نشست وین با چاشنی سرما، کرونا و قرنطینه/  ساعت ها انتظارخبرنگاران برای تهیه گزارش درمقابل هتل کوبورگ وین

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، هتل کوبورگ وین تا ساعاتی دیگر میزبان دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران خواهد بود تا پس از پنج ماه وقفه گردهم‌ آمده و پیرامون نحوه احیای مفاد توافق هسته‌ای ایران که اجرای آن با رفتار بی‌مسئولانه آمریکا و بدعهدی اروپاهایی‌ها به مشکل خورده است گفتگو کنند.

هنوز مشخص نیست این دور از مذاکرات چند روز طول خواهد کشید. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست خبری گفت «امروز مشخص می شود که مذاکرات تا چه زمان طول خواهد کشید. »

بر اساس گزارش‌ها، نشست قرار است عصرامروز (دوشنبه) به وقت وین برگزار شود اما وی که در راس هیاتی برجسته از کارشناسان ایرانی در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی حضور یافته است دیروز جلسات کارشناسی متعددی را در قالب‌ها و موضوعات مختلف با اعضای هیات کشورمان داشت و سپس دیدارهایی را با مذاکره کنندگان ارشد روسیه، چین و همچنین انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد برگزار کرد.

وی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی ها علیه ملت ایران است.

 تا تمام ترددها و اخبار را لحظه‌به‌لحظه مخابره کنند. در داخل چادر تجهیزات مختلف برای تسهیل فعالیت خبرنگاران در نظر گرفته شده است. پلیس اجتماعی هم مسئولیت امنیت این نشست را برعهده دارد و تعدادی از خیابان‌های اطراف را مسدود کرده است.

بسیاری از اهالی منطقه که با مذاکرات وین آشنا هستند می‌گویند که این شرایط آن‌ها را یاد مذاکراتِ پیش از توافق برجام می‌اندازد که جمع کثیری از خبرنگاران برای پوشش خبری گفت‌وگوها در خیمه‌های مقابل هتل مستقر می‌شدند.

اما شرایط کنونی، بر اساس مشاهدات خبرنگار اعزامی ایران، با ادوار قبل متفاوت است. دولت اتریش از هفته پیش برای مهار شیوع کرونا، کشور را در وضعیت قرنطینه قرار داده و از همین رو اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام دستورالعمل‌ خاصی را برای خبرنگاران در نظر گرفته است.

 در این دستورالعمل که یک نسخه آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفت آمده است: همانطور که می دانید و مطابق با قوانین اتریش به دلیل قرنطینه فعلی، مطبوعات اجازه ورود به سالن را ندارند و فقط

 می توانند در داخل مرکز مطبوعاتی یا محوطه مطبوعاتی تعیین شده روبروی کاخ کوبورگ باشند که فقط می توان با مجوز وارد آن شد. این مرکز مطبوعاتی بین هتل ماریوت و پارکنیگ هتل کوبورگ واقع شده است.

بر اساس این دستورالعمل، رسانه‌ها می‌توانند مجوز ورود به داخل چادر را پس از ارائه اعتبارنامه، گواهی‌ واکسن و آزمایش تست کرونا که زمان انجام آن از ۴۸ ساعت بیشتر نشده باشد دریافت کنند.

در این دستورالعمل تاکید شده که خبرنگاران باید به طور منظم آزمایش شوند، زیرا گواهی آن ها هر بار هنگام ورود به مناطق مطبوعاتی بررسی می‌شود. اگر خبرنگاری به کرونا مبتلا شد باید  فهرستی از تماس با تمام افرادی که ظرف ۴۸ ساعت با آن‌ها در ارتباط بوده را به مقامات بهداشتی اتریش ارسال کند. از خبرنگاران خواسته شده تا حداقل ۲ متر فاصله ایمن را رعایت کنند و از ماسک FFP-2بدون دریچه استفاده کنید.

این درحالیست که شیوع سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون که هنوز قدرت انتقال و شدت بیماری ناشی از آن برای کارشناسان مشخص نشده، باعث نگرانی‌های جدی در سطح بین‌المللی شده است. در اتریش تمام رستوران ها و مغازه های غیر ضروری بسته و به مردم گفته شده که در خانه بمانند.

هوای سرد و برفی اتریش هم زمینه جولان کرونا را افزایش داده است. دمای هوا هم اکنون ۲ درجه سانتی‌گراد گزارش شده اما طی ساعات آینده به یک درجه خواهد رسید.

بنابراین گزارش ، علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در نشست وین شنبه گذشته وارد اتریش شد و در این مدت رایزنی‌های فشرده‌ای را در قالب جلسات دو جانبه و چند جانبه با مشارکت کنندگان برجام برگزار کرد.

وی که در راس هیاتی برجسته از کارشناسان ایرانی در حوزه‌های مختلف حقوقی، بانکی و انرژی حضور یافته است دیروز جلسات کارشناسی متعددی را در قالب‌ها و موضوعات مختلف با اعضای هیات کشورمان داشت و سپس دیدارهایی را با مذاکره کنندگان ارشد روسیه، چین و همچنین انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد برگزار کرد.

وی دیروز در گفتگو با خبرنگاران گفت تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی ها علیه ملت ایران است.

کدخبر: 745657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟