گام‌های بیشتری برای رفع مشکلات کارکنان قضایی برداشته شود/ کوتاه کردن فرآیندهای دادرسی
حجم ویدیو: 12.08M | مدت زمان ویدیو: 00:01:39

به گزارش رکنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه ، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز (دوشنبه) در نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن تبریک و تهنیت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) به بیان نکاتی در باب زندگی و زمانه این امام همام و مواجهه ایشان با منافقین، شیطان‌صفتان و کوته‌فکران پرداخت و به در پیش بودن لیالی قدر و ارزش و فضیلت این شب‌ها اشاره کرد.

رئیس دستگاه قضا به دیدار سه‌شنبه گذشته کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری و بیانات حکیمانه و کاربردی معظم‌له در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و به معاونت راهبردی قوه قضاییه دستور داد که آن بخش از توصیه‌های کاربردی اخیر رهبر انقلاب که به نحوی از انحا مرتبط با مسئولان و کارکنان قضایی به ویژه در حیطه‌های اخلاقی است در قالب دستورالعمل تدوین کند.

محسنی اژه‌ای با گرامیداشت روز ارتش، به نقش مؤثر این نیرو و به طور کلی همه نیروهای مسلح کشور در ایجاد اقتدار، قدرت بازدارندگی، حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور با تبعیت از فرماندهی معظم کل قوا اشاره کرد و ارتش و نیروهای مسلح کشور را متشکل از نیروها و عناصری مؤمن و دارای روحیه جهادی دانست که در زمان‌های جنگ و صلح پیوسته در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

رئیس قوه قضاییه به بازدید ۴ ساعت و سی دقیقه‌ای پنجشنبه هفته گذشته خود از شعب دادگستری و دادسرای شهرستان اسلامشهر اشاره کرد و با مفید و مؤثر دانستن این قبیل بازدیدها در آسیب‌شناسی روندها و فرایندها و شناسایی مشکلات و کمبودهای مراکز قضایی، دستورهای مشخصی را برای رفع برخی مشکلات و معضلات احصا شده در واحدهای قضایی صادر کرد.

ضرورت تقویت دادسرا‌ها از جهات مختلف اعم از تجهیز نیروی انسانی و امکانات

ضرورت تقویت دادسراها از جهات مختلف اعم از تجهیز نیروی انسانی و امکانات، نخستین دستور رئیس قوه قضاییه در جریان نشست امروز بود؛ رئیس عدلیه در همین زمینه با بیان اینکه دادسراها در صف اول مبارزه با جرایم هستند به نقش این واحدهای قضایی در رسیدگی و مقابله با جرایم و انجام تحقیقات مرتبط با پرونده‌های کیفری اشاره کرد و نقش دادسراها را در اتقان آرای محاکم و رضایتمندی مردم بسیار حائز اهمیت دانست.

محسنی اژه‌ای به ضرورت تقویت شعب اجرای احکام نیز تاکید کرد و واحدهای اجرای احکام را بخش‌هایی دانست که تلاش‌های مراجع قضایی اعم از دادسرا، دادگاه بدوی و تجدیدنظر و دیوان‌عالی را به ثمر می‌نشانند بنابراین نیازمند پشتیبانی و حمایت بیشتر هستند تا در اجرا و پیاده‌سازی عدالت هیچگونه خللی ایجاد نشود.

چینش و توزیع و تخصیص نیروها در مراکز قضایی

رئیس قوه قضاییه به مقوله مهم چینش و توزیع و تخصیص نیروها در مراکز قضایی به نحوی که بیشترین بهره‌وری و کارآمدی در واحدهای قضایی حاصل شود، اشاره کرد و در همین زمینه، آسیب‌شناسی خود در بازدید اخیر از شعب دادگستری و دادسرای شهرستان اسلامشهر را مدنظر قرار داد.

رئیس دستگاه قضا نامتعادل بودن چینش نیروها در برخی مراجع قضایی را دارای پیامدهای نامطلوب دانست و در این راستا مشخصاً خطاب به رئیس کل دادگستری تهران دستورهایی صادر کرد.

گام‌های بیشتری برای رفع مشکلات کارکنان برداشته شود

محسنی اژه‌ای به مسئولان عالی قضایی دستور داد که بر نظارت‌های خود بر زیرمجموعه‌ها چه به صورت میدانی و چه به صورت سیستمی بیفزایند تا در خلال این نظارت‌ها، روندها و فرایندها مورد آسیب‌شناسی قرار گیرند و مشکلات و موانع برای هرچه مطلوب‌تر شدن ارائه خدمات قضایی به مردم، برطرف شوند.

رئیس قوه قضاییه ضمن قدردانی از زحمات شاهرخیان معاون مالی و پشتیبانی دستگاه قضا به وی دستور داد که با همکاری معاونت راهبردی، گام‌های بیشتری را برای رفع مسائل و مشکلات واحدها و کارکنان قضایی بردارند و به صورت زمانبندی شده، ضمن تعیین شاخص‌ها و اولویت‌هایی مشخص، از همه مراکز قضایی کشور با کمک همکارانشان در معاونت مالی و پشتیبانی بازدید میدانی به عمل آورند تا آشنایی بیشتری با تنگناها و مشکلات واحدها و کارکنان قضایی پیدا کنند.

محسنی اژه‌ای در همین راستا به معاون منابع انسانی قوه قضاییه نیز دستور داد که با انجام بازدیدهای مستمر میدانی از مراکز قضایی ضمن بررسی نحوه چینش و توزیع نیروها در واحدهای قضایی نسبت به رفع نیازها و مسائل کارکنان دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل آموزشی، اقدامات مقتضی را ترتیب دهد.

اما یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی دستگاه قضایی در دوره جدید که مورد تاکید مؤکد رئیس قوه قضاییه است و در سند تحول قضایی نیز به آن تصریح شده «کوتاه کردن فرایندهای دادرسی» است؛ در همین زمینه، رئیس عدلیه در جریان نشست امروز به معاونت راهبردی دستگاه قضا دستور داد که در راستای تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت نسبت به اتخاذ تدابیر برای کاهش فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، اقدامات بیشتری در دستور کار قرار دهد.

رئیس عدلیه در همین زمینه مشخصاً به بازدید اخیر خود از دادگستری و داسرای شهرستان اسلامشهر اشاره کرد و نسبت به معطل ماندن پرونده‌ها در یک مرجع قضایی و عدم ارجاع به موقع آنها به مراجع بعدی تذکر داد و این موضوع را از عوامل اطاله دادرسی دانست.

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه با عنایت به آسیب‌شناسی صورت گرفته در جریان بازدید اخیر خود از دادگستری و دادسرای اسلامشهر به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا دستور داد ضمن برنامه‌ریزی جهت انجام بازدیدهای مستمر از مراکز قضایی و احصاء مشکلات ناظر بر فرایندهای الکترونیکی در واحدهای قضایی، با همکاری معاونت‌های «راهبردی» و «منابع انسانی» نسبت به تجهیز زیرساخت‌ها و آموزش نیروها برای ارسال سیستمی اوراق قضایی اقدامات لازم را ترتیب دهد.

کدخبر: 772129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟