گزارش المانیتور از تلاش‌ صهیونیست‌ها برای تاثیر بر مذاکرات احیای برجام

به گزارش رکنا، پایگاه خبری –تحلیلی المانیتور در گزارشی  به بررسی رویکرد سرویس‌های امنیتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی درقبال مذاکرات احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق پرداخت و نوشت: ارزیابی‌های اداره اطلاعات ارتش اسرائیل این است که توافق با ایران بهتر از گزینه‌ها و جایگزین‌های بد موجود روی میز برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران است. این دیدگاه برخی چهره‌های نظامی همچون آهارون هالیوا رئیس اطلاعات ارتش، گادی آیزنکوت فرمانده پیشین ارتش و درور شالوم، رئیس بخش سیاسی-امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است.

المانیتور ادامه داد: با این حال، یک رویکرد مخالف در عرصه پیچیده امنیتی اسرائیل و در راس آنها، سازمان موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) غالب است که از تلاش های شدید اسرائیل برای مقابله با کارزار حامی توافق هسته‌ای به رهبری ایالات متحده پشتیبانی می‌کند. این، یکی از موضوعات کلیدی در دستور کار تل‌آویو در جریان سفر قریب‌الوقوع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل است.

این پایگاه خبری همچنین نوشت: در این میان، موساد معتقد است که توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران یک معامله انجام شده است و سوال دیوید بارنی رئیس جدید موساد این نیست که آیا توافقنامه امضا خواهد شد یا خیر، بلکه این است که چه زمانی توافق می‌شود. این ارزیابی مبتنی بر یک استدلال ساده است؛ اینکه هر دو طرف انتخاب دیگری ندارند. طبق این استدلال، ایرانی‌ها به دنبال سرمایه‌هایی هستند که پس از حصول توافق و لغو تحریم‌ها به دست می‌آید، در حالی‌که بایدن پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به آن نیاز دارد تا به تعهد خود به رای‌دهندگان مبنی بر کاهش قیمت سوخت عمل کند.

یک مقام ارشد امنیتی صهیونیستی در این رابطه به المانیتور گفت: در همین راستا، اسرائیل به منظور مخالفت با ایران فهرستی از تدابیر دیپلماتیک برای افزایش فشار بر این کشور و وادار کردن تهران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود جمع‌آوری کرده است که آنها را در سفر آتی جو بایدن به او ارائه خواهد داد.

این مقام صهیونیست افزود: روش‌هایی برای جلوگیری از پروژه هسته‌ای (ایران) وجود دارد که نظامی نیستند. غرب و ایالات متحده تا کنون نیز تمام ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی که در اختیار دارند را به کار نگرفته ‌اند.

وی همچنین گفت: ما قصد داریم درباره توافق هسته‌ای جدید (به جو بایدن) هشدار دهیم و راهکار جایگزین مشخصی به او ارائه کنیم.

پایگاه خبری –تحلیلی المانیتور در پایان نوشت که هرچند، پیش‌بینی پاسخ بایدن به این گزینه‌های جایگزین دشوار است و باید دید که آیا وضعیت سیاست داخلی آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای می‌تواند تمایل شدید دولت را برای کسب امتیاز از طریق توافق هسته‌ای با ایران کاهش دهد، یا نه.

منبع:ایسنا

کدخبر: 799078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟