۲۶۰ نماینده مجلس قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی را محکوم کردند

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای ۲۶۰ نفر از نمایندگان در محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

«باسمه تعالی

اکثریت اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کردند. ما نمایندگان مردم ایران، ضمن محکوم کردن اقدام سیاسی زیاده‌خواهانه کشورهای غربی، موارد ذیل را یادآور می شویم:

۱- جمهوری اسلامی ایران، به شهادت گزارش‌های دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، کشوری است که با حسن نیت، بیشترین فرصت‌های نظارت و دسترسی این سازمان را در بازه‌های زمانی متعدد فراهم کرده ولی این دسترسی‌ها به جای آنکه در حل و فصل ادعاهای غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای مثمر ثمر باشد، هر بار با پرسش‌های لجبازانه جدیدی از سوی دبیر خانه مواجه شده که اکنون موجبات تردید درباره ضرورت این همکاری‌ها را ایجاد کرده است. سوال اینجاست که اگر همکاری با بازرسی‌های آژانس به تکرار بهانه گیرانه ابهامات دامن می‌زند، چرا باید این فرصت دادن‌ها تکرار شود؟

۲- با کمال تأسف، شخص مدیر کل و بالتبع آن دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی وجاهت فنی خود را آشکارا از دست داده‌اند. سفر آقای گروسی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و ملاقات با سران رژیمی که حاضر به پذیرش پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای(NPT) نیست و گزارش های مختلف را در کسب غیر قانونی سلاح هسته‌ای انگار نمی‌کنند، آشکارترین نشانه رفتار سوگیرانه گروسی بوده و تعهد وی به اجرای ماموریت‌های سازمان متبوع‌اش را در مسیر حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای زیر سوال می‌برد.

۳- در همین چارچوب، بر خلاف مقررات و رویه‌های داخلی آژانس، ادعای برآمده از سرویس جاسوسی صهیونیستی، مبنای تقاضاهای دبیر خانه برای دسترسی‌ها در ایران قرار گرفته که نشانه روشنی از سیاسی و غیر فنی بودن در خواست آژانس در مورد موضوعات باقیمانده و سه مکان ادعایی است.

۴- در مذاکرات و توافق اسفندماه ۱۴۰۰ بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدیر کل آژانس پذیرفت که با دریافت توضیحات اولیه و تکمیلی جمهوری اسلامی ایران از موضوعات باقیمانده، در گزارش خود به سمت حل و فصل موضوع در شورای حکام گام بردارد. در این چارچوب کشورمان طی سه ماه گذشته، یکبار توصیحات کتبی و سه دور جلسات حضوری درباره موضوعات با آژانس برگزار کرد؛ اما از نطق جهت‌دار مدیر کل آژانس پیش از پایان گفتگوها در پارلمان اروپا و پس از آن ارائه گزارش منفی وی به شورای حکام، معلوم شد که اغراض سیاسی جایگزین رویکرد فنی در مواضع گروسی شده است.

۵- با ادامه روند سیاسی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، مجلس شورای اسلامی از اقدامات دولت محترم و سازمان انرژی اتمی کشورمان در جهت کاهش همکاری با آژانس، از جمله توقف فعالیت دوربین های نظارت فراپادمانی، حمایت می‌کند.

۶- ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن مطالبه جدی از دولت محترم و وزارت امور خارجه بر صیانت از حقوق ملت ایران در حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای و همینطور رفع موثر تحریم‌ها به جهت انتفاع اقتصادی مردم کشورمان در مواجهه با طرف‌های غربی، تأکید نموده و اجرای دقیق «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (مصوب مجلس یازدهم) را ابزار اصلی حفظ حقوق این ملت بزرگ می‌دانیم.

۷- به دولت خدمتگزار یادآور می‌کنیم که دشمنان مردم ایران سعی دارند با ایجاد فشار و فضاسازی سیاسی، زندگی اقتصادی مردم عزیزمان را دستخوش تلاطم کنند که لازم است ضمن ایستادگی در مواضع اصولی و هسته‌ای کشورمان، در اجرای برنامه اقتصادی نیز نهایت دقت صورت گیرد تا زمینه سوء استفاده بیگانگان فراهم نشود. »

کدخبر: 791258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟