مجلس یازدهم مصوبه محرمانه شدن اموال را نداشته است

به گزارش رکنا ، هادی طحان نظیف امروز( شنبه ) در نشست خبری در جمع خبرنگاران با تشریح نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس گفت: طرح جهش تولید مسکن مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و ابلاغ شد. امیدوارم اجرای دقیق این قانون یکی از دغدغه‌های مردم و جوانان را مرتفع کند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اعضای شورای نگهبان نسبت به طرح ساماندهی خودرو چند ابهام داشتند که مجلس باید این ابهامات را مرتفع کند. ابهامات شورای نگهبان درباره این مصوبه ۲ یا سه مورد است.

وی اضافه کرد: هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام هم ایراداتی را به این طرح وارد کرده است که اگر همه این ایرادات برطرف شود، ما اشکالی به مصوبه مجلس درباره ساماندهی صنعت خودرو نداریم.

طحان نظیف با بیان این که امروز پنجمین سالگرد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات است، گفت: در مهر ۹۵ رهبر انقلاب اسلامی این سیاست‌ها را ابلاغ کردند که دستگاه‌های مختلفی مخاطب این سیاست ها بودند.

وی افزود: در موارد متعددی در این سیاست‌ها اشاراتی داریم که نظام انتخاباتی ما مشکلاتی دارد که البته راهکارهایی وجود دارد خروجی این پنج سال نشان داد که آن چه مد نظر بود اتفاق نیافتاد البته تلاش هایی شده است امیدوارم با نگاه مثبت مجلس و دولت اتفاقات بهتری شاهد باشیم ما هم در شورا ظرفیت نظارتی خود را در اختیار دستگاه ها قرار میدهیم.

مجلس یازدهم مصوبه محرمانه شدن اموال را نداشته است

سخنگوی شورای نگهبان درباره محرمانه بودن اموال مسؤولان که اخیرا در فضای مجازی و به بهانه اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفته است، گفت: درباره رسیدگی به اموال مسؤولان باید بگویم متن جدیدی در مجلس یازدهم به تصویب نرسیده و این موضوع مربوط به مصوبه مجالس پیشین است و مصوبه فعلی مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی همچنین ادامه داد:‌اگر مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد شورای نگهبان آن را تأیید می‌کند ولی قانون فعلی مربوطه به مصوبه مجلس است و مربوط به سال‌های قبل است و اگر مصوبه‌ای در مجلس به تصویب برسد در شورای نگهبان آن را بررسی خواهیم کرد.

طحان نظیف گفت: شورای نگهبان جزو اولین دستگاه‌ها و نهادهای بوده است که اعضای آن اموال و دارایی خود را در سامانه مذکور ثبت کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه مجمع تشخیص در دو مصوبه به وظایف خود عمل نمی‌کند گفت: ورود مجمع غیرقانونی نیست مجمع وظایف مختلفی دارد یکی از وظایف حل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

 جایگاه هیات عالی نظارت مجمع قانونی است

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی در قانونگذاری گفت: مجمع تشخیص صلاحیت‌ها و وظایف مختلفی دارد، یکی از وظایف مجمع، درباره اختلافات مجلس و شورای نگهبان است که وارد می‌شود اما یکی دیگر از وظایف مجمع، نظارت است که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام این کار را انجام می‌دهد؛ لذا هیات عالی جایگاه قانونی دارد و بر مصوبات نظارت دارد.

 وی یادآور شد: البته سیاست‌های کلی نظام از یک سنخ نیستند و برخی از آن نیاز به قانونگذاری دارد و برخی نیاز به اصلاح فرآیند اجرایی دارد و در برخی هم باید قانون های موجود اصلاح شود.

 سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح ساماندهی واردات خودرو گفت: هر چیزی که به نفع مردم و کشور باشد ما با آن موافقیم، اینکه طرح واردات خودرو به سود کشور و مردم هست نظر نمی‌دهم اما اینکه مغایرتی با شرع و قانون دارد را ما نظر می‌دهیم.

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان سالها قبل تصویب شده که اشکالاتی دارد لذا اصلاح آن را در دستور کار دارند که اگر صورت گیرد بهتر خواهد بود.

طحان نظیف همچنین درباره اظهارات لاریجانی و محرمانه بودن دلیل رد صلاحیتش گفت: برای همه کسانی که وارد انتخابات می‌شوند احترام قائل هستیم و موارد را برای خودشان اعلام می‌کنیم در ضمن ما استعلامات را از دستگاه‌ها می‌گیریم که در آن دستگاه‌ها هم محرمانه است.در عین حال توضیحات را خدمت ایشان گفته‌ایم.

 فیلم بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی را در زمان مناسب منتشر می کنیم

سخنگوی در پاسخ به سوالی درباره حواشی رد صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه آیا فیلم جلسه رد صلاحیت را منتشر می‌کنند؟ گفت: ان‌شالله در زمان متناسب منتشر می‌کنیم این فرایندی دارد که طی می‌شود.

 طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا لاریجانی از پرونده چین کنار گذاشته شده است، گفت: من هم در رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم!

کدخبر: 730265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟