طرح‌هایی درباره حقوق بانوان و شوهران بدهکار مهریه در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال " رکنا " مبنی براینکه مسئولان عالی قضایی اعلام کردند پرونده های زندانیان بدهکار مهریه بازنگری خواهد شد، آیا لایحه ای در این زمینه تهیه شده است و چه موارد مهمی برای تضییع نشدن حقوق بانوان ونجات  شوهران زندانی در نظر گرفته شده است ، گفت : براساس بند ب ماده قانون ۳۱۳ برنامه ششم توسعه اگر شخصی( زن )  قصد مطالبه مهریه خودش را داشته باشد باید به اجرای ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کند اگر مالی شناسایی شد نسب به اخذ مهریه اقدام خواهد شد اما در خصوص پیشگیری از پیگیری‌های قانونی برای این مسئله طرحی داده شده است که فردی به دلیل عدم توان مالی در پرداخت مهریه بازداشت نشود و برخی از این طرح‌ها دلالت بر این امر دارند که آن تعداد سکه‌ای که در قانون حمایت خانواده ذکر شده تعدادش کمتراز 110 تا  شود و اگر در طول زمان قیمت‌ها افزایش پیدا کردند برای تبدیل اقساط نیازی به تشکیل پرونده نباشد و ریاست قوه قضائیه دستور تعدیل در این زمینه را داده اما هنوز این طرح‌ها در حال رسیدگی هستند.

طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی در انتظار تصویب

به گزارش رکنا، خداییان در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت استجازه رهبری و تداوم قانونی شدن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضائیه با همکاری نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم کرده است و  این طرح در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال رسیدگی است.

وی افزود:  اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کنند تا سریعتر به این طرح رسیدگی شود و در دستور کار مجلس قرار بگیرد؛ ممکن است ما بتوانیم در این فرصت باقی مانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها را داشته باشیم وگرنه باز نیاز است از مقام معظم رهبری اذن ادامه این کار را داشته باشیم.

سخنگوی  جدید قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره موضوع واکسن تقلبی گفت: در این باره سه پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده که در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند با تهیه و توزیع واکسن تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در پرونده دیگر دو نفر و در پرونده سوم یک نفر تحت تعقیب قرار گرفته است. این افراد با کمک برخی افراد درمراکز درمانی و داروخانه‌ها با داروی تقلبی که تزریق می کردند به ازای هر تزریق دو تا سه میلیون از مردم دریافت کردند.

خداییان اظهار داشت: در البرز نیز پرونده ای تشکیل شده که ۴۹ شاکی دارد و افراد از تزریق کلاهبرداری حدود ۴۷۰ میلیون تومان از مردم اخذ کردند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همه این پرونده ها در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند  و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند.  اتهامات  آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در رابطه با دسترسی آنها  به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده شان ارتباط داشتند.

کدخبر: 716494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟