هشدار نسبت به اقدامات کارشناسان هفت‌خط

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا با بیان اینکه یکی از ایرادهای اساسی مدیریت کشور این است که با تغییر راس یک قوه همه مسوولان باید تعویض شوند، اظهار کرد: بدتر هم این است که همه مسوولان قبلی به قصور، تقصیر، کم کاری و ناکارآمدی متهم می شوند. این کار از هر رییس جمهوری سربزند، چه خاتمی چه احمدی نژاد چه روحانی یا رئیسی نامطلوب، غلط و غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: نوعا مسوولان مخصوصا روسای قوا وقتی سر کارمی آیند به اصطلاح صفر کیلومتر هستند و اینگونه نیست قبلا دوره های مدیریت دیده باشند. بعضی از آنها یک روز هم کار اجرایی نکردند و مسوولان با تجربه چون با دولتهای گذشته همکاری کردند، کنار گذاشته می شوند. کسانی هم که به عنوان مدیر دعوت به کار می شوند عموما تجربه کافی ندارند، زیرا به جای تکیه بر تجربه و تخصص، افراد براساس مسائل جناحی و باندی انتخابی می شوند.

وی گفت :در این شرایط میدان برای کارشناسان فرصت طلب فراهم می شود. این افراد در همه دولت ها حضور دارند و مدیر اصلی همین کارشناسان سابقه دار، فرصت طلب و هفت خط می شود نه مدیرکل معاون یا وزیر.

منتجب نیا گفت: نتیجه این روند این می شود که دولت جدید همه تجارب موفق یا ناموفق ۸ سال قبل خود را کنار می گذارد و از صفر شروع می کند. به عنوان مثال وقتی آقای هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه شد، گفت ویرانه ای تحویل گرفته است. آملی لاریجانی که آمد گفت قوه قضاییه وضع خرابی دارد و رئیسی هم گفت این قوه باید متحول شود. اینها نشان می داد که شایسته سالاری و تخصص گرایی در نظام حاکم نیست که هر مدیر دنبال شروع کار از صفر است. به نظر من این بزرگترین ضربه به نظام است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در دولت احمدی نژاد از معاون رئیس جمهور تا بخشدار و دهدار عوض شدند، گفت: این یک روند بسیار غلط است که اینگونه همه مدیران جابجا می شوند و تا این روند اصلاح نشود، کشور هم اصلاح نمی شود و شعارهای که داده می شود محقق نخواهد شد، زیرا در نبود مدیران با تجربه و دلسوز، عده ای فرصت طلب دور مسوولان را می گیرند و در گوش آنها حرفهایی می زنند و مسیر را عوض می کنند و در نتیجه برخی شعارها داده می شود که کارشناسان هم به آنها می خندند.

وی تاکید کرد: مدیران باید براساس شایستگی انتخاب شوند. رئیس جمهور شعار فراجناحی بودن را مطرح کرد، بنابراین نباید اصلا به جناج چپ ، راست و میانه توجه کند، بلکه مدیران براساس تجربه تخصص و مهارت انتخاب کند البته من معتقدم این مورد درباره کابینه رعایت نشد، اما در مورد انتخاب استانداران باید مدنظر قرار بگیرد تا استاندارن موفق دولت قبل برکنار نشوند. نباید کسانی انتخاب شوند که کارنامه موفقی ندارند اما از جناح خودی هستند. همچنین مدیرانی باید انتخاب شوند که متعهد بودند و دلسوز کشور باشند و دنبال منافع شخصی نباشند. البته به این ملاک ها در دولتهای گذشته کمتر توجه شد و ظاهرا در این دولت همینگونه است و شایسته سالاری به حداقل رسیده است.

کدخبر: 722048 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟