شورای نگهبان خود را جدا از مجلس نمی‌داند/ استقلال و بی‌طرفی شورای نگهبان باید رعایت و حفظ شود

 در ادامه جلسه علنی امروز( سه‌شنبه ۴ مرداد) مجلس شورای اسلامی عباسعلی کدخدایی به عنوان یکی از حقوق دانان  معرفی شده از سوی قوه قضاییه با قدردانی از هیات رییسه مجلس و رییس قوه قضاییه گفت: چند نکته را خدمتتان عرض می‌کنم که نکات اجرایی‌تری هستند، جایگاه و شان مجلس بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مرجعی هستند که بعنوان قوه عاقله نظام جمهوری اسلامی شناخته می‌شوند علاوه بر این تبلور اراده مردم در حاکمیت اسلامی است که مظهر مردم سالاری دینی به تعبیر رهبر معظم انقلاب است.

کدخدایی عنوان کرد: لقب مجلس انقلابی را که رهبری به مجلس یازدهم داده‌اند یک افتخار و امتیاز جدیدی برای نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: مجلس در قانون اساسی اختیارات و وظایف متعددی را دارد که همین اختیارات و وظایف موجب شده است نقش بی‌بدیلی را در نظام جمهوری اسلامی و به خصوص در ریل گذاری امور کشور داشته است.

حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان رکن دیگر قوه مقننه است و ما در شورای نگهبان خودمان را جدا از مجلس نمی‌دانیم. در شکل گیری مجالس طراز انقلاب و در نظارت تقنینی هم شورای نگهبان و هم مجلس شورای اسلامی و یکایک نمایندگان کمک می‌کنند که مجلس رسالت بزرگ خود را تکمیل کند.

شورای نگهبان هم مانند سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند تحول است

وی عنوان کرد: اما علیرغم اینکه من مدت طولانی در شورای نگهبان بودم و سمت‌هایی مختلفی را داشتم معتقدم که شورای نگهبان هم مانند سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند تحول است بارها در مصاحبه‌ها زمان که سخنگوی شورای نگهبان بودم بر این نکته اشاره داشتم و اکنون هم چند محور را عرض می‌کنم.

کدخدایی تصریح کرد: اولی تحول در ساختار که نیازمند بحث‌های بیشتر است، دوم اینکه ما تحول در قوانین را نیاز داریم، قوانینی مانند قوانین انتخابات که دوستان هم مشغول هستند و دیگری تحول در رویکردها است.

وی افزود: در این حوزه قطعا ما باید از نیروهای جوان نخبه، مستعد و علاقه‌مند به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم که این کار چند سالی است که شروع شده است به‌خصوص در پژوهشکده شورای نگهبان که مسئولیت آن با من است.

این حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شما نتیجه آن را در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مشاهده می‌کنید که کارشناسان ما خدمت عزیزان می‌رسند و دوستان جوان و متخصصی هستند که می‌توانند خیلی از مشکلات را حل کنند و کمک موثری برای شورای نگهبان که به این شکل است باشند و هم اینکه نمایندگان محترم در بحث‌های کارشناسی به آنها کمک می‌کنند.

استقلال و بی‌طرفی شورای نگهبان باید رعایت و حفظ شود

کدخدایی تصریح کرد: ما تلاش کردیم در بحث شفافیت و نظارت شورای نگهبان کارهای علمی بیشتری انجام دهیم و نمونه آن هم  گزارش‌های استدلالی است که برای کمیسیون‌ها می‌آید و استدلال‌هایی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در ارتباط با اینکه چشم‌انداز و نگاه ما در آینده به شورای نگهبان چه باشد سه نکته را بیان می‌کنم. ما باید دقت کنیم که استقلال و بی‌طرفی شورای نگهبان باید رعایت و حفظ شود.

حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین اعضای شورای نگهبان باید قانون و مستندات را در نظر بگیرید اگر اینگونه باشد ما می‌توانیم بگوییم صیانت کردیم و اعتبار و شان و جایگاه شورای نگهبان را حفظ کرده‌ایم.

کدخدایی افزود: دومین اتخاذ رویکرد فعالانه بین شورا و مجلس است اگرچه توفیق داریم هر هفته خدمت عزیزان مجلس می‌رسیم و کارشناس ما حضور دارند و باید توسعه پیدا کند و در مطالباتی که در حوزه رهبری قرار گرفته سیاست‌های کلی انتخابات و اصلاح ساختار بودجه در 2 سال باقی مانده عمر مجلس، اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی بیان کرد: برای اینکه به اهداف عالی برسیم باید بدانیم که نهادهای عالی مانند شورا نگهبان فقط نیازمند داشتن تخصص نیستند شورای نگهبان فقط یک حقوقدان محض نمی‌خواهند بلکه حقوقدانی می‌خواهد که درک عمیق از مسائل حکمرانی داشته باشد، تحلیل نسبت به مسائل روز داشته باشد و چشم‌انداز آینده کشور را رصد کند و بتواند توجه به ظرفیت‌های خوبی که در نظام جمهوری اسلامی تحلیل کند.

کدخدایی یادآور شد: به عنوان مثال می‌توان از نقش بدلیلی که آیت‌الله جنتی داشتند را یادآور شویم که در این سال‌هایی که در شورای نگهبان بودند هم بصیرت و حکمت لازم و هم مقاومت و استواری در همه حوزه‌ها داشتند به خصوص در دوران فتنه که آن مسائل را داشتیم که از داخل و خارج به نظام حمله می کردند و شورای نگهبان یکی از سنگرهای اصلی بود.

وی ادامه داد: نقش افرادی مانند آیت جنتی در این زمینه نقش موثری بوده است و امیدواریم هر کجا که کشور ما نیاز داشته همه ارکان ما مجلس، ‌نمایندگان قوه قضاییه دولت محترم دست به دست هم بدهند.

کدخبر: 807707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟