاران خواست که به ایرانیان خارج از کشور به صورت ویژه بپردازند و افزود: براساس آمار رسمی تعداد ایرانیان خارج از کشور چهار و نیم میلیون نفر و براساس آمار غیررسمی هفت میلیون نفر هستند. همبستگی ایرانیان در خارج از کشور خیلی قوی نیست.

وزیر خارجه بیان کرد: زمانی که با ایرانیان دیدار داریم یک اعتراض دارند و می‌گویند چرا یارانه ما را قطع کرده‌اید. حق ما از نفت است و این یارانه بر اساس قانون موظف هستید به ما بدهید.

وی درباره گفت‌وگوهای وین گفت: تصمیم نظام بر این قرار گرفت موضوع مذاکرات وین را به زندگی روزمره مردم گره نزند. از تیتر اخبار صدا و سیما و رسانه‌ها خارج کنیم ولی به جای اینکه یک روزشمار هیجانی به کشور ارائه دهیم در دل مذاکرات کار واقعی را انجام دهیم. آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند این است که به اندازه کافی مذاکره کردید و حرف زدید، مردم از ما نتیجه می‌خواهند. نتیجه‌ای که می‌خواهند صرفنظر از نگاه سیاسی و چپ و راست، برداشتم از یک سال گذشته که موضوع را دنبال می‌کنیم در مسائل ملی چپ و راست و مستقل همه نگاهشان ملی است. ممکن است فردی نظر شخصی خود را بگوید ولی رویکرد اصولی و اساسی در بین اصحاب رسانه نگاه به منافع ملی است و به حزب و جریان و گروه و فرد نیست و این برای ما در میز مذاکره قدرت ایجاد کرده است و این نشانگر فرهیختگی جامعه رسانه کشور است.

برخی به ما ایراد می‌گیرند که شما چیدمانی را گذاشته‌ای که توافق نشود

امیرعبداللهیان ادامه داد: نگاه توام با فرهیختگی رسانه‌ها به ما کمک کرده و برای ما فرصت و تولید قدرت در میز مذاکره کرده است. آیا ما به دنبال توافق هستیم یا خیر؟ برخی به ما ایراد می‌گیرند که شما چیدمانی را گذاشته‌ای که توافق نشود اصلا چنین نیست. ممکن است فردی یا افرادی در تیم ملاحظاتی به برجام داشته باشند. برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکاران ما در وزارت خارجه بوده و به سندی رسیدیم و مثل هر سند دیگر می‌تواند ایردات زیادی داشته باشد. ایراد اساسی که در سند برام می‌بینیم در حوزه راستی آزمایی آنچه مربوط به تعهد ما می‌شود به خوبی راستی آزمایی می‌شود که چند دستگاه سانتریفیوژ کار کند و چه دردصد غنی سازی و صفر تا صد آن بررسی می‌شود. ما که الان مذاکره می‌کنیم ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم. ما متنی داریم با مطالبات خود و منافع صد درصد ملی ولی طرف‌های مقابل هم شش کشور هستند و ملاحظات خود ا دارند. توافقی که حاصل می‌شود نتیجه تضارب آرای ۱+۶  است.

وی گفت: متنی که ما داریم ممکن است بخشی از ایرادات برجام در آن باشد. تیم با نگاه به این‌که می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرفنظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تامین شود توافق ‌خواهیم کرد.  یکی از دلایلی که تا الان طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم.

الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم

وزیر خارجه گفت: الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم ولی اینکه شروع پایان توافق چقدر می‌‌توماند زمان ببرد بستگی به طرف آمریکایی دراد. آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام شود انجام شده است. در مذاکرات اخیر وین پیشرفت‌هایی را داشتیم و به طرف آمریکایی از قبل گفتیم. واسطه رسمی ما در سطح مذاکره کنندگان ارشد مورا هست و رئیس مورا بورل هست و بورل شاید تا سه ماه پیش کمتر خودش مستقیم وارد موضوع می‌شد ولی از زمانی که به تهران آمد به صورت مستقیم وارد طراحی‌‌ها و ارائه متن شده است. ما موافق نبودیم که هماهنگ کننده متن بدهد. گفتند ما پستچی نیستیم که پاکت شما  را به آمریکا بدهیم و برگردانیم. بورل تا الان دو متن داده است و تلفیقی از ایده‌های طرف های مقابل است.

آمریکایی‌ها می‌خواهند در مذاکرات مشکلات خود را بزرگ کنند

امیرعبداللهیان بیان کرد: وزیر خارجه قطر، عمان، قطر، فرانسه و ... پیام‌هایی می برندو می آورند. آمریکایی‌ها می‌خواهند در مذاکرات مشکلات خود را بزرگ کنند. همیشه یک ادبیات نخ نما دارند ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم نمی‌خواهیم توافقی را به نتیجه برسانیم کمه بعد از دو سه ماه بگوییم توافق انجام شد ولی روی زمین هیچ اتفاقی رخ نداد. در چانه‌زنی‌ها اگر قرار باشد روی کاغذ توافقی انجام شود و مردم حس نکنند در زندگی‌شان تاثیر بگذارد چه رخ داده است. خود را معطل توافق نکردیم و دولت برنامه اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کند. ما در وزارت خارجه خود را متعهد می‌‌دانیم ماموریتی که به ما واگذار شده به توافق برسانیم

وزیر خارجه بیان کرد: در باره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم به آمریکا گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است رعایت شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را برگزار کنیم.

اگر آمریکا انعطاف را نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم

وی خاطرنشان کرد: به صراحت به آمریکا گفتیم که گفته در آستانه انتخابات هستیم و مشکل بنزین داریم حتما طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. ما در همه مراحل مذاکرات در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌داند چقدر انعطاف نشان دادیم الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است. طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و باید کتبی باشد و در موضوع سوم و تضمین‌ها باید انعطاف آمریکا را داشته باشیم اگر آمریکا انعطاف را نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آنها از پلان بی صحبت می‌کنند ولی ما هم پلان بی خود را داریم. این موضوع باید از طریق مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر خارجه اعلام کرد: تا ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم. و طرف‌هایی که تلاش می‌کنند که دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنند آمریکایی‌ها را به دیدگاه‌های منطقی ما نزدیک‌تر کنند.

کدخبر: 814912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟