دادگاه رسیدگی به شکایت خانواده شهدای هسته ای ایران از ترامپ ، اوباما و  35 مقام آمریکایی برگزار شد

به گزارش رکنا، قاضی پور مریدی در ابتدای جلسه با بیان اینکه امروز در رابطه با پرونده شهدای محترم علی محمدی، شهریاری، رضایی نژاد و عباسی دادخواستی به شعبه ۵۵ بین الملل مطرح شد، اظهار داشت: این دادگاه زمینه بین المللی و حقوقی قضیه را پیگیری می‌کند و قطعا نمی‌تواند ظلمی که در حق این خانواده‌ها شده است را پیگیری و جبران کند.

وی عنوان کرد: بحث پرونده‌های حقوقی و فکت‌های حقوقی در دادگاه مطرح و اثبات می‌شود و این در تاریخ ماندگار خواهد شد. دولت آمریکا نخبگان بسیاری از کشورها اعم از ایران، آلمان، فلسطین و ... را هم به قتل رسانده است و تا امروز هیچ کشوری جسارت طرح‌شکایت از جنایت‌های آمریکا نداشته است.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده تاکید کرد: این دادگاه با دعاوی متعدد سابقه رسیدگی به اتهامات علیه آمریکا دارد. دولت آمریکا اموال و دارایی‌های ایران را مصادره می‌کند و دادگاه در مورد نقش برخی افرادی در این موضوعات رسیدگی می‌کند که نقش آنها تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است.

پور مریدی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا در واقع به کشتار علم می‌پردازد، گفت: بعد از طرح دادخواست از سوی خانواده شهدای هسته‌ای از طریق چند مدل مانند سفارت ، دفتر حافظ منافع در واشنگتن، در دو مرحله شکایت ایران را به آمریکا اعلام کردیم ولی پاسخی ندادند و طبعا پاسخی هم برای آن نداشتند. وکیل این پرونده خانم افضلی هستند و هر یک از خانواده شهدا بخواهند می‌توانند در این جلسه طرح موضوع کنند.

افضلی وکیل پرونده در ادامه این جلسه به منظور طرح موضوع دادخواست، بیان کرد: ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی از جمله باراک اوباما، دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه آمریکا، مشاور ویژه سیاسی آمریکا، آژانس امنیتی آمریکا و سایر مقامات ذی ربط مسئولیت این اتهام را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: دانشمندان برجسته و مجاهدان خستگی ناپذیر در کشور در اقدامی تروریستی و ناجوانمردانه در مقابل دیدگان خانواده خود ترور شده اند. در سالهای اخیر و در پی پیشرفت‌های روز افزون علمی شاهد افزایش اقدامات تروریستی برنامه‌ریزی شده علیه شخصیت‌های برجسته علمی تاثیر گذار هستیم. ملت ایران در این دوران شاهد ترور فرزندان عزیز ملت خود هستند.

وکیل خانواده شهدای ترور هسته ای افزود: با توجه به مندرجات متن دادخواست و قوانین نقض شده و متن قانون جمهوری اسلامی ایران و قانون مسئولیت مدنی و سایر قوانین مرتبط خواهان رسیدگی به پرونده هستیم. پرونده شهدای هسته در هزار صفحه تقدیم شده است. جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم و اتباع خود را در اقدامات تروریستی از دست داده است.

افضلی در بخش دیگری از دادخواست خود تصریح کرد: رژیم صهیونیستی خود را دولت و کشور می‌داند در حالی که سرزمینی که در آن حضور دارد اشغالی و غیرقانونی است؛ لذا رژیم صهیونیستی نه دولت است نه ملیت و بدون شک اشغال فلسطین چیزی جز سلسله ای از بی عدالتی و تجاوز به حقوق طبیعی و انسانی نبود. این رژیم از زمان تاسیس خود تاکنون تمام قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته و از تعهد به عهدنامه‌ها شانه خالی کرده است.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونسیتی حق دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را ندارد. هدف آمریکا از تاسیس رژیم صهیونسیتی تحت فشار قرار دادن کشورها بر اساس سیاست‌های خود بوده است. پس از اعلام استقلال رژیم صهیونیستی آمریکا اولین کشوری بود که از آن حمایت کرد. آمریکا در کمک‌های مالی و نظامی خود به رژیم صهیونیستی هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

 

کدخبر: 721557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟