اولویت مجمع کانون‌های فرهنگی تبلیغی؛ رصد و ارتقاء این کانون‌ها در اقصی نقاط کشور است

به گزارش رکنا به نقل از نهضت، حسین طبرستانی رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی کشور در گفتگو با خبرنگار نهضت با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی تبلیغی جهادی مجموعه‌ای نوپا هستند که در حوزه‌های مختلف در سطح کشور فعالیت می‌کنند اظهار داشت:  در حال حاضر ۲۰۰۰ کانون فرهنگی تبلیغی جهادی در کشور فعالیت دارند این در حالی است که این کانون‌ها به‌صورت مردمی اداره می‌شوند و برخی از آن‌ها در منطقه خودشان اثرگذاری بیشتری نسبت به یک نهاد فرهنگی دارند و جریان ساز هستند.

وی افزود: چشم‌انداز ما این است که تمام این کانون‌ها را به میدان بیاوریم به‌عنوان‌مثال در بحث جهاد تبیین کانون‌هایی که ظرفیت فعالیت در این حوزه را دارند شناسایی کرده و باهم افزایی این کانون‌ها که در بخش‌های «رسانه، کودک و نوجوان، خانواده، تربیتی، ورزشی و.» فعالیت دارند به نقطه‌ای برسیم که این مهم به سرانجام برسد و شاهد دستاورد‌های فرهنگی و اجتماعی این کانون‌ها در سطح کشور باشیم.

براساس زیست بوم فرهنگی و فعالیت کانون‌ها؛ کشور را به هشت ناحیه تقسیم کردیم

رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی گفت: برای «ثمربخشی، سازمان‌دهی و ساماندهی» فعالیت‌های این کانون‌ها؛ کشور را به ۸ منطقه تقسیم کردیم به‌عنوان‌مثال مجموعه مناطق ترک‌زبان کشور، استان‌های شمالی کشور و حاشیه خزر و خراسانات هرکدام را به یک منطقه مبدل ساختیم چراکه نسخه فرهنگی هر منطقه طبق زیست‌بوم و نیاز‌های آن تعریف می‌شود و نمی‌توان برای تمام کشور یک نسخه فرهنگی صادر کرد همچنین برای هر منطقه یک دبیر تعیین شد؛ که این دبیران با شناسایی، رصد، ایجاد تعامل، هماهنگی، هم‌دلی، انسجام و توانمندسازی- زمینه عملیات مشترک بین کانون‌های فرهنگی، تبلیغی جهادی را مهیا ساخته و به‌نوعی نقش رئیس این کانون‌ها را ایفا می‌کنند.

 طبرستانی به این موضوع که این دبیران در مرحله اول برنامه‌ریزی، باید ۱۵۰ کانون فعال، تأثیرگذار و جریان ساز را از مناطق سراسر کشور شناسایی و معرفی کنند اشاره و تصریح کرد: دبیران باید فرصت‌ها و نیاز‌های کانون فرهنگی تبلیغی جهادی را شناسایی کنند تا مشخص شود چه تعداد کانون فعال در حوزه رسانه، کودک و نوجوان، خانواده، آموزش و.. وجود دارد تا به تفکیک برای ارتقاء هریک از آن‌ها تمهیداتی در نظر گرفته و برنامه‌ریزی شود.

 اولویت مجمع کانون فرهنگی تبلیغی- شبکه‌سازی و عملیات مشترک این کانون‌هاست

رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی کشور ادامه داد: وقتی شما ۱۵۰ فرمانده توانمند  در عرصه فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور دارید؛ می‌توانید با ایجاد عملیات مشترک و یک شبکه که در قسمت‌های مختلف با یکدیگر هم‌افزایی دارند با ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی- اهداف عالیه و مواردی که مدنظر رهبر معظم انقلاب است را محقق سازید. اینجاست که یک جبهه مشترک تشکیل می‌شود و کار به نتیجه می‌رسد.

طبرستانی  اذعان داشت: کانون‌های فرهنگی تبلیغی جهادی باید در نظام فرهنگی جمهوری اسلامی مؤثر و کمک‌حال باشند و هزینه فعالیت‌های فرهنگی را برای نظام جمهوری اسلامی کاهش دهند.

رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی کشور با تأکید این مطلب که در مرحله دوم برنامه‌ریزی هریک از این ۱۵۰ کانون شاخص باید ۵ کانون منطقه خود را ارتقاء داده و آن‌ها را در گروه کانون‌های اثرگذار قرار دهند تصریح کرد:  با اجرای این برنامه بعد از دو سال حداقل بیش از ۵۰۰ کانون فرهنگی، تبلیغی، جهادی جریان ساز در کل کشور فعالیت می‌کنند.

 تشکیل کانون‌های فرهنگی تبلیغی با رویکرد فعالیت در عرصه بین‌الملل

طبرستانی گفت: در فاز‌های بعد برنامه‌ریزی، چشم‌انداز ما این است که تا ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ پنج تا ده کانون بین‌المللی تشکیل دهیم تا این کانون‌ها برای ترویج فرهنگ انقلاب در کشور‌های دیگر نیز فعالیت خود را آغاز کنند. به‌عنوان‌مثال کانون راهیان کربلای مازندران که هم‌اکنون نیز به‌طور تخصصی در حوزه اربعین با کشور‌های آسیایی و اروپایی همکاری دارد می‌تواند در این زمینه به‌طور تخصصی، بازوی توانمند اجرای برنامه‌های مجمع کانون‌ها در حوزه بین‌الملل باشد.

طبرستانی  با بیان خاطره‌ای از شهر دربند داغستان و این موضوع که به روی سنگ مزار‌ها فارسی نوشته‌شده و حتی مسجدی به نام امام رضا علیه‌السلام در آنجا احداث‌شده است بیان داشت:  این شهر با تمام ظرفیت‌هایی که برای تبلیغ اسلام ناب داشت از نبود مبلغ رنج می‌برد. این موضوع نشان می‌دهد که ارتباطات ما با کشور‌های دیگری که ظرفیت اسلامی شدن را دارند ضعیف بوده است.

 فعالیت کانون‌های فرهنگی تبلیغی با هیئات مذهبی تفاوت‌های بسیاری دارد

رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی گفت: اگر عشق به ائمه اطهار علیهم‌السلام پیوست فعالیت کانون‌های فرهنگی تبلیغی جهادی نباشد؛  فعالیت این کانون‌ها بی‌برکت و بی‌ثمر خواهد بود، اما فعالیت کانون‌های فرهنگی تبلیغی با هیئات مذهبی بسیار تفاوت دارد این کانون‌ها متولدشده سازمان تبلیغات اسلامی هستند، ساختاری علمی، اجرایی و زیربنایی دارند لذا زودبازده نیستند. اما ماندگاری و تأثیر فعالیت این کانون‌ها بیش‌ازحد تصور است.

طبرستانی  یاد آور شد: باید آن کانونی که در نقطه صفر مرزی بدون هیچ کمکی و تخصیص مالی فعالیت می‌کند را شناسایی و تقویت کرد. تا اثربخشی آن دوچندان شود. این در حالی است که مجموعه‌هایی این‌چنین که با دست‌خالی و در سخت‌ترین شرایط فعالیت می‌کنند اگر مساعدت حداقلی داشته باشند تأثیرگذاری و خروجی حداکثری از خود نشان خواهند داد.

رسانه پیوست فعالیت کانون‌های فرهنگی تبلیغی نیست

ما باید در حوزه فرهنگ به جوانان و اشخاص صاحب اندیشه اعتماد کنیم چراکه بعضی مواقع مشاهده می‌شود یک طراحی فرهنگی توسط کانون فرهنگی ماه‌ها پیش شکل‌گرفته و به مرحله اجرا رسیده و موفق بوده است و امروز مدیران فرهنگی کشور به این موضوع رسیده‌اند. اما مشکل اینجاست که رسانه پیوست فعالیت این کانون‌ها نیست لذا طرح‌ها، ایده‌ها و ثمربخشی آن‌ها دیده نمی‌شوند.

رئیس مجمع کانون فرهنگی و تبلیغی  با اشاره به اینکه وظیفه مجمع این است که افرادی صاحب اندیشه که به‌طور آتش به اختیار به جبهه فرهنگی انقلاب کمک می‌کنند را یاری دهد عنوان داشت:  این موضوع را نباید فراموش کرد اگر نهاد‌های دولتی بخواهند فعالیت برخی از این کانون‌ها را انجام دهند و اثرگذاری آن‌ها را داشته باشند باید میلیون‌ها تومان خرج کند.

مکتب حاج قاسم به ما می‌آموزد که هدف‌گذاری درست؛ نتیجه بخشی حداکثری به همراه خواهد داشت

حسین طبرستانی در پایان سخنان خود با تأکید به این موضوع که  زمان ما بسیار محدود است چراکه جبهه معاند با تمام داشته‌هایش و امپراتوری رسانه که در اختیار دارد و با صرف هزینه‌های گزاف در حال حمله به دین و فرهنگ انقلاب است خاطرنشان کرد:  در این وضعیت نباید فقط حالت تدافعی داشت بلکه باید حمله کرد و میدان حمله را وسعت بخشید و به قله رسید. باید از مکتب حاج قاسم درس گرفت که این ابرمرد چگونه میدان حمله را وسعت بخشید و دشمن را درمانده کرد و هنوز هم تمام ایادی استکبار از نام و مکتب او هراس داشته و دارند. حاج قاسم نشان داد وقتی از دشمن جلوتر حرکت می‌کنی میدان گسترده‌تری خواهی داشت و جریان ساز خواهی بود و تمام حواس دشمن را درگیر خواهی کرد- مکتب حاج قاسم، نشان می‌دهد که هدف‌گذاری درست؛ نتیجه بخشی حداکثری به همراه خواهد داشت.

کدخبر: 798958 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟