احتمالا شاهد دور نهم، دهم؛ یازدهم از مذاکرات برجامی باشیم

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا درباره چشم انداز مذاکرات احیای برجام ، گفت همیشه باید امیدوار باشیم، اما من خوشبین به احیای برجام در دور هشتم نیستم، چراکه در فاصله بین دور‌های یکم تا هفتم و دور هشتم که قرار است از دو روز دیگر آغاز شود اتفاق خاصی نیفتاده است؛ نه ایران از مواضع خود کوتاه آمده نه طرف غربی.

ایران همچنان اصرار دارد که تمام تحریمها ی وضع شده بعد از هشتم مِی، سال ۲۰۱۸ تحت هر عنوانی برداشته شود. این جمله را ابوالفتح می گوید و ادامه می دهد باید برداشته شدن تحریم‌ها همراه با راستی آزمایی باشد، همچنین تضمینی نسبت به اینکه آمریکایی‌ها از برجام خارج نشوند داده شود، اما هر سه درخواست تهران از سوی واشنگتن رد شده است.

ابوالفتح یادآور شد طرف غربی اصرار دارد که ایران به تمام تعهدات خود برگردد و این خواسته رسمی آنهاست و خواسته غیر رسمی آن‌ها هم این است که بازگشت آمریکا به برجام پیش مقدمه‌ای برای مذاکرات بعدی هم در درون برجام و هم در حوزه‌های غیر برجامی باشد که این درخواست‌ها هم قویا از طرف ایران رد شده است. اگر در این هفت دور، مذاکرات به نتیجه نرسیده است، با ادامه  پافشاری طرفین بر مواضع شان نمی‌توان امیدوار بود که در دور هشتم به نتیجه برسد.

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه خیلی خوشبین نیستم که در پایان دور هشتم که ممکن است یک هفته تا بیست روز هم به درازا بکشد، اتفاق خاصی رخ دهد، گفت: احتمالا ما شاهد دور نهم، دهم؛ یازدهم و جلوتر باشیم.

گفتنی است ، چندی پیش نیز «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی مدعی شد آمریکا در حال گفتگو با متحدان خود در خصوص چارچوب زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: در دور قبلی، مذاکره‌کنندگان زمینه را برای پیشرفت سریع فراهم کردند. ما باید خودمان را به سمت تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات در اسرع وقت، ترجیحا تا اوایل فوریه، سوق دهیم.»پیش از این نیز او از طرف‌های اروپایی خواسته بود تا بدون تاخیر زمان شروع مذاکرات را تعیین کنند تا طرف‌های مذاکره کننده به وین بازگردند.

منبع : افکار نیوز

کدخبر: 755418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟