اتهام زدن به اشخاص در خطبه های نماز جمعه ممنوع است/ امام جمعه همه کاره منطقه خودش نیست

جواد حاج علی اکبری طی سخنانی در شبکه یک سیما با اشاره به موضوع « ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی»، در پاسخ به انتقادات نسبت به نوع نگاه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به مطالبه عدالت و مبارزه با فساد، اظهار کرد: ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است و در بین کلان‌گفتمان‌های انقلاب اسلامی، مسأله عدالت جزو ستاره های قدر اول است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به عدالت باید جامع و در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت باشد، گفت: از ابتدای انقلاب در هر منطقه ای که نماز جمعه بوده است، به برکت آن عدالت پیگیری شده است. اگرچه ائمه جمعه به لحاظ سطح پیگیری و نفوذ بیان یکسان نیستند.

 رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه ائمه جمعه هم در جنبه سلبی و هم ایجابی به دنبال عدالت هستند، تصریح کرد: به شخصه، حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم. وقتی جوانان ما نسبت به بحث عدالتخواهی دغدغه دارند، خیلی خوشحال می شوم و این را جزو رویش های انقلاب

می دانم. عدالتخواهی، منحصر به قرائت آیات و احادیث نیست و تبدیل گفتمان عدالت به مطالبه عمومی، بسیج همه ظرفیت ها را نیاز دارد.

ائمه جمعه دشواری‌های زندگی و بی‌عدالتی‌ها را درک می‌کنند

وی یادآور شد: برای مطالبه گری، طرح و پیگیری مساله عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم و ائمه جمعه هم در بیان مطالب، آزادند. ما ۹۰۰ نماز جمعه در کشور داریم. آیا منتقدان ائمه جمعه همه ۹۰۰ نماز جمعه را شرکت کرده اند؟ و همه خطبه ها را شنیده اند؟

وی ادامه داد: اکثریت ائمه جمعه خودشان در سخت ترین وضعیت معیشتی زندگی می کنند. آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و بنابر این خود با همه وجود، دشواری‌های زندگی و بی‌عدالتی‌ها را درک می‌کنند و خیلی فرق می‌کنند با کسانی که هیچ مسئولیتی ندارند و زندگی‌شان هم برقرار است و فقط دست به توییت و دست به قلم هستند.

امام جمعه همه کاره منطقه خودش نیست و نهادهای گوناگون هر کدام وظایفی دارند

حاج علی اکبری گفت: طرح مفاسد اعم از زمین‌خواری و کوه‌خواری هیچ محدودیتی در تریبون نماز جمعه ندارد، اما امام جمعه همه کاره منطقه خودش نیست و نهادهای گوناگون هر کدام وظایفی دارند.

وی با اشاره به توجه رییس‌جمهوری به نقش ساختارهای فسادزا در بی عدالتی، اظهار کرد: کار امام جمعه فقط خطبه خواندن نیست و از قضا آسان ترین کار امام جمعه، خطبه خواندن و داد سخن سردادن است. امام جمعه، در غیر از نماز جمعه می تواند پیگیری مطالبات مردم منطقه اش را دنبال کند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با انتقاد از اینکه عده ای در مسأله عدالتخواهی، بافته‌های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند، گفت: درباره طرح مصادیق عدالتخواهی در تریبون های نماز جمعه، ما فقط یک ملاحظه داریم و آن این که خطبه های نماز جمعه در موضع حاکمیت و شبکه امامت است و وظیفه او حفظ وحدت و جلوگیری از انشقاق و تفرقه است و مانند جوان دانشجوی عدالتخواه نیست که چاره ای جز فریاد زدن بی عدالتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شما فرض کنید امام جمعه، هر هفته در خطبه ها پرونده ها را مرور کند، چه آنها که تخلف ثابت شده و چه آنها که ثابت نشده است، موجب می شود حال و ذهن مردم و زن و بچه هایشان مشوّش شود.

اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه های نماز جمعه ممنوع است

حاج علی اکبری گفت: ما هیچ محذوری در شبکه امامت جمعه برای عدالت ساختاری، موضوعی و گفتمانی نداریم، اما اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه های نماز جمعه بنا بر اعلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب ممنوع است.

وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه جایگاه پدری و حاکمیتی دارد و نباید به جایگاه جنبش دانشجویی تقلیل یابد، تصریح کرد: اگر دستگاه قضا حکم کند که مجرمی را به نماز جمعه ببرید و او را به مردم معرفی کنید، شورای سیاستگذاری دیگر ملاحظه ای در این باره ندارد اما الان با زمان امیرالمومنین تفاوت دارد، زیرا آن زمان تنها رسانه، نماز جمعه بود اما الان که بازتاب جهانی دارد آیا مصلحت هست که مجرمی در نماز جمعه شلاق بخورد؟ شرکت دادن مجرمان در نماز جمعه از بابت تنبیه است یا عقب نماندن از فیض نماز؟ ما برداشتمان محروم نماندن از فیض نماز است.

در تغییرات امامان جمعه کوچکترین فشاری از بیرون نبود، زد و بندی هم صورت نگرفت

حاج علی اکبری با اشاره به ماجرای حضور کارگران در نمازجمعه یکی از شهرستان‌ها یادآور شد: صرفا در یک نماز جمعه، تعدادی از کارگران معترض حضور یافتند و آن امام جمعه که الان هم مسئولیت را واگذار کرده و امام جمعه نیست، برخورد خوبی نداشت اما چرا این مسأله را به همه شبکه امامت جمعه تعمیم می دهند؟ چرا بسیاری از نماز جمعه هایی را که ملجأ کسانی است که برای احقاق حق خود به آن مراجعه می کنند، دیده نمی شود؟

وی درباره تغییرات در شبکه امامت جمعه، اظهار کرد: طی سه سالی که در این مسئولیت هستم بیش از ۵۰۰ امام جمعه جابجا شده‌اند که ۲۰۰ مورد آن افراد جدیدی هستند که وارد چرخه فعالیت شده‌اند، یعنی از ۹۰۰ نماز امام جمعه در کشور ۵۰۰ مورد جابجا شده‌اند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تاکید کرد: در تغییرات امامان جمعه کوچکترین فشاری از بیرون نبود، زد و بندی هم صورت نگرفت بلکه یک کار کاملاً درون تشکیلاتی بود که تغییراتی در سطح حوزه‌های مربوط به استان تهران انجام شود که البته ادامه هم خواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: ما درباره مسائل مطرح شده در مورد باستی هیلز و موارد دیگر در نماز جمعه حوزه مربوطه، حتی یک تذکر هم به آن امام جمعه ندادیم.

کدخبر: 738413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟