بورل: زمان تصمیم‌گیری درباره احیا و اجرای برجام اکنون است

به گزارش رکنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار داشت با همه طرف‌ها در تماس است.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: من در تماس دائمی با همه طرف‌ها هستم تا ترتیب بازگشت به برجام و اطمینان از اجرای کامل آن را بدهم.

طبق بیانیه منتشر شده بر روی پایگاه اینترنتی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، وی افزود: عناصر و شرایط اساسی برای انجام این کار شناخته شده و روی میز است. زمان تصمیم‌گیری اکنون است.

مسئول و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود احتمال دست‌یابی به توافق با ایران رو به کاهش است. وی روز شنبه (۱۴ خرداد) در توییتر نوشت: دوباره با حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران)، گفت‌وگو کردم. احتمال دست‌یابی به یک توافق و بازگشت به برجام رو به کاهش است. اما همچنان با تلاش مضاعف می‌توانیم این کار را انجام دهیم. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، در هر زمان آماده‌ام تا [دسترسی به] راه‌حل برای آخرین موضوعات باقی‌مانده را تسهیل کنم.

یک روز قبل از آن، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با بورل تاکید کرد که اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفتاری برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده بوده که باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد. امیرعبداللهیان همچنین بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در مسیری واقع‌بینانه و مورد توافق تأکید کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه (۲۳ خرداد) درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر ارسال ابتکارات از سوی ایران برای آمریکا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات گفت: چه پیش از (تصویب) قطعنامه و چه در حوالی آن مذاکرات ادامه یافت و امیرعبداللهیان علاوه بر یکی دو موردی که با آقای بورل تماس داشت، تماس‌هایش ادامه یافت چه به صورت پیام‌های مکتوب و چه تلفنی. بورل مبتلا به کرونا بود و از داخل قرنطینه تماس‌هایش با امیرعبداللهیان ادامه یافت و از آن مسیر ابتکارات و بسته‌هایی را فرستادیم.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی این است که متاسفانه آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق گفت‌وگوهای وین حل کند که نشدنی است. آمریکا باید به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند و این دار و دسته‌سازی و کارها با سه کشور اروپایی که انجام داد در این چارچوب دیده می‌شود که تبانی پیش پرده‌ای بوده که فشاری بگذارند. آنچه ما بر آن تمرکز داریم این است که توافق اجرایی شود و این هم در دسترس است در صورتی که آمریکا تغییر روش و منش بدهد.

منبع: فارس

کدخبر: 793309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟