آمریکا: پدافند هوایی یکپارچه در خاورمیانه فعلا در حد یک «ایده» است

به گزارش رکنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن ، رئیس‌جمهوری آمریکا این مسئله را در سفر ماه گذشته خود به عربستان سعودی مطرح کرد. او پس از سفر به سرزمین‌های اشغالی، در نشستی با ۹ تن از سران کشورهای عرب حضور یافت، اما بدون حمایت علنی اعراب از یک محور امنیت منطقه‌ای، عربستان را ترک کرد.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: در حال حاضر این صرفا یک ایده است و چارچوبی برای آن اندیشیده نشده است. اما مهم بود که بایدن مسئله یک سامانه پدافندی موشکی و هوایی یکپارچه در این منطقه را مطرح کند.

این مقام ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که اتخاذ یک رویکرد شبکه‌مندتر، یکپارچه‌تر و تعاملی‌تر در قبال پدافند هوایی-موشکی ، مزایای زیادی دارد.

عربستان سعودی و امارات متحده از شرایط آمریکا در قراردادهای تسلیحاتی آزرده شده‌اند.

اسرائیل نیز با این امید که سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان به بهبود روابط تل‌آویو و ریاض کمک می‌کند، از سفر بایدن حمایت کرد. تا کنون دو کشور دیگر جهان عرب، یعنی بحرین و امارات نیز با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده‌اند.

در این سفر، عربستان سعودی اعلام کرد که آسمان خود را به روی تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی باز خواهد کرد، اقدامی که به افزایش پروازهای عبوری به مقصد و از مبدا اسرائیل کمک خواهد کرد. اما وزیر خارجه عربستان تصریح کرد که این اقدام، به عنوان پیش‌زمینه اقدامات آتی نبوده و او شخصا از گفت‌وگویی درباره یک اتحاد نظامی میان اسرائیل و کشورهای خلیح فارس، اطلاع ندارد.

منبع: ایسنا

کدخبر: 809336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟