نمونه‌های پیشرفته‌ترسامانه «باور۳۷۳»در راه است / جزئیات جدید از سامانه سپر

به گزارش رکنا، امیر خوش قلب در خصوص دلایل رشد و اقتدار شبکه پدافند هوایی کشور برای پاسخگویی به تهدیدات، گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش نسبت به چند سال گذشته رشد قابل توجهی از لحاظ کمی و کیفی در ابعاد گوناگون و در عرصه‌های مختلفی داشته است.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به ساخت نمونه پیشرفته‌تر سامانه باور ۳۷۳، تصریح کرد: این پروژه در حال انجام است که یک کار مشترک بین توان فنی و عملیاتی نیرو و صنایع داخلی است و این نشان می‌دهد که ما در بحث بکارگیری و ورود تجهیزات با قابلیت‌های جدید، سرآمد هستیم و هرروز خودمان را در حوزه‌های مختلف با توجه به تهدیدات جدید، به روز رسانی می‌کنیم. تهدیدات فناورانه نیازمند به تجهیزات برق آسا و نو دارد و یکی از این تجهیزات همین سامانه باور ۳۷۳ است که در آینده هم عمق کشف آن چند برابر خواهد شد و هم در حوزه درگیری عمق مناسبی به آن داده خواهد شد تست‌های فنی و عملیاتی در حال انجام است و خبرهای خوشی به زودی به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در خصوص سامانه « سپر » گفت : به لطف خدا «سپر» یکی از سامانه‌های تأثیرگذار و تأثیر محور در حوزه کشف و درگیری ارتفاع پست است. سامانه موشکی سپر یک سامانه موشکی چند کاناله با یک بُرد کشف و درگیری مناسب است که وضعیت و پیشرفت خیلی خوبی در نیرو دارد. «سپر »در مقایسه با سامانه‌های مشابه که در اختیار کشورهای توانمند است، به مراتب جلوتر از آن کشورها حرکت می‌کند. به زودی تست‌های فنی و عملیاتی سپر انجام خواهد شد. سپر یکی از توانمندهای نوین عرصه پدافند هوایی در رابطه با کشف و درگیری با اهداف ارتفاع پست و با تهدیدات کروز است.

البته سامانه‌های «عقاب » و «مجید » در حوزه تهدیدات ارتفاع پست کاربرد دارند و الان در چرخه عملیاتی یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح به یک شکلی مدیریت شده، در حال استفاده هستند. از لحاظ کمیت، در بحث تولید انبوه و بکارگیری تعداد انبوه در دستور کار قرار گرفته است که ان‌شاالله به زودی در سازمان رزم نیروی پدافند هوایی، در شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار خواهد گرفت.

وی افزود : در رزمایش بزرگ ذوالفقار، ما یکی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های به روز نیروی پدافند هوایی را به نمایش گذاشتیم که در رسانه‌ها پخش شد و لایه پنهانی نداشتیم. پهپاد «اسکرامبل» ما با داشتن برتری سرعت، برتری فناوری، برتری ارتفاعی و برتری تسلیحاتی نسبت به دشمن در یک محیط هیبریدی وارد عمل شد و از امکانات و ظرفیت‌های هیبریدی استفاده کردیم. در حداقل زمان و در جایی که برای دشمن قابل پیش‌بینی نبود، حتی در برآوردهای دشمن هم لحاظ نشده بود، ما آنچنان دستمان را پشت گردن دشمن گذاشتیم و نشان دادیم توانمندی ما آنطور نیست که دشمن در اسناد و در نمایشگرهای خود می‌بینند، همچنین توانستیم در رفتار و مأموریت دشمن تغییر ایجاد کنیم نه اینکه این تغییر برای ما ایجاد خطر کند، خیر. در محیطی خارج از آب‌های سرزمینی، توانستیم این ظرفیت را به نمایش بگذاریم. ما توانستیم در ابتدای امر در سه جهت هواگردهای به نام دشمن از جمله پرنده با سرنشین P۸، دو فروند هواپیمای بدون سرنشین MQ۹ و RQ۴ که همزمان در یک فضا پرواز می‌کردند را باعث تغییر رفتار آنی در فعالیت پروازی آنها شده و نسبت به دور سازی آنها از فضای پیرامونی رزمایش دور نمائیم.

کدخبر: 721469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟