موضع گیری موافقان و مخالفان درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

به گزارش رکنا، طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس ، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

گزارش کمیسیون انرژی درباره وزیر پیشنهادی نیرو

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی نیرو را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو

حجت الاسلام احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: علی اکبر محرابیان رزمنده دفاع مقدس است.

ایشان مدیریت طرح‌های مهر ماندگار را برعهده داشتند و به مدت ۲ سال و ۶ ماه در دولت نهم و دهم فعالیت کردند. ایشان عضو شورای پول و اعتبار بودند و در دو مرحله از مجلس برای وزارت صمت رای اعتماد گرفتند.

آزادی خواه با اشاره به بخشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو و انتظارت نمایندگان مجلس از تطابق ۸۶ درصدی برنامه‌های این وزیر  با اسناد بالا دستی خبر داد و گفت: برنامه‌های ایشان مدیریت تنش آبی، طرح‌های احیا و تعادل بخشی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، افزایش طرفیت برق تجدیدپذیر، بهبود شاخص‌های بهره‌وری شبکه برق روستایی و… قابل دفاع است.

موافقت کمیسیون عمران مجلس با وزیر پیشنهادی نیرو

کمال حسین‌پور، عضور کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

نماینده مردم سردشت در مجلس گفت: برنامه‌های تدوین شده ایشان از نظر انطباق با قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارت خانه ذی ربط، همسو و مرتبط است.

وی با اشاره سوابق و تجربیات وزیر پیشنهادی نیرو از موافقت صریح این کمیسیون خبر داد و گفت: بکارگیری مدیران صالح و کارآمد، قانون‌مندی و قانون گرایی، عدالت‌طلبی و فسادستیزی، حکمرانی انقلابی، مرزبندی دشمن و مردم‌گرایی. کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت نیرو دولت جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

در ادامه، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نیرو، به ایراد سخن پرداختند.

حق وردی: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو بیان کرد: انتظار داشتیم وزیر پیشنهادی نیرو برای رفع مشکل قطعی برق برنامه ارائه کند.

نماینده مردم شهریار در مجلس در جلسه علنی امروز(چهارشنبه)مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو ضمن تقدیر از زحمات اصحاب رسانه به دلیل پوشش خبری جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس گفت: بیان مخالفت اینجانب نشان از این نیست که وزیر پیشنهادی نیرو صاحب فضائل نیستند، مخالفت اینجانب با آقای محرابیان صرفا به دو لیل می باشد؟ اول، عدم ارتباط تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان با حوزه وزارت نیرو و دوم نقصان در برنامه های ارائه شده ایشان.

حق وردی گفت: ما در حوزه وزارت نیرو تحصیل کرده هایی داریم که هم از وضعیت کنونی وزارت نیرو ناراضی هستند و هم تحصیلات مرتبط دارند و دارای برنامه های مناسب مدیریتی برای این وزارتخانه هستند، فرد معرفی شده برای اداره این وزارتخانه صاحب تحصیلات مرتبط با این حوزه نمی باشد.

وی بیان کرد: مخالفت تمام مخالفین وزرا به برنامه ایشان وارد است، برنامه وی برنامه ای کلی، انشایی، توصیفی، غیرقابل ارزیابی در میان مدت و کوتاه مدت و غیر قابل اجرایی است، بزرگترین و فوری ترین بحرانی که ما با آن مواجه هستیم بحران انرژی و قطع مکرر برق و بحران کم آبی وسیع در سطح کشور است، بر این اساس وزارت نیرو مهم ترین وزارتخانه کشور می باشد، در برنامه های وی نه تنها حل برخی از این بحران ها قابل مشاهده نیست بلکه مانند اوضاع کنونی افق روشنی برای مدیریت این بحران ها قابل تصور نیست.

رحیمی مظفری: محرابیان وزیری پرکار و جهادی است

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی شد، گفت: محرابیان مدیری جهادی و وزیری پرکار است و برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان مردی از جنس مردم و دردآشنای مردم، بدون حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرأت داشت در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط سکان دار وزارت نیرو شود.

این نماینده مجلس مدیریت منابع آب، احقاق حق ایران درباره حقابه آب و برق، توسعه نیروگاه های پراکنده، کنترل و راه اندازی نیروگاه ها و کمک به بخش خصوصی را از جمله برنامه های محرابیان خواند و گفت که اخیرا کشور ما با مشکل خاموشی های گسترده مواجه بود. در دنیا گفته می شد که ما بعد از ۴۰ سال در تأمین برق مشکل داریم. بخشی از دلیل، آن بود که برخی نیروگاه ها به خاطر تفکر غیرجهادی و غیرانقلابی خاموش بودند و حق آن ها را نداده بودند.

محمدنژاد: کارنامه وزیر پیشنهادی نیرو بیانگر مدیریت جامع وی است

پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: وزیر پیشنهادی نیرو مدیریت جامع آگاهانه و حرفه ای در حوزه آب و برق کشور دارد.

 نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: از اینکه رئیس جمهور به نمایندگان اعتماد کردند و چندین وزیر را از بین مجلس انتخاب کردند سپاسگزارم در بیشتر کشورهای پیشرفته غالب دولتمردان از بیم اعضای پارلمان انتخاب می شوند. اما به آقای رییس جمهور می گویم که شما و اعضای کابینه روی یک خط آتشین هستید پاشنه آشیل دولت سیزدهم بحث انرژی و برق است در تابستان گذشته ما زنگ خطر کمبود برق در تابستان ۱۴۰۰ را به صدا درآوردیم اما کسی توجه نکرد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر همین امروز به فکر تامین برق برای زمستان و تابستان های آینده نباشید با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. وزیر پیشنهادی نیرو نیز  با ظرافت به این موضوع توجه داشته است. یکی از مواردی که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده شده است توجه به ظرفیت ترانزیت انرژی و موقعیت استراتژیک کشور است. امروز تمام کشورهای همسایه نیازمند خدمات فنی و مهندسی و انرژی ما هستند که در برنامه ایشان به آن توجه شده است. از سوی دیگر بحث رمزارزها نیز که پدیده ای نوظهور است در برنامه ایشان مورد توجه است. گرجستان ۴ سال پیش صادرکننده برق بود اما امروز به دلیل بی توجهی به این حوزه از واردکنندگان برق شده است.

کدخبر: 714978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟