آخرین وضعیت لوایح ایجاد سه منطقه آزاد/ تلاش دولت برای محرومیت‌زدایی از مناطق مرزی

به گزارش رکنا، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در مورد لوایح دولت مبنی بر ایجاد 3 منطقه آزاد تجاری صنعتی در دوغارون، سرخس و مازندران و تاثیر آن بر اقتصاد اظهار داشت: یکی از راه‌های پیشرفت کشورها از طریق همین مناطق آزاد است که بتوانند سرمایه گذاران را جهت سرمایه‌گذاری جذب کنند و بیایند در این مناطق کار کنند.

وی با بیان اینکه برای ترغیب سرمایه گذاران باید بروکراسی اداری و دیوان سالاری کم شود، افزود: این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران امکان تحرک بیشتری داشته باشند و به نوعی یک مشوقی برای سرمایه گذاری شود.

معاون پارلمانی ریاست جمهوری به تلاش کشورها برای جذب سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در کشورشان اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری یعنی تولید، اشتغال، و رونق اقتصادی به همین جهت در ایران هم این کار آغاز شده است و دولت تمام تلاش خود را جهت جذب سرمایه‌گذاران به کار گرفته است، اما ضعف‌ها و اشکالاتی هم وجود دارد.

حسینی ادامه داد: یک زمانی گفته می‌شد مناطق آزاد به جای اینکه مرکز صادرات باشد، به مرکز واردات تبدیل شده است؛ اما امروز گزارشی که آقای سعید محمد رئیس مناطق آزاد ارائه کرده نشان می‌دهد تراز صادرات و واردات مثبت شده است، یعنی به همان اندازه که واردات انجام می‌شود صادرات هم صورت می‌گیرد اما قطعاً در آینده باید صادرات از این مناطق بیشتر شود.

وی در مورد روند بررسی و وضعیت لایحه‌ای که در ابتدا دولت برای ایجاد مناطق آزاد ارائه کرد، توضیح داد: مجلس ایراداتی را به این لایحه گرفته است و بعد به شورای نگهبان رفت و مجدد به مجلس برگشت و چون نظر شورای نگهبان تامین نمی‌شد در مجلس معطل ماند؛ بر همین اساس دولت برای تامین نظر شورای نگهبان این لایحه را در قالب سه لایحه جداگانه داد و برای هر کدام دلایلی را ذکر کردیم.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر این لوایح در مجلس مجدد در حال بررسی است، ما در کشور 15 منطقه آزاد تجاری داریم که اگر این سه منطقه هم به تصویب شورای نگهبان و مجلس برسد، تعداد مناطق آزاد کشور به 18 منطقه می‌رسد.

معاون پارلمانی ریاست جمهوری تاکید کرد: بنا نیست دائماً به تعداد مناطق آزاد افزوده شود، اما جاهایی که ضرورت دارد باید این کار انجام شود تا در کشور توازن ایجاد شود.

حسینی با بیان اینکه تصمیم‌گیری جهت ایجاد مناطق آزاد بر اساس آمایش سرزمینی صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در برخی مناطق، منطقه آزاد داشتیم و در برخی جاها نداشتیم؛ این کار از یک بُعد برای ایجاد توازن است تا در مناطق مرزی کشور شاهد یک رونق اقتصادی باشیم تا محرومیت مناطق مرزی کاهش پیدا کند.

منبع: فارس

کدخبر: 810411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟