دیپلماسی عزت‌مند حقوق، منافع و اقتدار ملی را تأمین خواهد کرد

به گزارش رکنا، در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصرروز گذشته  ( یکشنبه ) بررسی صلاحیت حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را در دستور کار قرار دادند.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از استماع نظرات نمایندگان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی،  گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی امور خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی خارجه ابراز امیدواری کرد: امیرعبداللهیان رای قاطعی کسب کند.

ذاکر: چرا امیرعبداللهیان در مسیر تقویت دیپلماسی اقتصادی گام برنداشته است؟

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: چرا در طول این سال‌ها به مناطق مرزی توجه نداشته‌اند؟ چرا انجمن‌های پارلمانی را با کشورهای همسایه تقویت نکرده‌ و از دولت این مطالبه را به طور جدی دنبال نکرده است؟

نماینده تالش: درباره اقدام آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم اعلام موضع شود

حسن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر به عنوان مخالف حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم گفت: انتظار است در حوادثی مثل حادثه منا و اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، اعلام موضع کنید و اقدامات دیپلماتیک مورد نیاز را انجام دهید.

علیزاده: وعده امیرعبداللهیان تبدیل وزارت خارجه ای در تراز انقلاب اسلامی است

محسن علیزاده نماینده سپیدان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: انتظار می رود وزیر پیشنهادی در چینش نیروها به موضوع انقلابی گری توجه کند.

گلرو: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد

عباس گلرو نماینده مردم سمنان در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امیرعبداللهیان صلاحیت تصدی وزارتخانه امور خارجه را دارد.

عنابستانی: وزیر امور خارجه درباره سیاست متوازن بیشتر توضیح دهند

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزواربه عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: آقای امیرعبداللهیان دقیقا توضیح دهند که سیاست متوازن یعنی با هر کدام از این بخش‌ها در طول دوره چهارساله آینده چه برنامه‌ای دارند و چه کاری خواهند کرد که به بهره برداری مناسب برسیم.

علیزاده: وزیر پیشنهادی امور خارجه فردی خوش نام و با تجربه است

علی علیزاده نماینده مراغه به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: امروز وزارت خارجه علاوه بر تنظیم روابط خارجی در ایجاد امنیت کشور و برقراری ارتباط اقتصادی و حتی اشتغالزایی نقش آفرین است. فلذا لازم است که دقت کنیم چه کسی بر مسند این وزارت خواهد نشست.

عمویی: امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه ای و بین المللی دارد

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان اشراف کافی به مذاکرات منطقه ای و بین المللی داشته و تجربیات ذی قیمت دارد و امیدواریم رای بالای  مجلس پشتوانه کار او باشد.

امیرعبداللهیان: دیپلماسی عزت‌مند حقوق، منافع و اقتدار ملی را تأمین خواهد کرد

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه در نشست عصر امروز مجلس، حسین امیر عبداللهیان در دفاع از برنامه پیشنهادی خود گفت: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.

عبداللهیان تصریح کرد: در خطوط اصلی سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی پویا  و متوازن مورد توجه است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است، بیان داشت: سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهل سال گذشته، رویکرد اقتصاد محور نبوده است.

وی ادامه داد: وزارت امورخارجه مذاکره را ابزاری برای دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین کننده منافع مردم ایران باشد. ما با قدرت از متحدین خود و جبهه مقاومت حمایت خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: ما با دقت تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم و از سیاست گفت‌وگوهای بین افغانستانی حمایت می‌کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه نیزدر دفاع از خود  گفت: ما سعی خواهیم کرد با توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجه متوازن پویا و هوشمند داشته باشیم. مادیپلماسی عزت‌مند حقوق، منافع و اقتدار ملی را تأمین خواهد کرد.

کدخبر: 714321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟