سفیر ایران استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور عراق کرد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، علاوه بر سفیر ایران، سفرای جدید کشورهای چین (تسوی وی) و کانادا (گریگوری گالیگان) نیز امروز استوارنامه های خود را به رئیس جمهوری عراق تقدیم کردند.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق در دیدار سفیر جدید ایران در این کشور، بر ضرورت تقویت روابط متوازن، همکاری بین المللی و منطقه ای برای مواجهه با چالش های تروریسم، تحکیم همکاری های سیاسی و اقتصادی و نیز مواجهه مشترک با تغییرات آب و هوایی تاکید کرد.

محمد کاظم آل صادق پس از تحویل استوارنامه در گفتگو با رئیس جمهور عراق، ضمن ابلاغ سلام جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به دگرگونی‌های اخیر در نظام بین الملل، به طور حتم تامین منافع ملت‌ها منوط به درک عمیق‌تر از شرایط جدید است.

آل صادق افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای تجارب ارزشمندی در حوزه‌های گوناگون است و ما آمادگی انتقال این تجارب را به طرف عراقی داریم. ایشان با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی و انتظار برای حضور خیل عظیم زائران ایرانی، خواهان همکاری هر چه بیشتر طرف عراقی برای تحقق هر چه سریع‌تر مساله لغو روادید در سفرهای زمینی میان دو کشور گردید و افزود در حال تهیه مقدمات برای برگزاری دور جدید کمیته مشورت سیاسی فیمابین در سطح وزارتخانه‌های خارجه نیز هستیم.

رئیس جمهور عراق نیز در این گفتگو ضمن اشاره به روابط کهن دو کشور اظهار داشت: جنابعالی با توجه به اشرافی که نسبت به مسائل عراق دارید، امیدواریم نقش مهمی در گسترش مناسبات همه جانبه به ویژه در سطح استان‌های همجوار دو کشور و شهرهای مذهبی داشته باشید. ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه روابط و حصول به سطح مطلوب باقی مانده و امیدوارم به مدد اجرایی شدن طرح‌های زیرساختی در حوزه‌های راه آهن، گاز، برق و ... گام‌های رو به جلویی برداریم.

برهم صالح همچنین ابراز امیدواری کرد، که آیت الله رئیسی را پس از تشکیل دولت جدید در بغداد ملاقات کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز گذشته ( دوشنبه ) نیز با حضور در ساختمان وزارت خارجه این کشور در بغداد، طی مراسمی رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «فواد حسین» وزیر خارجه جمهوری عراق کرد.

بعد از این مراسم، سفیر کشورمان در گفتگو با وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر تحکیم مناسبات کنونی دو کشور، خواهان تلاش برای توسعه این روابط در تمامی زمینه ها شد. آل صادق ابراز امیدواری کرد به واسطه هماهنگی های بعمل آمده، به زودی برگزاری کمیته مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونین وزارتخانه های خارجه اجرایی شود.

آل صادق، ضمن اشاره به وجود کانال های مختلف گفتگو میان دو کشور در سطوح مختلف و از سویی وجود برخی پدیده ها همچون تغییر اقلیم و تبعات آن که نیازمند همکاری و مشارکت منطقه ای است، خواهان فعال تر شدن این کانال های تعامل شد.

سفیر کشورمان با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی و انتظار برای حضور خیل عظیم زائران ایرانی، خواهان همکاری هر چه بیشتر طرف عراقی برای تحقق هر چه سریع تر مساله لغو روادید سفرهای زمینی میان دو کشور شد.

وزیر خارجه عراق نیز ضمن تبریک به محمد کاظم آل صادق به مناسبت تصدی منصب سفیری، اظهار داشت: ما هم قائل به فعال تر شدن کانال گفتگو های دو جانبه هستیم، مساله تغییر اقلیم و پیوست های آن و نیز امنیت، نیازمند همیاری و همفکری مشترک است.

کدخبر: 781671 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟