سخنگوی دولت: قیمت نان و بنزین تغییر نمی کند / بیش از 6 میلیون جوجه یک روزه رایگان بین روستاییان توزیع شد

به گزارش رکنا ، علی بهادری جهرمی در حاشیه نشست هیات دولت با اشاره به وعده‌ای که رییس جمهور در سفرش به شهرستان‌های استان تهران داده بودند مبنی بر تشکیل فرمانداری ویژه ورامین، اعلام کرد که این موضوع به تصویب رسید و وزارت کشور مکلف شد تا فرمانداری ورامین را به فرمانداری ویژه تبدیل کند.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: پیش از این لایحه‌ای را دولت برای اصلاح دو موضوع "پیش‌بینی منبع تامین قیر" و "محاسبه نرخ حقوق ورودی برخی کالاها از 4 درصد به 1 درصد" به صورت دو فوریتی به مجلس تقدیم کرده بود که از نظر دولت این دو مورد قابلیت اعمال  و اجرا نداشتند.  متاسفانه نمایندگان مجلس با قید دو فوریت پیشنهادی دولت روی این لایحه موافقت نکردند، از این رو در عمل امکان کاهش آثار تورمی این مصوبه از دولت سلب شد. امروز بنا بر پیشنهادهای مجزایی که وزیران نفت و صنعت، معدن، تجارت به دولت ارایه کردند، مجدد دولت تصمیم گرفت ضمن استرداد لایحه قبلی دو لایحه مجزا را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کند. گمان بر این بود که تجمیع این دو لایحه ممکن است به تصمیم‌گیری متفاوت در مجلس منجره شده باشد. خواهش ما این است با توجه به آثار تورمی که دو موضوع مذکور دارند این لایحه دو فوریتی را بررسی کنند.

وی ادامه داد: مطابق گزارشی که وزیر جهاد کشاورزی به جلسه دولت ارایه شد، تاکنون بیش از 3 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. هم‌چنین با توجه به تصمیمی که پیش از این اتخاذ شده بود که دیگر با حادثه تلخ کشتن جوجه‌های یک روزه مواجه نشویم، با همکاری خوبی که میان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج صورت گرفته بود، شش و نیم میلیون جوجه یک روزه بین روستاییان به رایگان توزیع شده است و البته وزارت جهاد در حال پیگیری واکسیناسیون این جوجه‌های یک روزه هم هست.

بهادری جهرمی دیگر مصوبه هیات وزیران در جلسه امروز را تصویب آیین‌نامه اجرایی مربوط به قانون مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌قیمت دانست و افزود: این یک آیین‌نامه تکلیفی بودجه 1401 بود و در تصویب این آیین نامه ایرادات قبلی که مطرح شده بود برطرف شد.

وی گفت: هم‌چنین مجوزی که پیش از این به منظور واردات کالاهای اساسی از سوی شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و پیله‌وران صادر شده بود برای یک سال دیگر تمدید شد.

سخنگوی دولت درباره تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌های خصوصی با شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت نیرو اظهار کرد: اصلاحی در آیین نامه صورت گرفت تا امکان تهاتر از محل مالیات‌هایی که به این شرکت‌ها تعلیق می‌گیرد وجود داشته باشد. سهولت و تسریع در تسویه بدهی‌هایی که شرکت‌های دولتی به این شرکت‌های خصوصی دارد نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین دولت آیین نامه اجرایی فهرست خدمات آموزشی و پژوهشی و ورزشی معاف از مالیات و عوارض را اصلاح کرد تا حوزه و محدوده این خدمات را گسترش داده باشد. فدراسیون فوتبال متولی تیم ملی فوتبال است اما دولت با توجه به اولویتی که مردم باری تیم فوتبال قایل هستند از هرگونه حمایتی برای تقویت تیم دریغ نمی‌کند. پیش از این رییس جمهور دستوراتی را به معاون اول رییس جمهور و وزیر وزرش ابلاغ کردند که هرگونه حمایتی نیاز است را داشته باشند و گفتند بازیکنان و کادر تیم ملی نباید دغدغه و فکری جز موفقیت داشته باشند.

وی درباره یارانه ماههای آینده گفت: قانون گذار در بودجه برای پرداخت یارانه، روش کالا برگ الکترونیک را پیش‌بینی کرده است و دولت تلاش دارد برای این مساله زیرساخت لازم را فراهم کند به شیوه‌ای که بدون افزایش پرداخت از جیب مردم یارانه از طریق عابربانک‌ها به دست مردم برسد. طبیعتا تا وقتی زیرساخت فراهم نشود شیوه کنونی استمرار خواهد داشت.

سخنگوی دولت از زمان و شخص مدنظر رییس‌جمهور برای معرفی به مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وی در واکنش به استیضاح احتمالی وزیر صمت در مجلس گفت: پاسخ این سوال را از نمایندگان مجلس بخواهید.

بهادری جهرمی درباره نصب و راه‌اندازی کارت خوان‌ها در نانوایی‌های سراسر کشور، گفت: طبق زمان‌بندی قبلی این کار پیش می رود و دوباره  تاکید می‌کنم که تغییری در قیمت نان و بنزین نداریم. زیرساخت‌هایی در حوزه نان در حال اجراست و پس از فراهم شدن این زیرساخت‌ها هم، قرار نیست قیمت نان تغییری کند.

سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: قانون‌گذار تکالیفی را برعهده دولت درباره تعیین مستمری بازنشستگان قرار داده بود و در تعیین میزان افزایش حقوق سعی شد با توجه به میزان افزایش حقوق بازنشستگان صندوق های لشکری و کشوری که مجلس در قانون که 10 درصد بود پیش‌بینی کرده بود و هم با توجه به کسانی که دریافتی کمتری دارند، تلاش شد یک مدلی طراحی شود که از افزایش 57 درصدی شروع شد و پلکانی این عدد کاهش پیدا کرد. برداشت دولت از مصوبه این است که چارچوب قانون کار را اجرا کرده است. در عین حال دولت در حد امکان تلاش دارد که هر چه می شود پرداختی بیشتری به بازنشستگان و کسانی که قرارداد کاری شاغل دارند داشته باشد. رییس جمهور پیش از این پیرو مکاتبه‌ای که جمعی از بازنشستگان داشتند دستور دادند معاون اول جلسه ای را با وزیر کار و ریس سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان بازنشستگان برگزار کردند تا راه‌کارهای قانونی برای مساعدت هر چه بیشتر به بازنشستگان را دنبال کنند.

وی با اشاره به ایده تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس دهم، گفت:  دولت درباره این طرح هنوز هیچ اظهار نظر رسمی نداشته است.

منبع : ایسنا

کدخبر: 795331 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟