میراحمدی: اجرای تفاهمنامه مشترک ایران و عراق سرعت می گیرد

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سید مجید میراحمدی عصر سه شنبه در دیدار عثمان الغانمی که به تهران سفر کرده است، گفت: برای برگزاری نخستین کمیته مشترک این تفاهمنامه در تهران، آمادگی داریم.

وی با اشاره به موافقت دولت عراق برای لغو روادید سفر زمینی به عتبات عالیات، اظهار کرد: لغو روادید سفر زمینی زیارت به عتبات عالیات و اربعین حسینی (ع)، خبر مسرت بخشی بود که بازتاب وسیعی هم در بین مردم ایران داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در ایران ادامه داد: دشمنان مشترک ما علاقه ندارند که مراسم اربعین با عظمت و شکوه را در عراق شاهد باشند .

میراحمدی بر هرچه باشکوه تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی(ع) تاکید کرد و افزود: عظمت و شکوه ملت عراق، عظمت و شکوه ملت ایران است.

وی با بیان اهمیت اربعین امسال و تفاوت آن با سال های گذشته، پیش بینی کرد استقبال زایران ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۱ قابل توجه باشد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق و هماهنگ بین دو کشور برای تسهیل تردد و اسکان زایران تاکید کرد.

میراحمدی همچنین از وزیر کشور عراق درخواست کرد تدابیر لازم را برای کاهش هزینه فرودگاهی پروازهای ایران، به کار گیرند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین با اشاره به برخی نگرانی های امنیتی، خواستار حضور فعالانه ارتش عراق و تقویت امنیت و حفاظت از مرز شد.

تفاهمنامه ای در راستای منافع دو کشور

عثمان الغانمی وزیر کشور عراق هم در این نشست، روابط ایران و عراق را یک رابطه توسعه یافته، تاریخی و ریشه دار دانست و گفت: رابطه این دو کشور، یک رابطه روحانی است که قدرت خود را از عشق به اهل بیت (ع) می گیرد و اتباع دو کشور هم علاقه زیادی به اهل بیت دارند.

وی افزود: بعد از سقوط دیکتاتور(صدام حسین)، مردم دو کشور به عبور از مرز و تشرف به زیارت عتبات مقدس اقدام کردند تا اینکه دشمنان و بدخواهان به ایجاد مشکل امنیتی از طائفه گرایی، القاعده و تروریسم تا همه گیری کرونا پرداختند.

این مقام عراقی سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را تاریخی خواند و ادامه داد: تفاهمنامه ای که امروز امضا شد، در راستای منافع دو کشور است و امنیت و ثبات، آزادی تجارت و تردد آسان زایران دو کشور را به همراه خواهد داشت.

الغانمی اضافه کرد: کمیته یا کارگروهی که برای اجرایی ساختن تفاهمنامه تشکیل می شود، باید به همه مسایل و موضوعات مطرح بپردازد و من به سرعت اعضای عراقی این کمیته را تعیین خواهم کرد.

وی یادآور شد: با توجه به بهبود شرایط امنیتی عراق و کاهش همه گیری کرونا، در همکاری با سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، فرایند اعزام زایران به کربلا، نجف و سامرا از سرگرفته شد.

وزیر کشور عراق با بیان اینکه امکان استفاده همه زایران از حمل و نقل هوایی وجود ندارد، اظهار کرد: در این زمینه هم مذاکرات با سفارت ایران آغاز شد تا بتوانیم گذرگاه های مرز زمینی را بازگشایی کنیم.

الغانمی خاطرنشان کرد: ابتکار عمل های خوبی انجام شده است، روز گذشته هم نخست وزیری عراق، موافقت خود را با لغو روادید سفر زمینی برای ۲ هزار زایر ایرانی در روز اعلام کرد که این آغاز کار است.

وزیر کشور عراق صبح سه شنبه در دیدار با دکتر احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، تفاهمنامه مشترک همکاری امنیتی و تسهیل تردد زایران به عتبات مقدس را امضا کرد.

کدخبر: 789477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟