آناتولی: امیرعبداللهیان دوشنبه به ترکیه سفر می‌کند

به گزارش رکنا، ترکیه آماده می‌شود تا طی دو هفته آینده، میزبان وزرای خارجه ۹ کشور باشد و بحران غذایی جهانی را که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمده با این کشورها بررسی کند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه آتی اولین سفر رسمی خود را به ترکیه انجام خواهد داد.

آناتولی خبر داد که در همان روز، ترکیه میزبان یک نشست سه‌جانبه با حضور «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، «جیحون بایراموف» و «رشید مردوف» همتایان آذربایجانی و ترکمنستانی  وی خواهد بود.

«بویار عثمانی» وزیر امور خارجه مقدونیه نیز روز سه‌شنبه هفته آینده به ترکیه سفر خواهد کرد. انتظار می‌رود «ووپکه هوکسترا» وزیر امور خارجه هلند، چهارشنبه آینده برای شرکت در کنفرانسی ترکیه‌ای و هلندی به نام «ویتنبرگ» وارد آنکارا شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم قرار است چهارشنبه هفته آینده در راس یک هیات نظامی وارد آنکارا شود تا درباره ایجاد گذرگاه امن در دریای سیاه برای انتقال غلات از اوکراین گفت‌وگو کند. پیش‌بینی می شود لاوروف و هیئت همراه‌اش با مقامات نظامی وزارت دفاع ترکیه دیدار داشته باشند.

پس از سفر لاوروف، «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان هم نهم ماه ژوئن به ترکیه سفر خواهد کرد و این اولین سفر رسمی وی پس از تصدی این مسئولیت خواهد بود. چاووش اوغلو پس از دیدار با وزیر خارجه آلمان طی یک سفر رسمی عازم جمهوری چک خواهد شد. «آنکن هوتفلد» وزیر امور خارجه نروژ و «سایمون کاونی» وزیر امور خارجه و دفاع ایرلند، قرار است پانزدهم ژوئن وارد ترکیه شوند.

دولت آنکارا در حالی به تلاش‌ها برای تاثیرگذاری و مشارکت در حل بحران‌ غذایی پیش‌آمده بعد از تنش نظامی مسکو و کی‌یف ادامه می‌دهد که سفیر اوکراین در ترکیه دو روز گذشته (جمعه) اذعان کرد این کشور از جمله کشورهایی است که غلاتی ربوده شده از اوکراین را خریداری می کند.

منبع: فارس

کدخبر: 788344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟