تسویه  ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی / دولت در تصمیم‌های فنی تیم ملی دخالت نمی‌کند

به گزارش رکنا، علی بهادری جهرمی در آغاز نشست خبری هفتگی خود با اشاره به وضعیت کشور از جهت  شیوع مجدد کرونا، گفت: خواهش من از هم‌میهنان این است که برای حفظ سلامت عمومی استانداردهای بهداشتی را جدی‌تر بگیریم و برای تزریق دز بعدی واکسن هم اقدام کنیم. تدابیر لازم برای پیشگیری از تأثیر آفرینی بیشتر این شیوع مجدد هم توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است.

 دولت دخالتی در انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات در زمینه دخالت دولت برای انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال، تصریح کرد: دولت دخالتی در انتخاب یا تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ندارد. پیروزی تیم‌ملی در جام جهانی متعلق به همه مردم است. فدراسیون فوتبال به عنوان متولی، درخواست‌هایی برای حمایت از تیم ملی فوتبال به خصوص در پشتیبانی برای اردوهای تدارکاتی و برخی مسائل مالی و اجرایی داشته است که صرفا در سطح حمایت از تصمیم‌های فنی و کارشناسی فدراسیون و تیم بوده، دولت هم اعلام آمادگی کرد و جلساتی به این منظور بین فدراسیون و وزارت ورزش برگزار شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: وزیر ورزش در اردوی تیم ملی حاضر شدند و در جلسه‌ای با حضور معاون اول گزارش این دیدارها را هم ارائه کردند. دولت برای حمایت از تصمیمات فنی فدراسیون اعلام آمادگی کرده و تاکید داشته است که در هیچ یک از تصمیمات فنی فدراسیون و تیم ملی دخالت نمی‌کند، اما آماده حمایت از این تصمیمات است.  طبیعتاً تصمیم‌های فنی بر عهده فدراسیون فوتبال است.

تکذیب شایعه دیدار برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال با مخبر

سخنگوی دولت در خصوص دیدار برخی بازیکنان تیم ملی با معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: هیچ دیداری با معاون اول صورت نگرفته است. اما ملاقات‌هایی با برخی مقامات دولت صورت گرفته و خود بنده با رییس فدراسیون و سرپرست فعلی دیدارهایی داشته‌ام. وزارت ورزش صرفا با فدراسیون و تیم موجود مذاکراتی داشته و نکات را شنیده و نتایج این دیدارها در جلسه‌ای با حضور معاون اول که در آن صرفا رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر ورزش و معاون قهرمانی وزیر و شخص بنده و نماینده وزارت خارجه و رییس دفتر رییس جمهوری حضور داشته‌اند، ارائه شده است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت در مسائل فنی و تخصصی فوتبال دخالت نکرده و نمی‌کند، اما همیشه پشتیبان تصمیمات فنی فدراسیون است. دولت با جدیت مدافع عملکرد تیم ملی است.

باید در چارچوب قانون همه مردم از خدمات عمومی و شهروندی بهره‌مند شوند

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه هفته گذشته شاهد ابلاغ قانون حجاب و عفاف مصوب سال ۸۴ از سوی رئیس جمهوری و به دنبال آن افزایش برخی هجمه‌ها به دولت بودیم ، سیاست دولت در این زمینه برای جلوگیری از افراط و تفریط مجریان و سوءاستفاده عده‌ای جهت تخریب دولت چیست، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید این قانون مصوب سال ۸۴ و دولت هشتم است که در همان دولت هم ابلاغ شده است و ابلاغ جدیدی وجود نداشته است. همه ما، هم دولت و هم مردم مکلف به اجرای قانون هستیم و پیشرفت و حل مشکلات و ساماندهی نظم امور در گرو پایبندی ما به قوانین و تحقق نظم شهری است و تضمین حقوق شهروندی هم در گرو پایبندی به قانون است.

بهادری جهرمی یادآور شد: دولت معتقد است در ارائه خدمات عمومی و تامین حقوق شهروندی هرگز نباید دسته‌بندی میان مردم صورت گیرد، ما با هرگونه دسته‌بندی کردن و طبقه‌بندی کردن مردم برای ارائه خدمات مخالف هستیم و حتما باید در چارچوب قانون همه مردم از خدمات عمومی و شهروندی و از حقوق اساسی خود بهره‌مند شوند.

طرح میان مدت آب شرب غدیر به زودی افتتاح می شود

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکلات آبی در کشور اظهارکرد:  طرح میان مدت آب شرب غدیر که پس از سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان پیگیری شد، به زودی افتتاح می شود.

وی افزود: با کار جهادی و تلاش شبانه روزی همکاران ما در وزارت نیرو و تجمیع همه ظرفیت های فنی و تخصصی، این کار ۳۰ ماهه در ۱۰ ماه عملیاتی و اجرایی شده است.

۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی های گذشته دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شد

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت برای بهبود وضعیت سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: روال غلط گذشته برای تأمین منابع سازمان تامین اجتماعی به شیوه استقراض از بانک ها متوقف و ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی های گذشته دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شده است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به خبر فعال شدن کریدور شمالی با ظرفیت ۳۰۰ کانتینر، تاکید کرد: این اقدام کمک می‌کند به مرور شاهد بازگشت جایگاه تاریخی و موقعیت جغرافیایی ایران در مناسبات اقتصادی منطقه ای از طریق ترانزیت خارجی باشیم.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه قانون حجاب و عفاف مصوب سال ۸۴ و دولت هشتم بوده که همان زمان ابلاغ شده و ابلاغ جدیدی وجود نداشته است ،  اظهارکرد: دولت معتقد است در ارائه خدمات عمومی و تامین حقوق شهروندی هرگز نباید دسته‌بندی میان مردم صورت گیرد.

بررسی اعتراضات در مورد یارانه‌ها به اتمام رسید

رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره آخرین وضعیت یارانه گفت: بررسی اعتراضات به پایان رسید. در همین مرحله افرادی که مستحق تشخیص داده شدند یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود و این یارانه از ماه اول به آنها پرداخت می شود.

وی ادامه داد: افرادی بودند که پیش از این از یارانه حذف شده‌اند و افرادی هم اصلا از قبل هم یارانه دریافت نمی‌کردند و برخی از این افراد در دهک یک تا ۹ قرار گرفتند و یارانه به آنان تخصیص داده شد.

دولت حمایت از تیم ملی  فوتبال را وظیفه خود می داند

سخنگوی دولت درباره وضعیت تیم ملی فوتبال و تغییر سرمربی گفت: موفقیت تیم ملی فوتبال خواسته همگانی و پیروزی تیم ملی افتخار همه مردم و دولت است. فدراسیون فوتبال متولی موضوع، درخواست‌هایی از دولت داشت که دولت حمایت از تیم ملی را وظیفه خود  دانست و جلساتی با وزارت ورزش برگزار کرد. و وزیر ورزش در اردوی تیم ملی حاضر شد و گزارش را به دولت و خواسته های آنان را مطرح کرد.ملاقاتی با معاون اول انجام نشد اما ملاقاتهایی با برخی افراد نهاد بود که خودم نشست هایی داشتم و دغدغه آنها را شنیدم.

بهادری جهرمی مردمی بودن را از ویژگی‌های این دولت دانست و خاطرنشان کرد: قبلا هم گروه‌های مختلف مسائل خود را مطرح کردند، دولت در بحث فنی و تخصصی ورود نکرده و نخواهد کرد جز حمایت لذا تصمیم گیری بر عهده تیم و فدراسیون است و همه آرزوی موفقیت برای تیم ملی در جام جهانی را داریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ی مبنی بر اینکه با توجه به دستور رییس جمهور بر افزایش یک قلم کالا، شاهد افزایش قیمت دیگر کالاها هستیم، گفت: سیاست دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه ها از پرداخت به دلالان که با آفت‌های فراوانی مواجه بود، به سمت خود مردم رفت که به عادلانه سازی یارانه ها منتهی می‌شد که در نتیجه آن موجب افزایش قیمت کالاهای وارداتی شد. لذا برخی کالاها هم به تاثیر از این کالاهای اساسی دچار افزایش قیمت می‌شوند و دولت مکلف به اجرای آن بود که در کوتاه مدت آثار گرانی برای مردم خواهد داشت اما در بلند مدت آثار خوبی دارد.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: تورم جاری موجود در کشور که سالهاست با تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال برای هر کالا مواجه هستیم و تا موفق نشویم این ریشه ها را از بین ببریم این افزایش قیمت را خواهیم داشت. همزمان برخی مصوبات، خود موجب افزایش قیمت در کالاها می‌شود.

وی اضافه کرد: اصناف با توجه به افزایش قیمت و تورم درخواست افزایش قیمت در صنف خود دارند و اتحادیه ها ملزم شدند قیمت‌ها را مستند و مستدل در سامانه ۱۲۴ بارگذاری کنند و با ارائه هر قیمت خلاف، برخورد و مکلف می‌شوند تا قیمت‌ها را به قبل برگردانند.

سخنگوی دولت گفت: محکومیت‌های متعددی از یک شرکت فروش اینترنتی معروف در فروش روغن موتور، پوشک و شکر به برگشت قیمت و ۱۴۰ میلیارد جزای نقدی را شاهد بودیم. همچنین دولت برای اصلاح آثار تورمی برخی قوانین، لوایحی تقدیم مجلس کرد که از مجلس درخواست همکاری دارد. متاسفانه از صحبتهای رییس جمهور سوبرداشت شد که تورم جدید در راه است در حالیکه با این لوایح انتظار می رود شاهد آثار تورمی مقررات و قوانین نباشیم.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت درباره اینکه وزیر رفاه چه زمانی به مجلس معرفی می شود و آیا همزمان وزرای بازرگانی و صنعت معدن هم معرفی خواهند شد، گفت: قانون موعد سه ماهه را مشخص کرد که در همان مهلت قانونی وزیر رفاه به مجلس معرفی می‌شود.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی با اشکالاتی در شورای نگهبان مواجه شد

وی افزود: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس قبل مطرح و با اشکالاتی در شورای نگهبان مواجه شد و به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشت. در چند قسمت نظر دولت را خواستند که دولت موافقت کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه این طرح در مجلس گذشته بود، اضافه کرد:  باید دید مجلس چه تصمیمی در این باره اتخاذ می کند و نظر شورای نگهبان چیست و این که چگونه باید عمل شود و دولت طبق قانون عمل خواهد کرد.

بهادری جهرمی در مورد فعالیت کریدور شمال به جنوب، گفت:  ۳۰۰ ترانزیت فعال شد هم در حوزه زمان ترانزیت و هم در حوزه حمل بار با توجه به آن به صرفه بودن مسیر پیش‌بینی می‌شود، جایگزینی بسیاری از مسیرهای حمل و نقل های ترانزیتی موجود از سایر مسیرها باشد.

امیدواریم در سال جاری رکورد ترانزیت را شکسته شود

وی افزود: این خبر خوش و مسرت بخش کمک می کند تا کشور ما به آن جایگاه تاریخی خود که بهره برداری مناسب از موقعیت جغرافیایی در حوزه حمل و نقل می باشد، بازگردد. جاده ابریشم به عنوان نماد هویت بخشی و منابع اقتصاد و پایدار و درآمدزایی در کشور ما به شمار می‌رفت ولی متاسفانه به خاطر شرایط ظرفیت جغرافیای نادیده گرفته شد یا کمتر به آن توجه شد.

سخنگوی دولت یکی از اولویت‌های سیاست‌های جدید دولت هم در حوزه اقتصاد و هم در سیاست خارجی را توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و فعال سازی ظرفیت ها و از جمله ظرفیت‌ها همین ظرفیت مسیر شمال به جنوب دانست و خاطرنشان کرد:  سایر مسیرهای فعال شده هم تاکنون خبرهای خوشی را به همراه داشته است، دو برابر مشابه در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ ترانزیت صورت گرفته است و در سال ۱۴۰۰ هم هزار ترانزیت کالا صورت گرفته که امیدواریم امسال بتوانیم رکورد میزان حمل و نقل و ترانزیت کالا را بشکنیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به تحریم ایران از سوی دولت آمریکا پس از نشست دوحه و تاکید همزمان آمریکا با بازگشت ایران به مذاکرات گفت: اعتیاد دولت‌های ایالات متحده به تحریم‌ها مسری شده و از دولتی به دولت بعد منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران ندارد، خاطرنشان کرد: ایران اجازه نمی‌دهد این دست اندازها بر پیشرفت کشور تاثیر بگذارد البته در عین حال با جدیت مسیر رفع تحریم‌ها را در پیش خواهد گرفت‌.

بهادری جهرمی درباره تخلف شرکت نهاده‌های دامی با تاکید بر اینکه براساس گزارش‌ها هیچ اختلاسی در این شرکت انجام نشده است، گفت: عنوان مجرمانه را نمی‌توان به یک نهاد نسبت داد.برخی تخلفات از نظام اداری در این شرکت اتفاق افتاد که با ورود به موقع وزارت اطلاعات از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: مقابله با فساد از اولویت‌های دولت است و برای همین اقدامات پیشگیرانه و نظارتی انجام می‌دهد.

آیین‌نامه کولبران نهایی و به زودی ابلاغ می‌شود

وی همچنین درباره ساماندهی کولبران گفت: آیین نامه ساماندهی کولبران یا آیین نامه ته لنجی، نهایی شد و به زودی ابلاغ می‌شود و در حال ویرایش نهایی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در هر دو حوزه، قواعدی برای حمایت از ملوانان و کولبران پیش بینی شده و هم اینکه این کار به قاچاق منتهی نشود.اقداماتی در این راستا همزمان مانند مذاکرات متعدد برای فعالسازی بازارچه های مرزی و پیگیری برای مجاب کردن کشورهای مقابل برای بازگشایی این بازارچه‌ها محقق شده است  تا کالاهای قانونی در روش و مسر قانونی و حفظ کرامت و امنیت کولبران و ملوانان جا به جا شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به اینکه آیا قرار است شاهد افزایش قیمت نان باشیم گفت: بحث افزایش قیمت نان اصلا مطرح نیست، بلکه اصلاح در تخصیص یارانه ها مطرح است و هیچ افزایش قیمت نان برای مشتری و پرداخت از جیب مشتری در نان نخواهیم داشت.

وی افزود: نحوه اختصاص آرد پیش بینی شده و دستگاه‌های جدید در حال نصب در نانوایی های سراسر کشور است و ۶۰ درصد زیرساخت ها تکمیل شده که آثار آن تا اینجای کار ملموس بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: قبل از اجرای طرح، اطلاع رسانی انجام می شود و مجری آن وزارت اقتصاد است.

پرداخت از جیب مردم در بحث دارو نداریم

وی با بیان اینکه در بحث دارو هم شاهد پرداخت از جیب مردم نخواهیم بود، اظهار داشت:  وزارت بهداشت در این زمینه اطلاع رسانی اجمالی داشت و بنده هم تاکید می کنم پرداخت از جیب در مراجعه به داروخانه ها نداریم بلکه برعکس توسعه و تکمیل نسخه الکترونیک و هم پوشش بیمه ای همگانی را خواهیم داشت.

بهادری جهرمی ادامه داد: شهروند با مراجعه به مرکز درمانی به طور خودکار تحت پوشش است. اتباعی هم که در سامانه ثبت نام کرده اند از خدمات بیمه ای استفاده خواهند کرد.

کدخبر: 802960 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟