سفرهای استانی و عزم دولت سیزدهم برای رفع مشکلات و کمبودها

به گزارش رکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار رییس جمهوری و هیات دولت سیزدهم  با بیان این که  اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است، راه ترمیم آن را «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» دانستند.

فعالان سیاسی نیز معتقدند که دولت سیزدهم برای اینکه بتواند اعتماد از دست رفته مردم را بازآفرینی کند ، ضروری است که عمل گرایی را مورد نظر قرار بدهد.

رییس جمهوری که پنجم شهریور به استان‌ خوزستان و یازدهم شهریور ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، نوزدهم شهریور سومین سفر استانی را به خراسان جنوبی اختصاص داد تا از نزدیک با مردم دیدار و مشکلات منطقه را بررسی کند و توجه به مساله تامین آب، استفاده از نیروهای کارآمد، اقتصاد معدن، تکمیل زیرساخت‌های راه و ریلی، فعال شدن بازارچه‌های مرزی و اقتصاد گردشگری از مهمترین محورهایی بود که به عنوان اولویت‌های توسعه استان بر آنها تاکید کرد.

تعدادی از اعضای هیات دولت و وزیران از جمله وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس دفتر رییس جمهور و معاون اجرایی رییس جمهور، آیت الله رئیسی را در سفر روز گذشته ( ۱۹ شهریورماه ) به استان خراسان جنوبی همراهی کردند.

وی هدف خود را از سفرهای استانی بررسی مشکلات و محرومیت‌ها بدون تشریفات معمول عنوان کرد تا در این فرصت تصمیم‌گیری برای رفع مسائل با مشارکت مردم و مدیران انجام شود.

رییس جمهوری در بدو ورود به شهرستان طبس گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

آیت الله سید ابراهیم رییسی افزود: در این ارتباط با راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.

وی افزود: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

رییس جمهوری همچنین در سفر به استان خراسان جنوبی با بیان اینکه مرز یک فرصت است، بر فعال شدن بازارچه‌های مرزی در استان‌ها از جمله خراسان جنوبی تاکید کرد.

آیت الله رئیسی افزود: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

وی گفت: هدف و تصمیم ما در این دوره، کار و فعالیت و تلاش است تا شرایط به نفع مردم و سفره آنان تغییر کند.

۱۱ درصد ذخایر معدنی کشور در خراسان جنوبی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی به لحاظ ذخایر معدنی وضعیت بسیار مناسبی دارد و ۱۱ درصد ذخایر قطعی معدنی کشور در این استان است.

سید رضا فاطمی‌امین اظهار داشت: معدن پروده طبس بزرگترین معدن کشور در حوزه زغالسنگ است که ۷۵ درصد ذخایر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مباحث اقتصادی و اشتغال در اولویت کار دولت سیزدهم است، رییس جمهوری امروز در سومین سفر استانی بعد از دیدار مردمی در شهرستان طبس از معدن زغالسنگ پروده بازدید کردند و صحبت‌های کارگران را شنیدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضرب‌الاجل امروز رییس جمهوری به پیمانکاران معدن پروده طبس گفت: متاسفانه مشکلاتی در حوزه معیشتی و اقامتی کارگران وجود داشت که رییس جمهوری در بازدید از معدن زغالسنگ پس از شنیدن مشکلات کارگران، برای رفع آنها دستورات ویژه‌ای صادر کردند.

با ساخت یک میلیون مسکن دغدغه مردم در این رابطه رفع می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از دیگر وزرای همراه رییس جمهوری در سفر به خراسان جنوبی بود که در حاشیه دیدار آیت الله رییسی با مردم طبس در پاسخ به ذغدغه و درخواست آنان برای ساخت و تامین مسکن گفت: با ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور، مردم دغدغه‌ای در خصوص تامین مسکن خود نداشته باشند.

رستم قاسمی اظهار داشت: تمام افراد که مسکن اولی هستند و بند جیم آنان قرمز نشده، نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

قاسمی اظهار داشت: در حوزه مسکن برنامه ما این است که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود و تلاش ما این است که مصالح از جمله سیمان و میلگرد از طریق دلالی نباشد و از طریق خرید مستقیم از کارخانه باشد تا واحدها با کمترین قیمت به‌دست مردم برسد.

وی گفت: ساخت برخی واحدها را خود مردم و برخی را بنیاد مسکن بر عهده می‌گیرد تا کارها به سرعت پیش برود.

تغییر استانداران به تدریج انجام می شود

وزیر کشور نیز از دیگر اعضای هیات دولت بود که هفته گذشته و تنها پس از چهار روز از انتخاب استاندار خوزستان به اهواز سفر کرد تا ضمن معرفی استاندار جدید از نزدیک مسایل و مشکلات استان را بررسی کند.

احمد وحیدی گفت: بررسی مسایل و مشکلات استان خوزستان که روی میز استاندار قرار دارد در دستور کار این وزارتخانه است.

وی گفت: خوزستان قلب تپنده کشور است و رفع مشکلات آن  برای ما ضروری است.

وزیر کشور گفت: تغییر استانداران کشور توسط این وزارتخانه در دستور کار قرار دارد و به تدریج استانداران جدید تعیین می شوند.

وحیدی افزود: در حال بررسی و مطالعه بر روی استانداران جدید هستیم و بنا به ضرورت و به تدریج آنها را انتخاب خواهیم کرد.

 لایحه احیای جهاد سازندگی به زودی به دولت تقدیم می شود

وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه سفر دولتمردان به استان ها هفته گذشته میهمان کاشانی ها بود و در بازدید از باغ ۴۰۰ هکتاری گل محمدی در برزک کاشان گفت: این وزارتخانه به زودی لایحه‌ای برای احیای جهاد سازندگی در راستای توسعه پایدار روستایی و حمایت از تولید در این مناطق به دولت تقدیم می‌کند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: با توجه به دستور رییس جمهوری مبنی بر احیای جهاد سازندگی و مدیریت یکپارچه در روستاهای کشور به زودی در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی به منظور تحقق این مهم با مدیریت مناسب برای حمایت از تولید روستاها با تقدیم لایحه‌ای به دولت پیشنهاد و اجرایی شدن آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در نشست مشترک با رییس و معاونان موسسه رازی در استان البرز با تاکید بر اینکه رازی یکی از ظرفیت های بسیار بزرگ در راستای اقتدار غذایی ایران در جنوب غرب آسیا است گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی یکی از بازوان بسیار قدرتمند جهاد کشاورزی است و حوزه واکسن در این اقتدار نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

ساداتی نژاد  افزود: تشخیص به موقع و انجام وظیفه و رسالت رازی در کنار تیم خوب که منجر به تولید واکسن رازی کووپارس شد، نشان دهنده ظرفیت علمی، رشد و بالندگی بی نظیر در کشور است.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین مالی و بروکراسی ضعف هایی وجود داشت که سبب تاخیر در تولید واکسن رازی کووپارس شد، اظهار داشت: باید با برنامه ریزی مناسب برای آینده از چنین موارد دست و پاگیری جلوگیری کنیم.

 تاکید وزیر ارشاد بر استفاده از ظرفیت حوزه علمیه در ارتقای سطح فرهنگی

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی نیز هفته گذشته در سفر یک روزه خود به‌ قم ضمن دیدار با چند تَن از مراجع تقلید و همچنین سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، مدیرحوزه‌ها، رئیس جامعه مدرسین و رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام (ره)، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های پربار حوزه‌ها در ارتقای سطح فرهنگی کشور تاکید کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار با تاکید براهتمام دولت جدید دراستفاده بیش از پیش از ظرفیت جوانان مومن و انقلابی درجبهه جنگ نرم اظهار داشت: درحوزه‌های مختلف با رویش‌های انقلابی جوانان روبه‌رو بوده‌ایم و دولت مردمی کنونی باید بتواند این ظرفیت‌ها را به‌کار بگیرد.

وی گفت: دولت سیزدهم درتلاش است تا توقع‌ها و مطالبه‌های بر زمین مانده مردم درطول دهه‌های گذشته را برآورده، و درمسیر اعتماد و رضایت عمومی حرکت کند.

ایران در رشته باغبانی در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی به صورت مجازی در مراسم گشایش دوازدهمین کنگره ملی باغبانی ایران به میزبانی دانشگاه رفسنجان استان کرمان  رتبه جهانی ایران در رشته باغبانی را هفده و تحسین برانگیز خواند و گفت: مستندات و مقالات دانشمندان ایرانی در این عرصه در سطح جهانی جایگاه بالایی دارد.

دکتر محمدعلی زلفی گل با اشاره به مبحث مهم علم‌سنجی بویژه در بخش باغبانی و با رویکرد کیفیت محور اظهارداشت: در وزارتخانه در صدد افزایش کیفیت در فعالیت ها و کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش هستیم.

وی افزود: واقعیت این است که ما نمی توانیم از دانش علم سنجی گذر کنیم و آن را نادیده بگیریم؛ این علم سنجی پایه و نمای مستندات علمی است و  در حقیقت علم سنجی به ما کمک می کند از کارهای موازی و تکراری جلوگیری کنیم و بهره وری سیستم علمی را افزایش دهیم.

افتتاح چند واحد آموزشی با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش

سفر یک روزه سرپرست وزارت آموزش و پرورش به گلستان نیز برای افتتاح چند مدرسه در آق‌قلا و گمیشان و اعلام نحوه و زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو، نشانه عزم جدی دولتمردان برای رفع کمبودها به خصوص در مناطق محروم و برنامه‌ریزی برای آغاز دوباره آموزش حضوری با وجود شیوع کرونا بود.

علیرضا کاظمی در این سفر، چند مدرسه خیرساز گلستان را افتتاح کرد تا با بهره برداری از آن ها، فاصله امکاناتی این استان با میانگین کشوری کاهش یافته و گام بلندی برای تحقق عدالت آموزشی در گلستان برداشته شود.

کاظمی گفت: ۲ هزار و ۱۵۰ فضای آموزشی و ۱۰ هزار کلاس درس تا اول ماه مهر آماده بهره‌برداری خواهد شد و هشت هزار سرویس بهداشتی مدارس بازسازی شده و مدارس نیز تجهیز شدند.

وی اظهارداشت: این تجهیز به معنای داشتن آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید از ابتدای ماه مهر است که هر چند کمی بعد از اول مهر با توجه به برخی الزامات کلاس‌ها با تاخیر چند روزه آغاز کنیم اما به قطع یقین، آغاز سال تحصیلی روز اول مهر است.

تعداد پایگاه های واکسیناسیون در کشور به ۲ برابر افزایش یافته است

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته برای بررسی وضعیت شیوع کرونا در زنجان به این استان سفر کرد و ضمن شرکت در جلسه هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، از چند مرکز واکسیناسیون زنجان نیز بازدید کرد.

کلنگ زنی مرکز جامع سلولهای بنیادی و بازساختی دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان سلطانیه، بازدید از بیمارستان ولی عصر(عج) به عنوان یکی از بیمارستان های مرجع بیماران کرونایی شهر زنجان و طرح توسعه ۴۴۰ تختخوابی مجاور این مرکز درمانی از دیگر برنامه های وزیر بهداشت در زنجان بود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: با ورود محموله های جدید واکسن کرونا رکورد واکسیناسیون در کشور شکسته شده و دستور تزریق واکسن به افراد بالای ۱۸ سال در مناطق روستایی صادر شده است.

وی تاکید کرد: در مدت کمی که از شروع فعالیت دولت سیزدهم می گذرد مقادیر زیادی واکسن کرونا وارد کشور، توزیع و به جامعه هدف تزریق شده است.

رویکرد دولت سیزدهم حمایت از سازمان‌های مردم نهاد است

وزیر ورزش و جوانان در حاشیه عیادت از الناز باقری یکی از خیرین البرزی عنوان کرد که حمایت از سازمان های مردم نهاد (سمن ها) و ساماندهی آنها یکی از رویکردهای جدی این وزارتخانه در دوره جدید است.

سید حمید سجادی با اشاره به وجود سه هزار و ۷۰۰ سازمان مردم نهاد در کشور افزود: بخش مهمی از فعالیت های وزارت ورزش و جوانان  در حوزه جوانان به عهده این سازمانهای مردم نهاد بوده که به همین منظور ماموریت هایی برای این حوزه تعریف شده است.

وی اضافه کرد: وزارت ورزش و جوانان در صورتی که در حوزه سازمانهای مردم نهاد نیاز به ساماندهی، برنامه ریزی، پیگیری و یا فرهنگ سازی باشد پای کار بوده و هست.

ی انجام شده شمار پایگاههای واکسیناسیون نیز در کشور تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

واحدهای تولیدی راکد بر اساس اولویت بندی به چرخه تولید باز می‌گردند

دولت سیزدهم یکی از برنامه ها و اولویت های کاری خود را شفاف سازی و پایش کارخانه‌‌‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور اعلام کرده و اینک با دستور رییس جمهوری تلاش بر این است تا ظرفیت بلا استفاده حدود ۴۰ درصدی بخش تولید و صنعت احیا شود.

در همین حال معاون صنایع کوچک وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن سفر به استان مرکزی گفت: راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد برنامه اولویت‌دار این وزارتخانه است و برای بازگشت این ظرفیت‌ها به چرخه کارسازی و تولید تمام ظرفیت‌های موجود به کار گرفته می‌شود.

علی رسولیان در دیدار با صنعتگران شهرستان شازند، افزود: واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل کشور شناسایی و دلایل رکود این واحدها نیز کارشناسی و تدوین شده است و بر اساس اولویت‌بندی به چرخه تولید بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: تامین زیرساخت‌ها در حوزه صنعت بسیار گران است اما این مهم کانون بهبودی اقتصاد و رونق سایر بخش‌ها است و تمام ظرفیت‌ها برای توسعه صنعتی کشور باید فعال شود.

معاون صنایع کوچک وزیر صمت با بیان اینکه تامیت کمبود ارز کشور در سال‌های قبل را حوزه صنعت به دوش کشیده است، اظهار داشت: تنها راه توسعه کشور توجه به  تولید و حمایت از واحدهای کسب و کار در عرصه صنعت است که با جدیت در وزارت صمت دنبال می‌شود.

کدخبر: 719377 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟