بایدن از یورش پلیس به اقامتگاه ترامپ خبر نداشت

به گزارش رکنا، کارین ژان پی‌یر ، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته ( سه شنبه ) در نشستی خبری در کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بایدن از قبل از این حمله مطلع شده بود؟ گفت: خیر، رئیس جمهوری در جریان نبود و از آن اطلاع نداشت.

وی ادعا کرد: به هیچکس در کاخ سفید از پیش اطلاع داده نشده بود.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد : رئیس جمهوری آمریکا و کارکنان کاخ سفید مانند سایر مردم آمریکا، از طریق گزارش رسانه ها از یورش اف بی آی به خانه ترامپ خبردار شدند.

وی  افزود : این اقدام با مسئولیت وزارت دادگستری انجام شده و تحقیقات این مستقل است و در آن دخالت نمی‌کنیم.

هنگامی که پیتر دوسی خبرنگار شبکه فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا، سخنگوی دموکرات کاخ سفید را در مورد این رویداد تحت فشار قرار داد، سخنگوی دولت بایدن تاکید کرد که کاخ سفید توضیح بیشتری در مورد "تحقیقات جنایی" ارائه نخواهد کرد.

پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) ۱۷ مرداد ماه با حکم قضایی برای یافتن اسناد طبقه بندی شده و رسمی مربوط به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به اقامتگاه وی در «مارئه لاگو» واقع در فلوریدا آمریکا یورش برد.

اداره آرشیو ملی آمریکا که وظیفه حفظ و نگهداری تمامی اسناد و مدارک مربوط به هر دوره از ریاست جمهوری آمریکا را برعهده دارد، مدعی است ترامپ هنگام ترک کاخ سفید برخی از اسناد محرمانه را با خود به این محل منتقل کرده است؛ اکنون این حمله با واکنش های گسترده ای در داخل آمریکا و همچنین در سطح بین المللی مواجه شد.

گفتنی است ، رئیس جمهوری سابق آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی در رسانه اجتماعی خود موسوم به "تروث" با اعلام این خبر و تایید بازرسی از خانه اش در فلوریدا گفت: این روزها، روزهای تاریکی برای کشور ما است، زیرا خانه زیبای مارالاگوی من، در پالم بیچ فلوریدا، در حال حاضر تحت محاصره، یورش و اشغال گروه بزرگی از ماموران اف بی آی است.آنها حتی گاوصندوق مرا هم شکستند.

وی با بیان اینکه هرگز چنین اتفاقی برای یک رئیس‌جمهوری آمریکا رخ نداده است، افزود: با توجه به همکاری با دستگاههای ذیربط دولتی این اقدامات لازم یا مناسب نیست و سوء رفتار دادستانی و استفاده از سیستم قضایی به عنوان سلاح است.

ترامپ گفت: این اقدام، حمله دموکرات‌های چپ افراطی است که شدیداً نمی‌خواهند من برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نامزد شوم.

ترامپ دلیل ورود ماموران اف بی آی به اقامتگاهش را اعلام نکرده اما بر اساس اعلام رسانه های آمریکایی، اف‌بی‌آی به دنبال جعبه‌های حاوی اسناد و مدارک کاخ سفید است که به اقامتگاه ترامپ انتقال یافته و گفته می‌شود در بین آنها اسناد طبقه‌بندی شده هم وجود دارد .

یک منبع آگاه در ماه آوریل گفته بود که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات اولیه‌ای را درباره اقدام ترامپ در انتقال اسناد رسمی ریاست جمهوری به اقامتگاهش در فلوریدا آغاز کرده است.

این تحقیقات پس از آن آغاز شد که اداره آرشیو و سوابق ملی آمریکا در ماه فوریه به کنگره اطلاع داد که ۱۵ جعبه از اسناد کاخ سفید را در اقامتگاه ترامپ پیدا کرده که بعضی از این اسناد محرمانه بوده‌اند.

در جلسات کمیته بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ با حضور اعضای منتخب مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به تلاش برای کودتا متهم شد.

منبع : ایرنا

کدخبر: 812876 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟