موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حامی آثار فرهنگی در زمینه انقلاب اسلامی

به گزارش رکنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دکتر علی اصغر جعفری، مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز (دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه(در مراسم رونمایی از کتاب ۵۷ روز گفت: خدا را شاکرم که در آستانه عملیات شکست حصر سوسنگرد از چنین اثری رونمایی می‌شود. یکی از وظایف ما تربیت و کمک به ارتقای نیروهای جوان و‌نوقلم است که این نیروها بتوانند خلف صالحی برای نویسندگان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس باشند.

وی افزود: در حال حاضر افتخار داریم در نتیجه آموزش‌هایی که در کارگاه داستان نویسی به استادی شهریار عباسی توسط معاونت آموزش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داده می‌شود، از ۱۰ رمان رونمایی کنیم. ادبیات پیشران فرهنگ اجتماعی است. در حقیقت اگر می‌خواهیم اندیشه و باوری عمق پیدا کند باید به ادبیات و مخصوصا ادبیات داستانی تکیه کنیم ادبیات داستانی مانند باران لطیفی است، که به عمق زمین می‌رود و سفره‌های جان‌ها را سیرآب و غنی می‌کند.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به نقش ادبیات داستانی بر فرهنگ تصریح کرد: داستان خوب و مناسب می‌تواند یک زندگی را تغییر دهد. انقلاب ما انقلاب فرهنگی و جنگ هشت ساله هم دفاع عظیم فرهنگی بود اگر در آن دوران رزمندگان بصیرت نداشتند، کسی برای مقابله با دشمن به جبهه نمی‌رفت، امروز شرایط به این ترتیب نبود. لذا این رشادت‌ها و داستان آرش های این سرزمین باید منتقل شود. همه قدرت‌هایی که در جنگ اول و دوم جهانی درگیر بودند در جنگ تحمیلی علیه ما به پا خاستند. کما اینکه سوسنگرد دو بار دست به دست شد و در نهایت با تدبیر و محوریت مقام معظم رهبری از چنگ دشمن آزاد شد.

دکتر جعفری در پایان یادآور شد: در حقیقت هر کدام از آثار فرهنگی در حوزه ادبیات و فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس قسمتی از واقعیت‌ها را هنرمندانه منعکس می‌کند. امیدوارم در آینده شاهد آثاری بیش از این باشیم. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آمادگی دارد که همواره از آثار فرهنگی-هنری در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت کند.

همچنین داود صلاحی، مدیر انتشارات سرو در این مراسم گفت: این کتاب به حوادث روزهای ابتدایی جنگ و اشغال شهر سوسنگرد و آزادسازی آن توسط نیروهای مردمی، ژاندارمری و سپاه پرداخته است. البته سوسنگرد در جریان جنگ تحمیلی چندین بار اشغال شد.

وی افزود: در مورد شهر سوسنگرد آثار کمی وجود دارد لذا این کتاب تا حدودی توانسته جای خالی آثار در این زمینه را پر کند. بنده وقتی کتاب را مطالعه کردم، باور نمی‌کردم که اولین اثر او است.‌داستان به خوبی پیش رفته است.‌ به عنوان ناشر مطرح می‌کنم که این اثر قابلیت انتشار دارد چرا که کتاب فاخر و هنرمندانه‌ای است.

صلاحی در پایان یادآور شد: البته شخصیت‌های استفاده شده در کتاب، شخصیت‌های واقعی هستند و تنها تعدادی کمی از شخصیت‌ها برگرفته از تخیل نویسنده است.

در ادامه مراسم مهری غلام‌پور، نویسنده کتاب ۵۷ روز گفت:  دغدغه بنده همیشه این بود که در جنگ همیشه آقایان بیشتر دیده می‌شدند و نقش آنها پررنگ‌تر بود.رمان ۵۷ روز روایت دختر مشهدی است که به همراه همسر وارد سوسنگرد می‌شود و تا آن لحظه خبری از جنگ است اما به فاصله چند روز جنگ آغاز و مهری، که شخصیت اصلی داستان است، تنها می‌شود. البته به نقش منافقین نیز به عنوان ستون پنجم پرداخته شده است.

شهریار عباسی نیز در مراسم رونمایی از کتاب ۵۷ روز تصریح کرد: جایگاه ادبیات داستانی آنطور که باید، وجود ندارد و ادبیات داستانی ایرانی جایگاه مناسبی ندارد. لذا ادبیات داستانی نیازمند توجه است. این نوع از ادبیات ساخته‌ای برای فهم بهتر جهان است.

وی ادامه داد: برای کارهای ماندگار باید به سمت ادبیات داستانی و نگاه بی‌طرفانه حرکت کنیم. بسیاری از رمان‌های دنیا با موضوع جنگ یا مقاومت نوشته شدند و از این طریق پیام خود را به جهان و نسل‌های آینده منتقل کردند.

عباسی با اشاره به محتوا و ساختار کتاب ۵۷ روز خاطرنشان کرد: نکته مفید این کتاب نوع ارتباط با خواننده است، به نحوی که خواننده ناخواسته وارد جنگ می‌شود و با شخصیت اصلی این تجربیات را بدست می‌آورد.

کدخبر: 740823 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟