امیرعبداللهیان: امیدواریم مذاکرات وین در آینده نزدیک از سر گرفته شود

به گزارش رکنا ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (پنجشنبه) دوم تیرماه میزبان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای روس خود و هیأت همراه گفت: ملاقات خوبی را با آقای لاوروف داشتم. راجع به مهمترین مسائل روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردیم. از جمله موضوعات مورد بررسی معاهده همکاری‌های جامع بلندمدت و راهبردی دو کشور است. این ایده از قبل از سفر آقای رئیسی به مسکو در دستورکار ما قرار داشت. امیدواریم بزودی جلسات کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه را پشت سر بگذاریم. دو سند دیگر از سندهای زیربنایی برای ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات بین دو کشور هم در روزهای گذشته در هیأت دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: توافق کردیم دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را برگزار کنیم. درباره همکاری در سایر حوزه‌های تجاری، فناوری و توافقات خوبی داشتیم. در پروژه‌های راه‌آهن از جمله رشت - آستارا توافق خوبی داشتند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: توافق کردیم مرکز نوآوری فناورانه ایجاد شود.

وی گفت: ایران یک مسیر ترانزیتی مطلوب در دنیای امروز است. واقع شدن در مسیر ترانزیت شمال - جنوب و شرق به غرب مزیتی است که ایران داراست. امیدواریم در آینده نه چندان دور با توجه به شرایط مهار ویروس کرونا در جهان شاهد برگزاری نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران باشیم. این نشست بخشی به صورت دوجانبه و بخش دیگر در فرمت آستانه برگزار خواهد شد.

وزیر خارجه بیان کرد: در حوزه‌های منطقه‌ای، تحولات افغانستان، سوریه و یمن و اجلاس سران کشورهای حوزه دریای خزر در هفته آینده را مورد گفت‌وگو قرار دادیم. از کشورهای دوست روسیه و چین تشکر می‌کنیم که مخالفت خود را با قطعنامه اخیر در شورای حکام اعلام کردند. از حمایت‌های مستمر روسیه در ادامه کار در آژانس در قبال حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر می‌کنیم.

وی گفت: با لاوروف بار دیگر بر سر این موضوع گفت‌وگو کردیم که در صورت ادامه گفت‌وگوها که امیدوارم در آینده نزدیک از سر گرفته شود و برنامه‌ریزی‌هایی در دستورکار وزارت خارجه است با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. در این چارچوب لاوروفل بر حمایت از مواضع سیاسی ایران در مذاکرات و در صورت رسیدن به نقطه توافق بر حمایت روسیه تآکید کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد و ایران با رعایت موضع سیاسی مشترک در قبال جنگ و عدم سیاست استاندارد دوگانه جنگ را در اوکراین راه‌حل نمی‌داند. بر برخی عربده‌ کشی‌های سیاسی رژیم صهیونیستی صحبت کردیم و این‌که منطقه اجازه نخواهد داد این رژیم امنیت و پیشرفت منطقه را مورد تهدید قرار دهد.

منبع : فارس

کدخبر: 795781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟