درد و دل‌های فعالان اقتصادی با آیت‌الله رئیسی

به گزارش رکنا، به نقل از فارس، نشست نخبگان، ایثارگران و علمای خراسان‌جنوبی عصر امروز با حضور آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و جمعی از وزاری دولت سیزدهم و مسئولان استانی و شهرستانی در بیرجند برگزار شد.

«سید محمدحسین زینلی» مدیرعامل شرکت کویرتایر در این دیدار با بیان اینکه با بیان اینکه خراسان‌جنوبی در اکثر حوزه‌ها نسبت به شاخص‌های ملی عقب است، اظهار داشت: این استان نیازمند جذب سرمایه‌گذار جدید است.

وی بیان داشت: متأسفانه اعتماد و سرمایه ملی را در سالهای گذشته از دست دادیم و این جرأت را از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری گرفته و اکنون با روی کار آمدن دولت جدید باید بخش خصوصی به میدان بیایند و کار را در دست گیرند.

مدیرعامل شرکت کویرتایر اضافه کرد: طی سال‌های گذشته استان‌های بزرگ و مرکزی کشور شرکت‌های بزرگ را به استان‌های خود با باندبازی بردند و این موضوع باعث شده تا انفجاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها در آن استان‌ها به وجود دارد اما استان‌های مرزی مانند خراسان‌جنوبی بی‌نصیب بمانند.

۵۰ درصد صنایع استان لنگ است

زینلی مطرح کرد: ۵۰ درصد صنایع استان لنگ است و کار نمی‌کند لذا دولت و شرکت‌های بزرگ مانند شستا و ایمیدرو و بانک‌های دولتی و خصوصی باید در این استان سرمایه‌گذاری کنند تا تولید رونق گیرد.

وی خطاب به رئیس جمهور، گفت: آقای رئیسی امروز از پیوست عدالت شما پیوست پروژه‌های بزرگ را می‌خواهیم تا این عقب‌ماندگی‌ها در خراسان‌جنوبی جبران حذف شود.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به اخذ مالیات‌های گزاف از واحدهای تولیدی، عنوان کرد: اداره اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی اینقدر فشار مالیاتی به واحدهای صنعتی نیاورند اجازه بدهند تا واحدهای صنعتی راه بیفتد بعد مالیات بگیرند.

دریافت تسهیلات با اعمال شاقه

زینلی به مشکلات تسهیلات اشاره و عنوان کرد: بانک‌ها ابتدا که می‌خواهند وام بدهند می‌گویند کارمزد ۱۸ درصد است اما تا ۲۵ درصد را از تولیدکنندگان می‌گیرند و علاوه بر این ۲۰ درصد تسهیلات را می‌گیرند و نگه می‌دارند و کامزد آن را هم نمی‌دهند و این درشأن نظام بانکی کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای داخلی‌سازی و  خصوصی‌سازی گام‌هایی برداشته شده لذا باید داخلی‌سازی به تصویب هیأت وزیران برسد تا تکیه بر توان داخلی تقویت شود.

 «نظر افضلی»  نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس و استاد دانشگاه، نیروی انسانی را سرمایه اولیه این استان دانست و اظهار داشت: امیدواریم این استعدادها و نخبه‌ها شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند و قطعا برای کشور مفید خواهند بود.

لزوم راه‌اندازی پژوهشکده محصولات استراتژیک

وی در خصوص لزوم راه‌اندازی پژوهشکده محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی، افزود: اگر علمی کار نکنیم پیشرفت نخواهیم کرد و باید علم و تحقیقات و کار در کنار یکدیگر باشند.

نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با بیان اینکه ما مجبوریم انتقال آب به این استان داشته باشیم چون هنوز مردم برخی از روستاهای این استان آب برای مسائل بهداشتی خود ندارند، تبیین کرد: قنوات نباید فراموش شوند و ۶ هزار قنات در این استان وجود دارد که اگر احیا شود می‌تواند به عنوان شاهرگ حیاتی شناخته شوند.

افضلی با تأکید بر اینکه استان برای پیشرفت به زیرساخت نیازمند هست و تنها راه نجات این استان بحث معادن است، اضافه کرد: همچنین باید به محصول زرشک خراسان‌جنوبی توجه و منطقه آزاد تجاری در استان راه‌اندازی شود.

توجه به توانمند سازی بانوان

«فهیمه احسان‌فر» همسر نخستین شهید مدافع حرم خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: گرچه استان خراسان‌جنوبی آب و هوای دلپذیری برای پذیرایی از مهمان ندارد اما ۲ هزار شهید سرافزار این استان بارها و بارها ما و استان ما را رو سفید کرده‌اند.

وی گفت: با صدور انقلاب اسلامی به سایر مرزها امروز نگاه جهان به بانوی انقلاب اسلامی است و زنان جهان می‌توانند با نگاه به جایگاه او الگوهای منفعل، شرقی و غربی را کنار گذاشته و آینده روشنی را برای خود کسب کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: زنی که دو مسئولیت مهم خانه و خانواده و پرورش نسل آینده را به دوش می‌کشاند و از طرفی در عرصه اجتماعی به مردم و جامعه خدمت می‌کند برای جایگاه شغلی و رتبه‌بندی نباید با مردان مقایسه شود باید ظرفیت و ظرافت زنان هر دو کنار هم مدنظر قرار بگیرد.

احسان‌فر مطرح کرد: توانمند سازی بانوان با کسب و کارهای خانگی همانند حوله‌بافی و چرم‌دوزی که زمینه آن در استان فراهم است می‌تواند علاوه بر بهبود معیشت به بازگشت به وضع سابق آن‌ها کمک کند.

ضرورت توجه به خانواده مرزنشین

وی توجه به خانواده مرزنشین استان را از دیگر موضوعات دانست و تصریح کرد: تمرکز نیروها و استعداد ها در مرکز استان بیشتر نگاه به این عزیزان را به حاشیه برده و از پیشرفت‌ها محرومشان کرده است.

این فعال فرهنگی  در پایان خاطرنشان کرد: نفس کشیدن در هوای  فرهنگ اعتماد و اعتقاد به اثرگذاری بانوان، آرزوی تمامی دختران و زنان استان است که در برنامه‌های فرهنگی دولت سیزدهم باید قرار گیرد.

کدخبر: 719232 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟