رئیس جمهور عراق: باید بین ایران و کشورهای عربی نوعی آشتی ایجاد شود

به گزارش رکنا، برهم صالح در گفت و گو با شبکه CNN افزود: ما در عراق با ایران مرزهای زیاد، مشترکات فرهنگی، اجتماعی، منافع امنیتی مشترک داریم و پرونده و توافق هسته ای ایران می تواند بر ما، همه منطقه و جهان تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: در این موضوع هیچ راه حلی جز گفتگو  وجود ندارد و ما نیازمند پایان دادن به این مسئله با دیپلماسی هستیم، ما نیازمند بازسازماندهی امنیتی منطقه هستیم تا بتوانیم با تروریسم به عنوان مشکل اصلی مبارزه کنیم.

صالح گفت: باید یک توافق هسته ای انجام شود و میان ایران و کشورهای عربی نوعی مصالحه و آشتی ایجاد شود.

وی بیان کرد: عراق نقش مهمی در زمان مناسبی برای میانجیگری میان ایران و عربستان بازی می کند، گفت و گوهای مختلفی میان ایران و دیگر همسایگان عرب در بغداد انجام شد و فضا بهتر شده است.

رئیس جمهوری عراق افزود: امروز هم نیاز داریم که بر سر همان میز بنشینیم و از مشکلات موجود باهم سخن بگوییم، آمریکا مهم است، جهان مهم است ولی اولویت های ما در این بخش از جهان که متعلق به ماست نیز مهم است.

وی در پاسخ به سوال مجری این شبکه تلویزیونی درباره اینکه عربستان درحال ائتلاف پنهان با اسرائیل است و آمریکا ائتلافی را تشکیل داده است گفت: اگر به تاریخ مراجعه کنیم، این یک نسخه برای تکرار گذشته ای دردناک است، این بخش از جهان نمی تواند اینگونه پیش رود.

صالح اضافه کرد: ما خوش شانسیم که نفت داریم ولی چالش های اقتصادی و اجتماعی بسیار خطرناکی هم داریم، ما نیازمند زیرساختی هستیم که بتوانیم اقتصادمان را به آن پیوند بزنیم.

وی افزود: ما نیازمند اقدام مشترک برای حل مشکلاتی مانند تغییرات آب وهوایی هستیم و عراق نمی تواند این کار را به تنهایی انجام دهد، عربستان به تنهایی نمی تواند، ایران به تنهایی نمی تواند و ترک ها هم به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند.

رئیس جمهوری عراق بیان کرد: باید سوریه را به جایگاهش بازگردانیم، باید راهی پیدا کنیم تا سوریه از این هرج و مرج طولانی خارج شود.

صالح گفت: درحالی که بر عناوین اصلی رقابت های میان کشورها تمرکز کرده ایم، میان ایران و عربستان، بین این و آن، هر کشوری در این منطقه با چالش های بزرگی روبرو است ... نمی خواهیم به گذشته بازگردیم و با یک طرف علیه طرف دیگر باشیم ... ما این کار را در گذشته کردیم و هزینه سنگینی پرداختیم.

کدخبر: 805084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟