انتصاب‌های «رفاقتی» و «سفارش‌شده» در اکثر وزارتخانه‌ها وجود دارد/ بانک‌ها و سازمان برنامه برای اجرای قانون جهش تولید مسکن همکاری نمی‌کنند

به گزارش رکنا، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ، درخصوص شدت گرفتن استیضاح ها و انتقادات نسبت به عملکرد وزرا در مجلس، گفت: در قضیه استیضاح آقای فاطمی امین دغدغه ما به عنوان کسانی که تا آخرین لحظه پای استیضاح ماندیم و همینطور دغدغه سایر دوستانی که امضای خود را پس گرفتند، رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات مردم بود. مشکلاتی از جمله معیشت مردم، شرایط بازار، جامعه، بازار خودرو، تولید کیفی خودرو و مواردی دیگر از این دست که شرایط خوبی ندارند، مدنظر ما بود.

وی ادامه داد: ما در عمل بعد از این مدتی که از حضور و فعالیت وزیر صمت سپری شده حرف‌ها، وعده‌ها و برنامه‌هایی که آقای فاطمی امین در زمان اخذ رأی اعتماد مطرح کردند را مشاهده نکردیم. همینطور در بحث کنترل بازار هم آن انتظاری که وجود داشت، محقق نشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در خصوص استیضاح آقای فاطمی امین ما به قول آقای رئیس‌جمهور مبنی بر فرصت دوماهه برای تفکیک وزارتخانه تکیه کردیم و سعی می‌کنیم نگرانی‌های خود را در انتخاب وزیر جدید دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که روشن است این است که آقای فاطمی امین نتوانست این وزارتخانه را اداره کند، یا وزارتخانه بزرگ است و باید تفکیک شود یا دولت باید یک فرد توانمندتری را انتخاب می‌کرد و می‌آورد. برای این وزارتخانه یا بین رفقایشان چنین فردی را ندارند یا نمی‌خواهند دنبال فرد توانمند بروند. ضمن قدردانی از دولت در رابطه با این تصمیم، به نظر من شاید بشود با تفکیک وزارتخانه و معرفی دو وزیر به دغدغه مردم و نمایندگان جواب داد.

بدری در پاسخ به سوالی درباره «انتصاب‌های رفاقتی»، عنوان کرد: در اکثر وزارتخانه‌ها چارچوب و ضوابط خاصی برای انتصابات تعریف نکردند، یعنی یک نفر را که می‌آورند یا به صورت رفاقتی می‌آورند یا به صورت سفارش شده می‌آورند. این باید یک چارچوب خاصی داشته باشد که مثلا معاون وزیر چه تخصص و چه تجاربی باید داشته باشد. ما با جوانگرایی صد در صد موافقیم اما نباید به بهانه جوانگرایی افراد خودشان را بیاورند. هرکسی از راه می‌رسد را مدیر کنند یا عضو هیات مدیره فلان شرکت تخصصی صنعتی بگذارند، این‌ها جواب نمی‌دهد هم مردم می‌دانند هم ما می‌دانیم. بالاخره یک ضوابط و چارچوب خاصی باید داشته باشد و تا آن چارچوب خاص تعریف نشود کارها نتیجه نمی‌دهد.

وی افزود: سازمان اداری استخدامی تعطیل است، این سازمان باید بیاید به این موضوع ورود کند، البته شرایط و ضوابطی دارد اما اجرا نمی‌کنند، اگر این شرایط فعلی گنگ است و روشن نیست، خب این را اصلاح کنند. مخصوصا شرکت‌های دولتی و هلدینگ‌های دولتی که دستشان باز‌تر است درخصوص آن‌ها سازمان اداری استخدامی باید ورود کند.

نماینده اردبیل تصریح کرد: با این روندی که این دوستان دارند مدیر انتخاب می‌کنند،  اصلاح و بهبود رقم نخواهد خورد و امیدواری هم شاید کمتر باشد. به نظر من شاید آقای رئیسی باید یک فکر دیگری بیندیشد و نظارت جدی بر عملکرد وزرا داشته باشد. اطلاعات را هم خودشان از وضعیت موجود دارند اما اگر بخواهند ما به ایشان اطلاعات می‌دهیم.

بدری در پاسخ به این سوال که «به نظر شما اکنون چند وزارتخانه نیاز به این دارد که از سوی رئیس‌جمهور برای کارآمدی بیشتر مورد پرسش قرار گرفته و حتی تذکر دریافت کند؟»، گفت: به نظر من آقای رئیس‌جمهور باید حواسشان به تمام وزارتخانه‌ها باشد، سوال و جواب کند و گزارش بخواهد. شاخص‌ترین وزاتخانه برای من حوزه مسکن است؛ چراکه برای آینده حوزه مسکن نگران هستم.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی در میدان کار تنهاست، نه بانک‌ها همکاری می‌کنند، نه سازمان برنامه و بودجه همکای می‌کند و مصوبات شورای عالی مسکن هم عملا اجرا نمی‌شود. یک ریال هم کمک بلاعوض به مسکن حمایتی داده نمی‌شود، نیاز است که آقای رئیس‌جمهور عنایت ویژه داشته باشند.

منبع: ایلنا

کدخبر: 799981 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟